Jag tänker att regeln bara beskriver så som det faktiskt funkar. De tittar enbart på ens värdepapper och hur mycket egna pengar man har inne och hur mycket av det som är lånat. Man ser precis hur de räknar i Avanzas detaljsida för kontot.
Alla pengar man har utanför ignorerar Avanza fullständigt. Dvs, man lånar bara för att hålla värdepapper.
Det går inte att ta ut lånade pengar. Det är alltid sina egna pengar man tar ut. När man sedan har lånat för stor andel av värdepapperna på kontot så går det inte ta ut mer. Då har man fortfarande en del av sina pengar kvar i kontot, men eftersom Avanza inte tillåter att man belånar 100% så kan man inte ta ut det sista av sina pengar.
… vilket såklart är ett fjantigt svar, men eftersom kreditavtalet är utformat för värdepapperslån gissar jag att de måste säga såhär för att inte råka anklagas för att ge konsumtionslån.
Knepigt, jag gör uttag varje månad. De måste ju skrivit fel på något sätt. Det går inte att överbelåna, de begränsar uttag, och den räknar om och visar siffror hela tiden på hur mycket värdepapperna totalt är värda, hur mycket som är lånat, och värdet som är ens eget.
Ja, jag har också tagit ut direkt utan att sälja vid flera tillfällen. Använder värdepapperslånet som buffertkonto vid större utgifter. Inga som helst problem i praktiken.