Avanza lanserar valutakonton för kapitalförsäking

Tänkte att denna kanske förtjänar en egen tråd, fick ett mail från Avanza nu där de skriver detta:

Exklusivt för Private Banking och Pro: Snart blir utlandshandeln ännu bättre

Äntligen kan vi avslöja en efterlängtad nyhet: Vi jobbar för fullt på att lansera valutakonto på kapitalförsäkring (KF). Rent konkret handlar det om manuell valutaväxling på KF, vilket gör handel i annan valuta än SEK betydligt bättre. Vi kan inte avslöja fler detaljer just nu – utöver att vi jobbar för att lansera det under andra halvåret 2024.

7 gillningar

Goda nyheter för dom med över 3 miljoner på kontot. För alla oss andra kan ju Interactive Brokers vara ett gott alternativ :ok_hand:

Tycker det låter som de kommer starta detta för PB och Pro men att det kommer för samtliga lite senare. Gissningsvis kommer Nordnet att reagera på detta också.

2 gillningar

Väldigt intressant nyhet.

Vi får hoppas att det kommer gälla för samtliga kunder (Jag kan inte heller räkna mig för 3-miljonersmannen).
Blir intressant att se ifall detta “trickles down” till flera konton. Hoppas det kommer till ISK också men KF är ju en bra start i alla fall :+1:

Super bra. Stor fördel mot Nordnet.

Nordnet brukar följa efter Avanza, men eftersom de är en följare tar det lite längre tid bara.

Haha ja, om Nordnet skulle införa detta för alla kunder och på både ISK och KF nu när Avanza luskar med nyheten om det skulle de verkligen kunna höja ribban :crazy_face:

Denna lansering kan komma att bli en klassisk “lansera på toppen”.

Avanza lyssnar på sina kunder och kunderna är väldigt bearish krona.

Har ju hänt förr med tex deras fastighetsfond.

3 gillningar

Så kan det vara. Hoppas dock det kommer till alla kunder och till ISK med. Och att Nordnet följer efter och lanserar samma koncept.

Valutan kan man bara använda för att köpa aktier och ETFer, dvs inte för att köpa fonder i utländsk valuta

Spelar inte så stor roll tycker jag. Främst är det utländska ETF jag är intresserad av :slight_smile:

Verkar som Nordnet tänker börja med valutakonto på ISK och KF nästa år.
image

8 gillningar

Bra nyheter. Tack för att du länkar. Vill dock se det “live” innan jag poppar champagnen :wink:

1 gillning

Det är möjligt att min pdf-visare är knäpp, men jag hittar inte texten du citerar i det länkade dokumentet.

På vilken sida ska jag läsa?

Sida 6, mitten. Ett tips är att alltid använda sökfunktionen istället för att bläddra runt. Dvs. sök på t.ex. “valutakonto” i dokumentet så behöver du ju inte leta.

1 gillning

Självklart försökte jag söka, men jag fick inga relevanta träffar på ord i texten du citerade.

Antingen skit bakom spakarna eller att pdf-läsaren flippat ur på något sätt.

Men nu har jag hittat rätt. Stort tack för hjälpen!

1 gillning

Någon som har hört något mer från Avanza om lanseringen? H2 är ju snart slut.

3 gillningar

Innebär detta rent konkret att jag kan ha USD på avanza samt köpa amerikanska aktier direkt i USD?

Ja precis, nu har de inte specificerat vilka valutor som kommer att erbjudas men EUR och USD borde vara självklara.

Den stora fördelen är att det inte sker automatisk växling fram och tillbaka till SEK vid varje köp/sälj.

Säljer man en aktie noterad i USD så kommer USD in på valutakontot som nya aktier/ETF:er i USD kan köpas för utan att behöva betala för växling.

Vore mycket intressant då avsaknaden av valutakonto på ISK/KF är ett av skälen till att jag idag i viss mån avhåller mig från handel i utländska aktier.

Hoppas ganska snart få se att det faktiskt implementeras. Jag litar bara på det som jag ser verkställs inom rimlig tid.