Jag har ansökt för värdepapperskredit hos Avanza och undrar hur det egentligen fungerar i praktiken.
Kan jag utnyttjar krediten och tar ut pengarna till mitt bankkonto – får jag använda dem till vad som helst (t.ex. privat konsumtion), eller är krediten endast avsedd för investeringar enligt villkoren?
Är det någon som har koll på vad som faktiskt gäller? Och som har gjort detta?
Nja. Om du tar ut pengar så minskar ju ditt sparande och därmed förändras de räntenivåer som gäller för krediten när krediten procentuellt sett blir högre. Mer hävstång, högre ränta, större risk. Tänk på att hävstång förstärker nedgångarna.
Själva krediten måste återinvesteras så tekniskt sett är det ditt sparande du tar ut.
Det går att göra ett “uttag” från kreditkonton hos Avanza till bankkonton hos annan bank. Vad pengarna sedan används till kan Avanza omöjligt veta… Men givetvis kommer ditt kreditkopplade värdepapperskonto belastas med den ränta som angivits vid olika belåningsgrader för ditt konto. Om det är ok, vet inte. Gråzon kanske? Men så länge räntan betalas bör ju inte Avanza grina…?
Edit: Jag hade faktiskt en diskussion med Avanzas support kring detta när jag ansökte om Private Banking (humble brag), och han sa inget om att det inte skulle vara ok att nyttja krediten till annat än värdepappersköp. Men det var inget han direkt heller uppmuntrade till. Rent matematiskt är det ju dock fördel att nyttja krediten hos Avanza och betala av bolånet med, lägsta nivån hos Avanza 1,29% vs 2,55% på bolånet (i mitt fall).
Det är bara dina innehav i värdepapper som avgör hur mycket du kan låna, 70-80% av värdet av dina belåningsbara fonder och aktier.
Om du använder krediten till att köpa fler värdepapper på ditt ISK ökar du ditt belåningsbara utrymme (upp till limit), men i övrigt gör det ingen skillnad om du istället tar ut från krediten till bankkonto, eller köper en ultra rare labubu för pengarna. Ditt utnyttjade av krediten ökar i samtliga fall vilket påverkar vilken räntesats du betalar.
Ja det är tekniskt sett mot villkoren att använda pengarna utanför avanza, men det finns ingen spärr eller kontroll av efterlevnad. Jag och flera andra på forumet har använt krediten på andra sätt utan att det varit något tjafs från avanzas sida.
Detta har diskuterats många gånger här på forumet, och ja det går fint att göra så. Jag och många andra här har använt krediten på det sättet i många år.
Den stora viktiga skillnaden mot andra lån är att hålla belåningsgraden mycket låg, och bara använda pengarna till annat om du ändå alltid har pengar nog att snabbt stänga belåningen.
Det där stämmer inte, det är bara att ta ut pengar från krediten till sitt externa konto i annan bank och köpa glass för det eller parkera det på ett sparkonto med insättningsgaranti med bättre ränta än krediten.
Inget hindrar en från att göra så.
Det enda Avanza bryr sig om är att de har säkerhet för lånet.
I praktiken går det ju heller inte att ha det på något annat sätt.
Annars kan jag ju bara köpa värdepapper med kredit, sälja dem och sen ta ut pengarna. Samma resultat men en onödig omväg, för det står knappast någonstans i villkoren att man inte får ta ut pengar bara för att man har en aktiv kredit.
Om det vore så så skulle det vara en väldigt trivial sak för Avanza att bara lägga in en spärr på det.
Om jag har 100’ kr investerat och lånar upp 10% och jag sedan tar ut dessa pengar. Krediten är fortfarande 10’. Men mitt sparande är nu 90’ och värdepapperskrediten är plötsligt 11% av mitt kapital istället för 10%. Då måste man väl ändå tekniskt sett tänka att det är mitt sparande jag nallar av, inte ett lån som jag plötsligt har i handen? Det går ju inte att ta ut pengarna direkt, de måste investeras först och sedan kan du ta ut pengarna. Inte för att det spelar så stor roll men ändå. Rätta mig gärna…
Det som spelar roll är väl i vilket fall att du får högre skuldsättningsprocent, eventuellt högre kostnader och mer risk när du gör så.
Ska du låna för att få en buffert? Det verkar extremt knepigt. Hur stort kapital har du? Om 100k är 5% av kapitalet så är det väl ingen fara, men då kan man ju å andra sidan fundera på varför du inte använder ditt sparande till den typen av konsumtion istället? Om du bara har en halv miljon investerat blir risken alldeles för stor och kostnaden för krediten skenar.
Spontant låter det som en väldigt dålig idé på det sätt du beskriver det.
Jag håller inte med, med värdepapperskredit kan det hända mycket. Säg att du har 500k. Tar ut en värdepapperskredit på 100k. Plötsligt sjunker värdet på ditt innehav med 30% efter en rejäl nedgång. Då blir din kredit plötsligt riktigt jäkla dyr eftersom belåningsgraden ökar markant. Det är hävstång både upp och ännu mer ned.
Så att säga att det är ett vanligt lån som vilket lån som helst stämmer inte. Edit. Som någon skrev ovan, du har lånet investerat och dina egna pengar i handen = risk!
Det blir den ju inte. Har du 100 000 i lån med aktier värda 500 000 * 0.7 = 380 000 som säkerhet så har du en belåningsgrad på 26.3 % och betalar 3.59 % i ränta, dvs 300 kr i månaden före ränteavdrag. Visserligen upp 100 kr i månaden från innan nedgången, men inte direkt en katastrof.
Okej, jag använde för stora ord men kostnaden ökar och jag tänker att det är lätt att hamna i en spiral nedåt. Nästa räntesats är 6-någonting. Får man ens göra ränteavdrag på värdepapperskrediten längre? Låna pengar för ren konsumtion på det där sättet när man dessutom har det gott ställt känns avigt.
Som @Flismaskin säger är det mot Avanzas användarvillkor att göra detta. Någon på forumet, minns inte vem, frågade Avanza och de sade svart på vitt att det inte är tillåtet. Det är väldigt tydligt från deras sida. De säger att du måste lösa krediten, sälja av, ta ut pengarna, sedan låna upp igen.
… vilket såklart är helt krejsy bananas. I verkligheten finns ingen spärr och inget hinder, och jag har själv gjort exakt detta massor av gånger, senast förra veckan. Min gissning är att i någon lag eller reglering finns en skillnad mellan konsumstions- och värdepapperslån, och Avanza måste säga såhär för att säkerställa att deras lån inte riskerar att klassas fel.
Så om ni har 10 miljoner i kapital och ska göra en resa för 100k så tar ni hellre en värdepapperskredit än att använda egna pengar? Är det fler som tänker så här? Är det bara jag som tycker det är knepigt att låna pengar till en resa, även om det här inte är det klassiska lån-till-resa-fallet kanske…?
Omvänd mig gärna. Jag tog min första värdepapperskredit förra året när börsen sjönk rejält, lite för att testa på konceptet och se om jag kunde sova gott på natten. Tjänade en slant men i skrivande stund har jag ingen kredit.