Lägst växlingsavgift - ISK?

Någon som vet?

De flesta som Avanza och Nordnet verkar lägga på 0,25 växlingsavgift vid köp av utländska aktier eller ETF:er. Jag ser att Kiwitrader har ett begränsat antal ETF:er som går att köpa utan courtage och växlingsavgift men utbudet är inte så bra. Nordnet har månadsspar utan courtage.

Har även noterat Pareto men verkar vara komplicerat och dyrt om man inte sparar mycket stora belopp regelbundet.

Lösningen är ju valutakonto, dvs ett konto i samma valuta som dina värdepapper har.
Då slipper du alltför mycket växlande.

Avanza & Nordnet har valutakonto, men inte på ISK eller Kapitalförsäkring
Nordea & Carnegie har enligt uppgift ISK med valutakonto, men Carnegie har ju höga andra avgifter. Så Nordea är lämpligast att undersöka vidare.

@LeRocFleury Tack men det är ju enbart lönsamt om bankens växlingsavgift för insättning på valutakontot från ett SEK-konto i samma bank är lägre än 0,25 %. Om man har inkomsterna i samma valuta som valutakontot kan jag se poängen. Men i mitt hushåll är merparten av inkomsterna i SEK.

@Linus5 Tror du täckt marknaden faktiskt. För vanliga summor pengar är Avanza och Nordnet fortfarande bäst skulle jag säga.

Pareto är kanon om du har mer pengar och gör stora köp.

Nordea har inte valutakonto för ISK, i vart fall inte för nya kunder.

Jag frågade dem på telefon för några veckor sedan och de återkopplade senare och sade att det inte finns för privatpersoner och att jag inte kunde få det.

Ja och nej.

Har du valutakonto kan du fritt byta mellan värdepapper i samma valuta (t.ex. Euro) utan att trigga växlingsavgift.

I ett väldigt långsiktigt sparande får du betala växlingsavgift en gång när du sätter in pengar och möjligen i framtiden när det ska tas ut, men avgiften kan ju ha förändrats till det bättre då.

Det tragiska med Avanza och Nordnets nuvarande upplägg på ISK är att om man byter mellan två värdepapper i samma utländska valuta så växlas det till SEK och tillbaka helt i onödan. Med valutakonto skulle inte det ske.

Jag skulle kunna acceptera att betala 0,25% för växlingen vid insättning i SEK om jag slapp växlingen vid byte av värdepapper i samma valuta, jag vill kunna byta vid behov.
Om man köper ETF:er som är betydligt billigare än vanliga fonder i SEK kan man ändå tjäna in det.

5 gillningar

Degiro har ISK med valutakonton, men det går inte att nyöppna ISK hos dem.

I stort sett alla banker blockerar valutakonton på ISK.

Hoppet nu står till att Montrose kommer att erbjuda något som det är värt att bry sig om.

Carnegie har valutakonto på ISK, det vet jag med säkerhet. Därmed är chansen god att Montrose kommer att ha det, men det går inte att lova och kan ta tid innan den featuren prioriteras.

Levler har 0kr i växlingsavgift till 2025 men är osäkert om det kommer förbli så i framtiden.

@Passiv Hej märkligt att Nordea gett dig det beskedet när det fortfarande står i deras FAQ att det är möjligt öppna valutaficka kopplat till ISK.

Nordea FAQ

1 gillning

De sade till mig att de inte erbjuder det och att jag inte kan få det.

Möjligen ljög de då. Någon som är kund hos Nordea kanske kan fråga dem igen.

@Passiv jag är inte kund hos dem men kommer fråga imorgon för att få ett klargörande och återkopplar sedan här i tråden. Flera på forumet har nämnt att ingen av de traditionella bankerna, ej heller Nordea, erbjuder valutafickor. Jag tror inte du har fått fel information, möjligtvis har de inte uppdaterat hemsidan.

@Passiv Beskedet jag fick av Nordeas kundtjänst var att tilldelningen av valutafickor för ISK är restriktiv (krävs vissa volymer etc) och att jag måste gå till ett fysiskt kontor för individuell bedömning.

Ok, jag erbjöd att flytta in några miljoner till Nordea men de ställde inga följdfrågor eller erbjöd något alternativ utan sade bara direkt nej och att de inte erbjuder valutaficka på ISK.

Det känns i alla fall inte som något de erbjuder till vem som helst.
Alt. bara befintliga kunder för jag är inte kund där.

Jag känner mig ändå inte jättesugen på att byta till en bank där första bemötandet är att de ljuger för mig.

2 gillningar

Avanza planerar nu att lansera valutakonton för KF. Fick ett mail från dem om det nu:

Exklusivt för Private Banking och Pro: Snart blir utlandshandeln ännu bättre

Äntligen kan vi avslöja en efterlängtad nyhet: Vi jobbar för fullt på att lansera valutakonto på kapitalförsäkring (KF). Rent konkret handlar det om manuell valutaväxling på KF, vilket gör handel i annan valuta än SEK betydligt bättre. Vi kan inte avslöja fler detaljer just nu – utöver att vi jobbar för att lansera det under andra halvåret 2024.

1 gillning