Varför är ETF:er så pass vanligare hos Nordnet jmf med Avanza?

Tex https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor?sortField=stat_nr_of_owners&sortOrder=descending&fundRegionCategories=NORTH_AMERICA&fundType=EQUITY

Så har iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) 48 293 st ägare hos Nordnet, men bara 413 ägare hos Avanza.

Varför? Är det bättre med ETF:er på Nordnet? Jag läste någon kommentar om att det finns ett sätt att undgå courtageavgifter för månadssparande i Nordnet ETF:er, medans courtage inte kan undgås hos Avanza. Stämmer det?

2 gillningar

Utbudet är iaf bättre på nordnet när det kommer till ETFer, så det är möjligt att de som är intresserade av ETF-sparande söker sig dit istället för avanza. Sen har jag hört andra säga att nordnet försöker marknadsföra ETFer mer medans avanza sätter vanliga fonder i mer fokus.

1 gillning
  • Courtagefritt månadsspar i många ETF:er
  • Bättre tillgång då Nordnet har koppling till riktiga tyska börsen där många europeiska är listade
  • Nordnet har hela norden, ETF är vanligare i många andra länder
1 gillning

Nordnet har bättre exekvering vid handel med ETFer också. Det märks snabbt om man testar att handla samma ETF på Avanza respektive Nordnet. Inte att jag rekommenderar att du gör det (pga kostnad, manipulation mm), men du får lita på att det är så :wink:

Avanza har genom åren haft sämre belåningsvillkor än Nordnet för börshandlade fonder.

Exempelvis har Avanza betraktat amerikanska statsobligationer och fysiskt replikerat guld som skräp, som inte kan användas för ränterabatt. Fram tills nyligen var det dessutom så att de flesta börshandlade fonder som faktiskt gav ränterabatt redan hade inbyggd hävstång, exempelvis XACT Bear 2.

För oss som vill investera väldiversifierat och bygga en portfölj liknande den ultimata allvädersportföljen verkar Avanza vara ett hopplöst alternativ.

1 gillning

Är det någon som upptäckt transmutation utan att berätta det för världen? Emanuel Swedenborg sitter upp i sin grav. :slight_smile:

1 gillning

Avanza är bara för svennebananer, och för oss är det dyrt med ETF eftersom de handlas i en annan valuta. Nordnet är för hela Norden, t.ex. Finland som har Euro och då är det väldigt billigt med ETF

1 gillning

Ett bra argument till Nordnets fördel är ju åtminstone också månadsspar i vissa uvalda ETF. Då kostar köpen ingen courtage. Jag använder själv detta för en del av mitt sparande (går bland annat att köpa ZPRV, ZPRX och WTED på det sättet om man är intresserad av faktorer.
Annars finns det både vissa MSCI ACWI och MSCI World global-ETF som man kan månadsspara i).

Hos nordnet med fast courtage kostar svenska ETF’er 99 kr i courtage, men det taket gäller inte hos Avanza.

Satan också, jag satta in en större summa pengar i Avanza förra veckan. Hur stor skillnad blir det egentligen, borde jag sälja av allt jag har i Avanza och flytta över till Nordnet istället? Eller borde jag bara öppna ett Nordnet konto parallellt och lägga framtida sparande där? Vad hade ni gjort?

Är intresserad av SXR8 vilket jag ser Nordnet har som courtagefri via månadssparande.

Vill också ta del av värdepapperskredit och tänker därför att det är bäst att ha hela innehållet på ett och samma ställe.

Jag hade vald att behålla det du har på Avanza men lägga nysparande på Nordnet :slight_smile:

2 gillningar