Hur köper man ETF billigast?

Jag vill gärna köpa ETF:er, men jag har inte riktigt tillräckligt med pengar för att det ska vara värt det på avanza med framför allt växlingsavgiften. Finns det några billigare sätt att lösa detta på?

Växlingsavgiften kommer man tyvärr inte ifrån oavsett storlek på depå eller köp (med KF eller ISK) hos Avanza och Nordnet. Tror Pareto har valutakonton i ISK.

Nordnet har courtagefritt månadsspar i några utvalda ETF:er. Dock fortfarande med växlingsavgift

Fördelen med ETF:er är att man kan vara flexibel och byta snabbare än med vanliga fonder. Mina erfarenheter är att byten ofta med råge lönar sig, eftersom man har anledning att byta från något man bedömer vara sämre än det man byter till. Då spelar inte växlingsavgifter eller courtage någon större roll i det långa loppet.

Jag har ETF:er både på Avanza och Nordnet av diverse skäl men Nordnet är att rekommendera då de har ett större utbud och bättre funktioner för att söka på avkastning.

Vill man använda belåning så har Nordnet mycket bättre villkor med belåning ner till 0,89% effektiv ränta givet en viss maximal belåningsgrad och rent allmänt är villkoren för belåning mycket bättre än på Avanza med deras superlånet där väldigt få fonder kvalificerar sig. Handelsfunktionerna för ETF:er är också mer avancerade på Nordnet än på Avanza.

Degiro har många courtagefria ETF:er och 0,10 % i växlingsavgift (att jämföra med Avanzas och Nordnets 0,25 %). Indexfonder och fysiskt replikerat guld och silver, bland annat.

Dessutom har Degiro valutakonton på ISK, så när man köpt sin ETF noterad i EUR trycker man på “strömbrytaren” för EUR och låser valutaväxlingen. Då kan man sälja och köpa ett annat värdepapper i EUR utan att betala växlingsavgift. På Avanza och Nordnet försvinner 0,50 % vid varje byte enbart i valutaväxlingsavgifter, men det kan man slippa på Degiro. Och med lite tur råkar det dessutom finnas en courtagefri fond som passar att byta till.

Degiro har dock en annan avgiftsstruktur än Avanza och Nordnet (som i mina ögon i många avseenden är plagiat av varandra), så det gäller att läsa prislistan och inte ta för givet att allt funkar likadant.

Man behöver betala “Avgift handel på globala börser” om 0,25 % av totala värdet på kontot (max € 2,50 per år och börs), men det gäller inte för OMX Stockholm. Beroende på hur mycket pengar man har investerat gör maxsumman att avgiften blir mer eller mindre försumbart. Men det kan ändå vara smart att om möjligt hålla nere antalet marknader, och hålla försöka köpa så många av sina ETF:er som möjligt exempelvis på Amsterdambörsen.

Jag ser inte Degiro som en ersättare för Avanza och Nordnet, utan som ett komplement. Man använder den som är bäst/billigast för det man vill investera i.

1 gillning

Hur stora är Degiro? Har knappt hört talas om dem. Med knappt menas att jag har hört om dem men bara några enstaka gånger. Förutom annan prisstruktur, hur står de sig i förhållande till Avanza och Nordnet när det kommer till utbud, belåningsvillkor, funktionalitet etc?

Degiro uppger att de har ca 500.000 investerarkunder i 18 länder, men efter sammanslagningen med Flatex rör det sin nog snarast om 1 miljon. Det tog ett tag innan Degiro fattade att de måste erbjuda ISK för att kunna få kunder i Sverige, och de har aldrig blivit riktigt stora här. Kanske även beroende på att Avanza och till viss del även Nordnet har så bra webbplatsen. Degiro lockar dock lite mer avancerade investerare. Varför betala 99 kr för ett optionskontrakt på Avanza eller Nordnet, när Degiro tar 5 spänn?

Degiro saknar de vanliga fonderna som man är van vid från Avanza och Nordnet, men erbjuder många börshandlade värdepapper på många marknader.

Belåning till ordinarie ränta kostar 4 % hos Degiro, att jämföra med Avanzas och Nordnets dryga 6 %.

Men på Degiro kan man månadsvis allokera kapital, det vill säga hur mycket man vill låna nästa månad. Man betalar för det allokerade kapitalet, oavsett om man utnyttjar det eller ej. Räntan sjunker drastiskt om man allokerar och EUR kostar EONIA (minimum 0) + 1,25%, USD SD LIBOR (minimum 0) + 1,25% och SEK STIBOR (minimum 0) + 1,55%. EONIA, LIBOR och STIBOR är räntan bankerna betalar till varandra, och är väl i princip 0 % för närvarande.

Både Avanza och Nordnet har regler som gör att man kan välja vissa värdepapper och få ränterabatt som gör att man kommer ner ungefär i Degiros nivåer - förutsatt att man lånar ganska lite. Avanza har ett knapert och konstigt utbud av värdepapper som är giltiga för deras Superlån. Degiro liknar i det avseendet mer Nordnet, och det går att låna på lite av varje.

Förutsatt att man använder sig av allokering lånar man till samma låga ränta hos Degiro även om man hårdbelånar portföljen. Detta till skillnad mot Avanza och Nordnet där man lätt brakar upp i dryga 6 % ränta på hela beloppet. Det gör även att man måste ta ansvar för sina egna begränsningar för att inte låna för mycket när det är så billigt. På Avanza och Nordnet är det lätt att säga till sig själv exempelvis att så länge jag lånar med ränterabatt (och inte för 6 %-räntan) är det lugnt, men på Degiro finns inte den hjälpen, utan man får formulera sina egna mentala spärrar.

Liksom för lån på Avanza och Nordnet kan även Degiro ändra spelreglerna för lånet om de känner för det, exempelvis när marknaden går ner. Så man bör ha marginal för att de procentuella belåningsvärdena kan sänkas samtidigt som värdet på portföljen sjunker, så det blir som en negativ hävstång på portföljens kreditvärdighet.

Vad gäller funktionalitet, med snygga avkastningsgrafer etc, är Avanza och även Nordnet överlägsna Degiro, men Degiros webbplats och app är ändå helt OK. Samtidigt finns det andra finesser, som exempelvis marknadsorder, som jag inte tror finns på Avanza och Nordnet.

Degiro har inte stöd för BankId, så det är lite extra pappersexercis när man ska bli kund. Däremot går det att sätta in pengar med Trustly. Tidigare har likvider på Degiro automatinvesterats i en penningmarknadsfond (eftersom Degiro inte är en bank), men nu har de gått samman med den tyska banken Flatex, och likviderna kommer i stället att finnas på ett bankkonto med insättningsgaranti.

3 gillningar

OK, tack för utförligt svar. Det är lite knepigt att sätta sig in i olika “system”.

Har både Avanza och Nordnet men lägger inte in något nytt på Avanza då Nordnet har mycket bättre villkor för belåning med 0,89% effektiv ränta utan alltför mycket begränsningar (Portföljbelåning Plus). Framförallt att man har bättre belåningsvärden på fonder och ETF:er. För superlånet på Avanza är det bara vissa fonder som kan användas och ingen av dessa intresserar mig, plus att fler fonder har belåningsvärde på Nordnet rent allmänt.

Jag stör mig också på Avanzas belåningsvärden. Det finns inget sans och vett i deras regler. Fysiskt replikerat guld eller statsobligationer är tydligen värdelöst som säkerhet.

Nordnets belåningsvärden däremot känns ungefär som vad jag själv skulle sätta om jag satt på banken och bestämde. Jag gillar inte deras 70 %-regel, men helheten är ändå avsevärt bättre än Avanza.

Nordnet verkar sätta sina belåningsvärden utifrån riskbedömningar, men på Avanza tycks marknadsavdelningen ha fått leka loss.

1 gillning

Jo Nordnet är betydligt enklare och deras översikt där man ser var gränserna går för att komma ner till 0,89% effektiv ränta eller andra nivåer på resp. depå tycker jag är lätt att förstå.

Avanzas redovisning är rörig och jag har aldrig ens brytt mig om att försöka nå upp till kraven för superlånet för då skulle jag få begränsa mig i mina investeringsstrategier alldeles för mycket.

Har nästan funderat på att flytta över rubbet från Avanza till Nordnet bara för att jag stör mig på deras belåningsvillkor.