Ponera att man vill använda belåning på sitt ISK och sedan ta ut dessa cash för konsumtion.
Alltså istället för att ta ytterligare bolån (som kan bli svårt i FIRE men där belåning på portfölj istället kan vara ett möjligt alternativ).
Är det då korrekt tänkt att den extra skatt/kostnad detta utlöser, förutom räntan på belåningen, blir en “engångspost” på 1/4-del av isk-skatten på belåningen? Detta under förutsättning att cashen inte blir stående över ett kvartal utan att man tar ut belåningen på studs.
Med 1/4-del menar jag då att belåningen räknas som en insättning på isk-kontot och blir därmed föremål för beskattning men det ska sedan i slutändan delas på 4 (enligt formeln för isk-skatt) eftersom pengarna tas ut direkt.
Således skulle den extra “räntekostnaden” bli 0,25% om man utgår från en 1% isk-skatt.
Om du är kund hos Avanza är jag rätt säker på att du kan du ta pengarna direkt från kreditkontot istället för att dra dem från din ISK. Då triggas ingen insättning på ISK-kontot vid det tillfället eller när du önskar betala tillbaka.
Men då måste man meddela dem att man vill att en viss summa ska överföras till kreditkontot.
Finns alltså ingen väg att lösa den biten utan inblandning av Nordnet eller?
Får man ta ut lånade pengar från Avanza eller hur ser de på det? Jag har för mig att deras regler säger att man inte får använda pengarna till privat konumstion utan ska användas till att köpa värdepapper. Frågan är dock hur de håller reda på det, men det är en annan femma.
Har båda och kan bekräfta att på Nordnet kan man inte komma åt kreditkontot för att göra överföringar. Exempelvis att flytta från kreditkonto till sparkonto.
Så då måste alltså på Nordnet ett köp av värdepapper först göras som sedan kan säljas av för att få fritt saldo som sedan kan föras över till konto i annan bank. Korrekt?
Då är vi tillbaka till min grundfråga om utfallet av beskattningen av detta
Man måste ju ha något belåningsbart på ISK för att kunna flexa med kreditkontot. Som beskattats.
Tex så har man cash och eller aktier. Givetvis har de beskattas vid insättning och varje kapital. Kan man sedan låna till 0,49% ränta och flytta en slant från kreditkontot till ett sparkonto som ger 1,5%.
Gällande Nordnet så tas pengarna från kreditkontot. ISK är endast pant för lånet.
När jag betalar tillbaka sätter jag in pengar på mitt aktiefondkonto och flyttar därefter internt till kreditkontot. Kanske går att sätta in direkt till kreditkontot?
Inga pengar tas ifrån eller sätts in på ISK.
Har även kontaktat Nordnets kundtjänst för att få det bekräftat att portföljbelåningen inte triggar ISK-skatt.
Ja, alltså jag har belånat ISK-portföljen flera gånger och köpt värdepapper.
Frågan var nu om det var möjligt att undvika detta om man vill ha ut cash.
Och om det ej var möjligt hos Nordnet att undvika att gå via ISK så var frågan om jag tänkte rätt kring hur mycket extra skatt det triggar att ta ut cashen från ISK-konto genom att sälja av värdepappret jag köpt.
Deras regler säger att man inte får, men dels går det utmärkt att göra i praktiken, och dels är det en helt befängd regel. Om jag löser min belåning, säljer värdepapper för 50 tkr och sedan lägger på belåning igen till samma belopp plus 50 tkr så har jag ju inte lånat till privatkonsumtion. Jag har sålt värdepapper för konsumtion och sedan belånat min portfölj. Om jag istället bara ökar belåningen med 50 tkr och tar ut dem direkt så ser mitt konto exakt likadant ut. Jag har gjort detta flera gånger på Avanza.
“så var frågan om jag tänkte rätt kring hur mycket extra skatt det triggar att ta ut cashen från ISK-konto”
Sorry, fel uttryckt.
Vad jag menar är hur mycket skatt det triggar genom att det blir en insättning på ISK innan jag tar ut pengarna?
Detta är trådens fråga (under förutsättning att man måste gå via ISK hos Nordnet).
Verkar vara lite förvirrat, men funkar som sagt hur bra som helst att få ut pengar från Nordnet utan att dessa passerar ISK eller kapitalförsäkringen (om man har belåningsutrymme). Pengarna sätts ju aldrig in på ett kreditkontot som någon skrev utan där registreras (den ökade) skulden och pengarna sätts in på annat konto (vanligtvis en aktiedepå och kan därifrån tas ut utan beskattning). Man skickar helt enkelt ett meddelande till kundtjänst så sätter de in pengarna till det konto man anger och bokar upp skulden på kreditkontot utan att det passerar (ISK/kapitalförsäkringen).
Jag tror som du, att pengarna är endast för köp av värdepapper och får alltså inte användas endast för uttag. Tror inte dom håller stenhård koll men om man blir påkommen kan dom säkert kräva tillbaka pengarna/sälja av värdepapper för den summan., står troligen i villkoren
Du lånar pengar för att behålla aktierna så att du kan ta ut dina egna pengar.
Om detta inte vore tillåtet så skulle det vara omöjligt att ta ut pengar utan att sälja av och betala tillbaka precis hela värdepapperslånet innan du tar ut ens en krona pengar. Om du då sedan vill ha hävstång igen så skulle du då få köpa tillbaka allt du vill låna upp. Jag skulle säga att det är orimligt.
Skulle de göra det är det ju bara att köpa tillbaka värdepappren igen för belånade pengar, vilket är helt enligt villkoren. Hela den här regeln är fånig och jag tror att de bara skriver så för att friskriva sig ansvar. (Kanske finns andra krav på kreditprövning eller liknande för konsumtionslån än för värdepapperslån?)
De måste såklart svara enligt avtalet på direkt fråga, men jag har svårt att tro att de bryr sig om en så fånig teknikalitet.