Nu i veckan möjliggjorde Nordnet att använda valutakonto även för ISK, dock endast för deras Private Banking- och Active Trading-kunder.
Det här är en mycket bra riktning, däremot är jag besviken att de valde att sätta en begränsning. Jag hade hoppats på lägre avgifter vid köp av ETF:er på den tyska marknaden. Personligen får jag ta och vänta några år. 
Läs mer
Valutakonto på ISK, live på vår plattform idag
4 gillningar
Jag hoppas att Avanza följer efter och erbjuder detta på ISK också.
” men vid växling debiteras ett valutapåslag på 0,075 procent.”
” Likaså kommer courtage, utdelningar med mera att gå mot respektive valuta”
Vad betyder detta? Så 0.075% valutaväxling istället för 0.25%? Och vad menas med att courtage ”går mot respektive valuta”?
Skulle nån snäll person kunna räkna på typ, 100 Apple aktier, och vad totala avgifter (och utdelning?) skiljer sig mellan vanligt ISK vs detta nya valutakonto?
Du betalar 0,075% istället för 0,25% vid växling. Dessutom kan du få utdelning och sälja och köpa utan växling om du håller dig i samma valuta. Även om du byter valuta sker endast en växling, inte två som det är idag (X->SEK sek SEK->Y)
Så riktigt bra
Det är jättebra. Jag använder inte själv Nordnet så mycket men det kommer att innebära att Avanza, Montrose m.fl. också kommer att behöva fixa det.
2 gillningar
Trist att Nordnet har valt detta upplägg.
Jag gillar till viss del Degiros variant av valutakonton bättre. På Degiro kan man med hjälp av “strömbrytare” välja om man vill låsa automatisk valutaväxling eller inte i respektive valuta.
Om man har låst valutaväxlingen i exempelvis USD, och pengarna inte räcker till, kommer man att låna i USD. Samma sak med EUR etc. På Nordnet tycks all belåning ske i SEK.
Man kan även tänka sig situationer där man inte på förhand vet om köpet kommer gå igenom till det pris man är beredd att betala. På Degiro växlas det bara pengar om det behövs, men på Nordnet måste man växla tillräckligt mycket pengar och kanske dessutom med lite extra marginal. Om man använder kredit innebär det att man kanske tar ett lån man inte behöver.
Beroende på hur man ser på det är en fördel att Nordnets private banking faktiskt börjar bli attraktiv. Tidigare var fördelen med PB mest att de svarar snabbt i telefon.
Nu får PB-kunderna lägre mini-courtage (0,15 % i Sverige och exempelvis Tyskland), kostnadsfria valutakonton samt lägre avgift vid manuell växling (0,075 %).
Jag kan inte låta bli att tycka att kommentarerna till länken är lite tragikomiska. Två snubbar som verkar tycka att det är Nordnets fel att de inte klarar av det måttligt svåra kompetensprovet, och vill att Nordnet ska skriva rätt svar i pannan på dem. Egentligen vet de ju minsann hur det funkar, och till skillnad mot Nordnet vet de tydligen även att valutakonto på AF fungerar på samma sätt som på ISK och KF. De har bara lite otur när de tänker, gång på gång. 
Ett tips för den som vill klara av provet är att inte sitta och killgissa, utan läsa vad som står i hjälptexten i anslutning till frågorna.
2 gillningar