Bästa porteföljbelåning för 30.000 kr. Avanza eller Nordnet

Hej.

Jag har ca 30.000 som ska investeras langsigtigt i indexfonder med inspiration från denna sida.

Och jag vil testa portefölj belåning /hävstång på max 25 % känns vel lagom.

Någon som vet om Nordnet eller Avanza är bäst? Jag har inte investerat än.

Båda är bra. Du får lägre ränta på Nordnet men de har lite andra regler än Avanza.

Hur kom du fram till 25% belåning? Jag har själv valt att ha samma som i AP7 Aktiefond (15%). Sen har jag gjort en liten riskanalys.

Jag har räknat på hur mycket portföljen sjunker om marknaden går ner med 50% för att känna om det känns bra för mig och att belåningsgraden stannar på en rimlig nivå.

Om du vill ha 25% belåningsgrad så ska du ha en hävstång på 1,33, se senare kommentar, vilket innebär att du lånar 33 kr för varje egen hundralapp. Om börsen sjunker 50%, då har du kvar värdepapper värda 133/2=67 kr per hundralapp och din belåningsgrad blir 33/67=49%. Du har kvar 67-33=34% av ditt eget kapital ifall du säljer fonderna.

Om du istället vill ha 15% belåningsgrad så ska du låna 18 kr per hundralapp. Om börsen sjunker 50%, då har du kvar värdepapper på 118/2=59 kr och belåningsgraden landar på 18/59=31%. Du har kvar 59-18=41% av ditt eget kapital.

Gränsen för normalränta hos Avanza (över 5%!) går vid 50% belåningsgrad. Den gränsen vill du ligga under i alla marknadsklimat, annars riskerar du att du måste sälja av fonder när de ligger på botten. Därför är 25% precis i överkant för min del, och så lite marginal känns kanske inte toppen.

Uppdatering igen: Jag räknade tokfel båda förra gångerna :woman_facepalming:

1 gillning

Hej Emil.

Mycket upskattat svar! Tack. Ja du - 25 % kom jag fram til utan att räkna i detalj. Men tror du har en bra poäng att lägge lånet på en lägre nivå.

:grinning:

Jag tycker att Avanza har för snävt urval när det gäller fonder/aktier som kvalificerar till belåning därför har jag valt Nordnet som har ett betydligt bredare urval. Dessutom tillåter inte Avanza belåning i en KF ägt av ett AB, men det gör Nordnet vilket också påverkar mitt val (även om jag har konto hos båda).

4 gillningar

Jag lånar både på Avanza och Nordnet, men på Avanza tycks det vara marknadsavdelningen som bestämmer vad man kan låna på. Avanza har ett kargt urval av fonder som det går att belåna förmånligt, så du behöver förmodligen välja fonder som egentligen inte är ditt förstahandsval.

På Nordnet ser belåningsvärdena mer ut som om det hade varit jag som satt dem, så det får väl sägas vara ett ganska gott betyg. :wink:

Det finns ett antal personer här på Rika tillsammans som skriker sig hesa över att en del fonder är överlappande, och att man bara behöver den ena, men på Nordnet kan det faktiskt vara smart att fördela pengarna även över likvärdiga fonder - eftersom diversifiering belönas i reglerna för Nordnets lån.

3 gillningar

Hej Monica!
Okej tack.

Tack för svar - det låter jo som Nordnet har et bredare urval av fonder. Jag har bestämt mig för 15% belåning.

Jag tänkar mest köra global indexfonder så för mig kanske det funkar med urval på båda. Jag kan få fondavgifter tilbaka via Avanzas start courtageclass op til 50.000 men det blir kanske inte så mycket…

Någon som kan hjälpa en novis som jag att förstå detta från Nordnets hemsida: sista meningen **

Uppfyller du de här kraven kan du få 0,89 % effektiv ränta.

• En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
    ** Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

25% belåningsgrad är inte ekvivalent med 1.25x hävstång. Belåningsgraden är den andel av det totala värdet på portföljen (eller de relevanta värdepapprena på Avanza) som består av lån.

Det vill säga säg att du har 100 SEK i totalt värde varav 25 SEK är lån, då har du en belåningsgrad på 25%. Men du har en hävstång på 100/75 = 1.33x. Så med en belåningsgrad på 25% och en nedgång på -50% kommer du efter ha en belåningsgrad på 50%. I mitt exempel kommer totala värdet sjunka till 50 SEK men du har fortfarande 25 SEK lån, så 25/50 = 50%.

3 gillningar

Det innebär att Nordnet för denna regel enbart tittar på dina värdepapper som har ett belåningsvärde av minst 70 % och ignorerar resten.

Detta samlande belåningsvärde kan du belåna max 40 % om du vill ha 0,89 % effektiv ränta.

Så om alla dessa fonder med belåningsvärde minst 70 % har belåningsvärde 70 % bör du kunna låna 70 % * 40 % = 28 % av dessa fonders värde.

Om alla dessa fonder med belåningsvärde minst 70 % i stället har belåningsvärde på i snitt 80 % bör du kunna låna 80 % * 40 % = 32 % av dessa fonders värde.

Men du kan ju även råka ha några fonder med mindre än 70 % belåningsvärde, och då blir den totala procenten du kan belåna din portfölj med mindre.

Detta är en av de regler Nordnet har som jag inte tycker är helt bra. Varför ska det vara skillnad på om jag har 50.000 kr i en fond med 70 % belåningsvärde jämfört med om jag har 100.000 kr i en fond med 35 % belåningsvärde? Men, men… Regler är regler.

Det är lättare att begripa hur det funkar när man väl har fonder på kontot, för då kan man titta på kontots kreditsida hur mycket man kan låna till olika procentsatser.

2 gillningar

De grundar belåningsgraden för 0,89% ränta bara på de värdepapper (fonder, aktier, etc) som har en belåningsgrad på 70% eller högre. Alltså något slags “trygga värdepapper”. Bland dessa fonder/aktier får du bara belåna 40% av belåningsvärdet. Så om du har dessa två värdepapper:

• Dåliga Bolaget, belåningsgrad 30%, summa: 20000 kr
  • Bra Fonden, belåningsgrad 90%, summa: 100000 kr

Då får du låna upp till 40% av 90% av 100000 kr: 0.4 * 0.9 * 100000 kr = 36000 kr för att behålla 0,89% ränta. I verkligheten måste du även ta hänsyn till de första två punkterna men det har jag inte gjort i exemplet. Dåliga Bolagets belåningsgrad spelar alltså bara roll om du kan tänka dig att betala normalräntan (över 6%) men det vill du ju knappast.

1 gillning

Just det! Det var jag som inte räknade in den dynamiska effekten av värdepapperen helt och hållet (har fixat det i mitt förrra inlägg nu). Jag räknade att man har investerat 100 kr själv och lånat 25 kr till. Det är ju egentligen en belåningsgrad på 20%, inte 25% (125 kr varav 25 kr är lån, 25/125=20%). Om det sjunker 50% så har man då 63 kr kvar varav 25 kr är lån. 25/63 = 40%. Det var ju så jag räknade först :man_facepalming:

Ditt sätt att räkna på är helt korrekt. Det är bara att räkna ut hur mycket man ska låna för att träffa rätt belåningsgrad som blir lite klurigt. :slight_smile: Men egentligen inte, det ges av formeln:

y/(x+y) = g
Där:
x = eget kapital
y = lånat kapital
g = önskad lånegrad (0.25 om man vill ha 25%)

Till exempel för 30000 kr eget kapital och en belåning på 25% ska man låna 10000 kr, eller om man förenklar formeln:

y = -(g * x)/(g - 1)
1 gillning

Japp, precis så! Och för att beräkna belåningsgraden efter en specifik avkastning så blir det y/r(x+y) där r är avkastning (+10% r=1.1, -50% r=0.5 osv).

2 gillningar

Hej,

Om jag startar med 10% på superlånet med 0% ränta men vid nedgång hamnar i 10-25% spannet med 1,44% ränta i mitt fall, varifrån dras dessa pengar eller får jag ett meddelande om skuldränta så sätter jag in pengar på aktuellt ISK?

Källa

2 gillningar

Nordnet fungerar på samma sätt. Räntan läggs till skulden. Så det finns ingen räkning eller liknande med förfallodatum att hålla kolla på.

Så länge man håller sig inom sin kreditlimit (eller den räntenivå man bestämt sig för att ha) behöver man inte agera. Det enda som händer är att skulden ökar med ett antal kronor.

Det finns dock en viktig skillnad mellan Avanza och Nordnet om man bestämmer sig för att amortera av skulden.

Om man sätter in pengar på sitt ISK/KF på Avanza, exempelvis med Swish, amorteras eventuell skuld i första hand innan pengarna hamnar på ISK/KF. Smart!

Om man sätter in pengar på sitt ISK/KF på Nordnet ökar saldot på ISK/KF utan att skulden minskar.

Både Avanza och Nordnet debiterar i praktiken ränta endast för nettoskulden, så egentligen borde det inte ha någon betydelse. Men när pengar sätts in på ISK/KF betalar man insättningsskatt, till skillnad mot kreditkontot som ligger utanför ISK/KF.

För att slippa onödig skatt på Nordnet kan man därför sätta in pengarna på AF, och sedan överföra dem internt till kreditkontot.

2 gillningar