Jag tror svaret på frågan i ämnet är ett rungande ja, men skulle vilja höra er andras erfaringer. Finns det någon annan med lika bra utbud och eksekvering og låg kostnad av handel med ETF inom Sverige?
Det är inte Avanza varje fall
Tack @axr - det är min erfarenhet med. Jag tycker Nordnet är relativt bra men stör mig lite på courtage och växelavgift mm. Man kan ju undra ifall det är värt det att ha ett konto för ETF hos Degiro (eller annan utomländsk leverantör - kanske Interactive Brokers). Känns bara lite som att gå över ån efter vatten om så är fallet
Nackdel också ifall säkerheten för insatta medel är lägre och att Degiro eller Interactive Brokers ej erbjuder ISK.
Lite av ett sidospår men vet någon/har erfarenhet med Degiro och/eller Interactive Brokers? Jag tänker spontant att Interactive Brokers borde vara mitt första val om jag verkligen “måste” välja utanför Sverige…
Glömde Saxo Bank, kanske ett bra alternativ annars.Jag får nog testa själv om ingen har testat den plattformen Tråkigt dock att behöva ta en tjänst utomlands när det borde finnas likvärdigt utbud här i Sverige.
Jag föreslår att du kollar DEGIRO. De täcker alla europeiska börserna + USA och har alla ETFer + en grupp standard ETF utan courtage . De har ganska låga avgifter & courtage, men de tar dock 2,5€ /börs/år om du handlar på ett specifikt börs.
Föreslår att du noga läser alla villkor innan du öppnar ett konto.
Jag diggar Nordnet och kör månadsspar med etfer som då blir courtagefritt
Tack för tipsen. Blir nog till att jag i första hand öppnar ett konto hos Saxo Bank (DK). Känns mer tillförlitligt med DK än NL när det nu måste vara utanför Sverige (anledning: störra utbud inom ETF:ar än Nordnet). Dessutom kan man där ha ett valutakonto i SEK vad jag kunde läsa mig till så det borde vara smidigt att göra en utlandsbetalning i SEK dit och släppa valutaväxling förrän man handlar ETF i EUR eller USD (då är växelavgiften ,25% exakt som hos Nordnet). @Shad61 : vet du ifall Degiros växelavgift är lägre än ,25%, och kan man ha SEK i sitt konto där?
Vi kan ju dock erfara att Nordnet är bästa aktören när det gäller ETF inom Sverige. i alla fall än så länge. Jag har inte sett övertygande argument som motbevisar detta.
Får man fråga vad som lockar med Saxo?
de verkar ha ett väldigt stort utbud av ETF:ar från många marknader som inte finns/går att handla i på Nordnet.
Bland annat Dimensional’s och Avantis’ ETF:ar. Rätt sugen på att handla vissa av dessa om det går.
Rätt omfattande lista:
De flesta ETF:er är noterade på flertalet börser, varav Xetra brukar ha de listade.
Men visst, vill du ha något som inte finns på Xetra så finns det ju en poäng med annan mäklare.
Kolla bara så ISK erbjuds om det är något du vill ha.
ISK erbjuds inte hos varken Degiro eller Saxo, så det är ju en nackdel förstås.
Man får jämföra det med att hålla pappren i vanligt AF konto i detta fallet men eftersom jag siktar mot att hålla dessa i många år så är det inte så viktigt.
Dock skall man ju ha i åtanke att skatteverket kommer vilja ha deklaration vid sälj av dessa precis som gäller för ett svenskt AF konto
Vad jag vet så finns det ingen svensk mäklare överhuvudtaget som erbjuder handel i Dimensional’s ETF utbud. Dessa är ju speciellt intressanta om man vill ha en bra implementering av faktorer i portföljen. Ping @Alec
Summa summarum är den stora akilleshäl med detta att man inte kan ha tillgångerna i ISK
Degiro är inte NL utan DE, då de numera ägs av tyska dyrbanken Flatex. Det borde egentligen inte vara någon skillnad eftersom det är EU:s regelverk som gäller.
Tyvärr upplever jag att det mesta blivit sämre med Degiro sedan tyskarna tog över. Fördomsfullt skulle man ju annars kunna tänka sig att det skulle bli mer ordnung när tyskarna tog över verksamheten från sina pårökta kollegor.
Jag har dock kvar mitt gamla ISK-konto kvar hos Degiro och använder det till det som de fortfarande är bra på. Deras valutakonton gör att man spar en del pengar om man sysslar med exempelvis trendföljning. Känns så surt på exempelvis Nordnet när man säljer en ETF i EUR och köper en annan ETF i EUR 30 sekunder senare, och tvingas betala för valutaväxling två gånger.
Generellt gäller att skaffa ett konto hos ett utländskt finansinstitut kan vara en utmaning och kännas ganska läskigt. Glöm BankId och att saker fungerar som man är van vid från Avanza och Nordnet! Bli inte förvånad om du avkrävs kopior på såväl pass som vatten- och avloppsräkningar. Eller att du ska visa ett kontoutdrag från din svenska bank där alla dina förnamn finns med, inte enbart tilltalsnamnet.
Hej @bspastikern: bra imput. Tack! Nackdelen med Degiro är ju att de inte erbjuder ISK för nya kunder. Annars hade jag nappat direkt.
Som du säger är det ju kontraproduktivt att Nordnet och Avanza inte har ISK med valutakonto som annars hade varit bra. (Valutakonto finns ju på båda Degiro och Saxo men nackdelen är avsaknad av ISK).
Man får hoppas att det kommer snart. Vore ju en riktig “kundmagnet” för oss
med efterfrågan av ETF:ar ifall en av av de större aktörer skulle erbjuda detta.
Korslänk angående samma problematik:
Nordnet har valutakonto på AF, så det kan ju vara en bra lösning också
Jag har ISK konto i SEK. Växling kostar ,25% och du hittar info om avgifter här
Nordnet är bra på många sätt men som skrivet av andra ovan så har de i likhet med Avanza inte valutakonto / valutaficka för ISK eller KF och det tycker jag är ett tungt vägande kriterie för att få kalla sig Sveriges bästa tjänst för ETF:er.
Det finns för vanlig depå men de flesta (i alla fall jag) vill nog spara på ISK.
Om Nordnet fixar valutakonto för ISK tar de lätt hem den här titeln.
@Nordnet
Fixa valutakonto på ISK / KF om ni vill ta mina pengar från Avanza.
Erbjud lägre avgift på valutaväxling vid större belopp när ni ändå håller på.
Men någon måste ju vinna idag även om alla är dåliga/bra
Nordnet vinner ju än så länge.
Sen är det ju bra med uppstickare som Kiwitrader som erbjuder courtagefritt och avgiftsfri valutaväxel vid (endast köp) av deras Zero fonder. Samt fraktionshandel i ETF som är ju också oerhört bra om man skall börja med investering i ETF:ar.
Men fortfarande borde ju Nordnet till exempel då förbättre tjänsten genom valutakonto på ISK.
Avanza skulle ju kunna ta efter där också, men tyvärr använder Avanza sig av någon undermålig brygga vad det verkar jämfört med Nordnet (sämre exekvering av handler). Där finns det förbättringspotential för Avanza.
Skatteverket vill också ha in en schablonskatt på kapitalunderlaget för fonder/ETF:er varje år om de ligger på ett AF konto.