Hej Avanza ni borde verkligen skrota er lösning med Tradegate och erbjuda handel på riktiga Xetra precis som Nordnet. Er lösning är mycket dålig för era sparare. Visar felaktiga priser. Visar irrelevant orderdjup. Ordrar man lägger syns ej i orderdjup. Spread hos er är stor.
– Petrusko
Det är bara en genuint dålig lösning ni tillhandahåller. Många kunder är nog inte medvetna om att de får usel info och dåliga kurser hos er via Tradegate men där kan ni agera och göra det bättre ändå. Man vill ju kunna utgå ifrån att ni tar hand om kunden oavsett.
– Petrusko
Tradegate är Avanzas lösning för att erbjuda handel i börshandlade fonder. Istället för att sköta handeln via riktiga börsen har de valt det där Tradegate istället. Det är mycket sämre för kunden men ger mer vinst för Avanza.
– Petrusko
Sen lägger vi väldigt stor vikt vid just best execution och följer löpande upp det. Finns det något tillfälle du inte tycker du fått de får du gärna återkomma till oss så kan vi undersöka retroaktivt. Ser också till att stämma av med TG om de kan göra något med spreadarna!
– Avanza
Jo jag har hört er argumentera för den här lösningen tidigare men faktum kvarstår ju att ni visar usel info för kunden. Orderdjupet är något hittepåorderdjup som inte finns. Spread hos er är katastrof. Priserna ni visar köp/sälj är inkorrekta/dåliga.
– Petrusko
Har ofta kollar på orderdjupet för ETF:er och dragit mig från att handla där det känns fake köp och sälj går oerhört trögt. Har gått ifrån ETF pga detta
– Aktiesamlaren
Mmm det är hos Avanza det funkar så. Hos Nordnet funkar det rimligt. Där kan man lita på priserna man ser. Orderdjupet är riktigt hos Nordnet. De har en lösning som är bäst för kunden. Egentligen den lösningen man som kund förväntar sig. Att grejerna stämmer och man kan lita påt.
– Petrusko
Detta var nytt för mig. Men absolut har jag noterat att orderdjupet för ETF:er på Avanza inte alls verkar stämma. Skillnad i spread är ju också en betydande nackdel, om det stämmer.
Generellt är Nordnet mycket bättre på ETF:er. Utöver det som nämns här även utbud, historiska kurser, belåning/ränterabatt. Avanza har en hel del att jobba på.
Jag tycker Avanza är skamligt dåliga på ETF:er. Framförallt stör jag mig på att kursen för ens innehav inte uppdateras ordentligt. De tittar bara på senaste genomfört köp, och när det finns en market maker som styr köpkursen så är det den som borde användas som värdering för ens innehav. Dessutom, eftersom market makern har spread, så blir det helt knasigt när senaste affären är att någon köpt från market makern, då värderas hela innehaven på toppen av spreaden, när det faktiskt är omöjligt att sälja innehavet för den pengen–man kan bara sälja för det pris market makern eller någon köper för.
Eftersom de använder priset på senaste affär på detta sättet så svänger den historiska grafen vilt också, ibland på toppen av spreaden, ibland på botten av spreaden. De uppdaterar bara kursen i grafen när en affärs genomförts också, trots att market maker uppdaterar priset hela tiden, så för papper som inte handlas så ofta så kan det gå dagar emellan att kursen uppdateras i grafen.
Jag vet inte hur sådana här saker egentligen bör fungera, har bara handlat ETFer hos Avanza, men så som det funkar hos Avanza är rätt oanvändbart.
Jag försöker undvika ETFer eftersom det fungerar så dåligt. Det är möjligt att så som de gör hade fungerat bra om det var mycket handel i pappret, men det är nästan ingen handel i de jag tittar på enligt Avanza.
Edit: Ja, jag tittar nu på vad Nordnet visar för ZPRV jämfört med Avanza, och informationen och senaste priset är helt annorlunda. Det här (X-tråden) förklarar en hel del varför jag upplevt det som så dåligt på Avanza. Insåg inte att det var så här katastrofalt
Håller med om att Avanza är “lysår” bak Nordnet när det gäller ETF handel. Försöker i största mån att köpa via Nordnet om samma ETF finns hos bägge aktörer.
Jag funderar på att köpa min första ETF. Specifikt intresserad av denna:
Är problemet som tas upp i den här tråden bara en fråga om vilken information som visas, och hur uppdaterad den är, eller kan man förlora något på att handla på Avanza jmf med Nordnet?
(Har i princip inget emot att skapa ett konto hos Nordnet, men föredrar givetvis ett enklare liv där jag har allt på ett ställe. Bryr mig inte heller om korrekta dagliga priser så länge det på sikt blir rätt)
Om du endast funderar på denna ena ETF är Avanza tillräckligt bra tycker jag. Mest ifall du ska börja månadsspara och mecka med belåning är Nordnet bättre (mest eftersom det ryktats att Tradegate numera är förtid på Avanza. Innan var det en påtaglig skillnad)
Det var värst och jag som nyss köpt Amundifonden på Avanza och sålt alla globala indexfonder. Om man flyttar ISK:t till Nordnet ligger man med i marknaden då hela tiden? Borde man väl göra?
@Carl_94 : det borde inte ha någon betydelse med mindre den ETF du vill månadsspara i är med på Nordnets liste över courtagefri ETF för månadssparande här:
Ifall du inte behöver belåning och är nöjd med ditt nuvarande konto så skulle inte jag nödvändigtvis flytta innehavet i alla fall