Räkna ut belåningsgrad på Nordnet

Ni som använder kredit/belåning på Nordnet, hur gör ni för att räkna ut er totala belåningsgrad på portföljen? Mig veterligen så har de inget enkelt sätt att se exakt hur stor del av det totala belåningsvärdet som är belånat. (Dock har de ju en del stuff, men nu är det alltså belåningsgraden som jag är intresserad av.) Istället så får man ta på tänkarhatten och komma upp med en egen liten formel. Man vill ju gärna ligga där runt 20-25% typish.

Hälsar,
Tobias

Investerat kapital / eget kapital

:+1: Problemet är väll att belåningsvärdet varierar beroende på vad portföljen innehåller. Jag har råkat ut för att en av fonderna hade 0% i belåningsvärde. :sweat_smile:

Belåningsgraden är densamma oavsett vad Nordnet tillåter i belåningsvärde.

Belåningsvärdet används bara för att räkna ut hur mycket du får låna, och spelar egentligen ingen roll alls för att veta hur mycket du faktiskt lånat.

Det betyder bara att den är värd 0 som säkerhet för belåning. Men du kan ju ha en portfölj som är belånad ändå, för som sagt säger belåningsvärdet bara hur mycket av dess värde som fungerar som säkerhet och Nordnet låter dig låna för utan att få straffränta / “övertrassera”.

Gällande belåningsgraden så är det just det totala värdet genom ditt egna kapital som är belåningsgrad. Blir kvoten 1.10 är du 10% belånad. Oavsett belåningsvärdet på enskilda fonder eller papper.

Tack för era svar! Det klarnar nu. Skönt! Då blir det hela lite smidigare att hantera. =)

Hur ska man resonera om man har kontanter/kassa som en del av den totala portföljen? Ska man då räkna bort den summan från det egna kapitalet, eftersom att man är intresserad av att veta hur stor del det egna investerade kapitalet utgör av marknadsvärdet.

Då sjunker din belåningsgrad. Hur du skall resonera är en smaksak.

:+1: Hur resonerar man i regel? I detta fallet handlar det om en portfölj motsvarande Rikatillsammans-portföljen, där jag valt att låta en liten del av pengarna ligga i kassa istället för i en kort räntefond. Men antar att jag kör på det upplägget som jag skrev. Då är pengarna “fria” och kan investeras/ombalanseras vid tex en börskrasch.

Det är lite begreppsförvirring. Nordnet nenämnder det du kallar för belåningsvärde för belåningsgrad.

Med Nordnets terminologi borde den totala faktiska belåningsgraden på ett konto vara:

-(Nettokredit / Marknadsvärde)

Detta om man förutsätter att det streck som Nordnet placerar framför nettokrediten egentligen ska vara ett minustecken. Det var väl någon som tyckte att tankstreck eller liknande ser snyggare ut och struntar i dem som klistrar in beloppen i kalkylark.

Jo, du har rätt. Men jag tänker (letar desperat efter alternativ för att slippa ha helt fel!) att det nog egentligen är hävstången man “egentligen” “faktiskt” är intresserad av. En hävstång på 2x (kvoten 2.0 enligt formeln ovan) motsvarar ju produkter med “2x” i namnet. Det jag egentligen försöker säga är att det är hävstången man borde vilja veta :slight_smile:

Ja, någonstans är det ju siffran för hävstången man vill åt, även om man samtidigt vill ha koll på belåningsgraden. Men om man är nöjd med en hävstång på 1.25 så borde ju oftast inte belåningsgraden vara något problem (om inte alla innehav har 0% belåningsvärde :laughing:). Med andra ord så slipper man räkna på belåningsgraden eftersom att den är okej om hävstången är okej. Så då är vi tillbaka till formeln marknadsvärde / eget kapital = hävstång. Smidigt att slippa bry sig så mycket om belåningsgraden. :slightly_smiling_face:

För visst är det en hävstång på ca 1.20 - 1.25 som man vill ha, och inte en belåningsgrad på 20-25%? Jag tror att man kanske rör ihop detta ibland, åtminstone jag. Har för mig att Jan brukar använda ordet “belåningsgrad” dock. Och att han diggar typ 20-25% belåningsgrad. :sweat_smile:

Jag är helt förvirrad själv beträffande detta med belåning på Nordnet. Jag har ett enskilt värdepapper som i sig står för typ 40 % av min portfölj samt en hel del olika breda indexfonder. När jag sedan försöker belåna mig så får jag den högsta räntan eftersom ett enskilt värdepapper utgör just 40 % av min portfölj. Så som jag uppfattar det så hade jag fått en mycket lägre ränta om jag sålde av detta värdepapper (och exempelvis köpte det på Avanza istället) vilket känns helt snurrigt.

Kan jag i sådana fall inte bara välja att använda mina mer diversifierade värdepapper som säkerhet så länge jag inte ska låna allt för mycket? Räntan jag pratar om avser alltså den allra första kronan som jag lånar.

Såsom jag förstår så fungerar det inte såhär på Avanza, eller hur? Där upplever jag det som att jag kan ha stora innehav som inte gör så att min ränta skjuter i höjden.

Det stämmer! Jag har råkat ut för samma sak. Man kan öka sin kreditvärdighet/ränterabatt på Nordnet genom att flytta sina bästa värdepapper till Avanza. :man_facepalming: Observera att det enbart gäller värdepapper med belåningsgrad 70% eller högre. :man_facepalming:

Ett alternativ är att byta det fina innehavet på Nordnet med högbelåningsgrad till ett sämre värdepapper med lägre belåningsgrad. Då ökar också kreditvärdigheten! :man_facepalming:

Kan jag i sådana fall inte bara välja att använda mina mer diversifierade värdepapper som säkerhet så länge jag inte ska låna allt för mycket?

Nej!

En variant vore att ha ett extra ISK hos Nordnet dit man flyttar fina värdepapper som förstör kreditvärdigheten på de andra ISK-kontona. Men om man i stället har KF går det inte att flytta utan skattekonsekvenser.

Jag tycker att Nordnets belåningsgrader i stora drag överensstämmer med hur jag själv skulle sätta dem, men regelverket runt omkring är hål i huvudet.

1 gillning

Tack för svar. Detta är helknasigt. Nu har jag påbörjat processen att flytta över en massa värdepapper från Nordnet till Avanza för att kunna få ut någon typ av vettig belåning på dem.

Ja, det är inte lätt att förstå resonemanget bakom Nordnets regler.

Jag ägde XACT Svenska Småbolag på Nordnet och uppfyllde reglerna för bästa räntan, men så gick det bra för ETF:en och kursen steg, och därmed sjönk min kreditvärdighet på det kontot och jag blev av med ränterabatten.

Ibland känner jag att min ingenjörshjärna inte räcker till för att förstå hur ekonomer resonerar.

Tyvärr finns det vad jag känner till inte någon alternativ ETF till XACT Svenska Småbolag, så det är svårt att köra två olika ETF:er för den allokeringen på Nordnet.

XACT Svenska Småbolag ingår till skillnad mot XACT OMXS30 av någon anledning inte i Avanzas Superränta, så den passar inte så bra där heller, men den har riskkategori H på Degiro, så där kan man ha den.

Det är mödosamt att göra en optimal riskhantering och klura ut hos vem en ETF eller fond passar bäst om man vill ha kraschtåliga konton. Framför allt inte om man dessutom behöver ta hänsyn till risken att ett värdepapper går bra på Nordnet.

2 gillningar

Förstår inte problemet.

Nordnet räknar ut vilken nettokredit man har och vilket låneutrymme man har mot olika räntenivåer, mot de innehav man har nu i depån. Har man köporder som väntar får man lägga på de beloppen manuellt.

Jag tycker informationen som presenteras är jättetydlig (via webben och Mina sidor/Krediter)

Tycker rent allmänt att Nordnets kreditregler är väldigt generösa och jag kan ha en rejält hög kredit och med Portföljbelåning Plus ändå bara ha 0,89% i effektiv ränta.