Har ett riktigt “korkat” problem, är med på många IPOs och använder då portföljbelåning de gånger jag får tilldelning, säljer som regel dag 1 så ligger inte ut med lånet så länge.
Min fråga är nu hur man enkelt på avanza respektive Nordnet betalar av lånet man gjort, ofta hittar jag inte vilket lånekonto som hänger ihop med vilken portfölj på Nordnet och avvanda. Väldigt dåligt användargränssnitt, kanske för att de inte vill att man ska hitta det för att istället behålla lånet^^
Någon med tips eller råd hur man gör detta enklast och hur man ser vilket kreditkonto som hänger ihop med vilket konto på avanza och Nordnet?
När jag gör interna överföringar på Nordnet står det ”Kreditkonto pantsatt till xxxxxxxxx”, där xxxxxxxxx är kontonumret på det ISK eller KF som det är ihopkopplat med.
På Avanza står det istället ”Kopplat till yyyyyyy | Kredit”, där yyyyyyy är matchande ISK- och KF-konto.
Jag är lite rädd att du har missförstått en sak:
Tänk på att du av ränteskäl inte behöver föra över pengar från KF eller ISK till ditt kreditkonto. Du betalar bara för nettobelåningen. Du får en ränta på pengarna på ISK och KF som matchar den skuldränta du har på krediten. Det gäller både på Nordnet och Avanza. Däremot får du skatta för behållningen på KF och ISK vid varje kvartalsskifte, så jag brukar amortera strax innan kvartalsskiftet.
Om du hela tiden flyttar tillbaka pengar till kreditkontot/amorterar får du betala ny insättningsskatt varje gång du använder krediten. Det slipper du om du låter pengarna stå kvar på ISK eller KF. Kreditkontot ligger beskattningsmässigt utanför ISK och KF.
En annan sak att tänka på är att när du sätter in nya pengar på ditt KF eller ISK på Avanza kommer du automatiskt i första hand att amortera av skulden från matchande kreditkonto. Smart!
Så funkar det inte på Nordnet. Där brukar jag sätta in pengarna på AF och sedan göra en internöverföring från AF till kreditkontot. Om jag i stället hade satt in dem på ISK eller KF hade jag åkt på insättningsskatt.
4 gillningar
Tack för bra svar!
Netto belåningen var ny info för mig, så mycket bra info. Hitta även information om den på nordnets hemsida, se länken nedan
https://www.nordnet.se/faq/4065-vad-betyder-de-olik…
1 gillning
Ja, men om man har ett isk med belåning får man väl skatta för “eget kaptial”+“belånat kaptial” varje kvartal. + att man får skatta varje gång man sätter in deg/belånar upp på isk då det räknas som en insättning även när man skapar ny belåning.
Om man då vill sänka sin belåning är det inte då fördelaktigt att betala av direkt till kreditkontot eller har jag helt missförstått?
Ja, men som jag beskrivit tidigare i tråden går det inte att betala av direkt till kreditkontot hos Nordnet, utan man behöver studsa via AF-kontot.
1 gillning
Fick presis svar i en annan tråd att hos avanza hamnar insättningarna automatiskt på kreditkontot om man har utnyttjad kredit. Fördel Avanza alltså!!!
Tack bspastikern
Edit: jag slarvläste som vanigt ska testa AF tricket nu på månda hos NN tack