Finns inga pengar som är så dyra som egna pengar. Bättre att resa för någon annans pengar.
Nej men hela temat för tråden är ju att pengar är fungibla. Det finns inget som säger att en viss krona är till för just det här. Som jag har tagit upp tidigare är alla lån för konsumtion, om du inte köper de allra billigaste kläderna, äter den billigaste maten osv så kunde du använt den extra kronan för att amortera på huslånet eller vad du nu har. Huslånet går alltså åt till att käka oxfilé på fredagen och köpa springskor till träningspasset.
I slutändan handlar det bara om din ekonomi går ihop.
Om det är för att täcka upp för en tillfällig likviditetsbrist, så ja, jag hade hellre använt värdepappersbelåningen än att tillfälligt sälja av för att sen köpa tillbaka.
Jag har gjort det flera gånger, som sagt. Senast den här veckan. Går alldeles utmärkt. Det är så jag betalar för större utgifter som jag inte kan ta löpande med lönen. Planerar att resa i höst och leva flera månader på kredit, sedan betala av det när jag kommer hem och börjar jobba igen. Sedan när det är avbetalat reser jag igen.
De kanske ändra riktlinjerna men förut stod det iaf att man inte fick använda lånet till annat än att köpa värdepapper. Dock oklart hur de kontrollerade det
För att svara på TS fråga, här en källa hos Avanza:
Vanliga frågor och svar
Får jag använda värdepapperskrediten till något annat än handel med värdepapper?
Nix. Det är en värdepapperskredit och är alltså till för att köpa nya värdepapper på ditt konto.
Man köper värdepapper för pengarna och tar ut sina egna pengar som blir befriade när man i stället betalat med de lånade pengarna.
Man ser det tydligt i deras sammanställning av ens belåningsläge, de visar vad man äger själv och vad som är ägt av belånade pengar. När man tar ut pengar så minskar delen man äger själv. Man ser det även i totalt värde, som minskar när man tar ut sina egna pengar.
Jag tycker inte alls det är mental bokföring att man i det andra exemplet köper värdepapper för pengar man just lånat, men att man i det första exemplet inte gör det. Det är två olika ageranden när man tittar på vad som faktiskt gjorts, och i vilken ordning.
Jag tänker att jag är med på vad du menar och mental bokföring är kanske inte rätt uttryck, men det blir intressanta tankeexperiment i alla fall. Sen säger jag inte att man ska bryta mot villkoren, bara att man kan uppnå samma slutfördelning även när man inte gör det.
Nytt scenario:
sätter in 10k
köper värdepapper för 10k
lånar 1k
säljer värdepapper för 1k
köper värdepapper för 1k (för de lånade pengarna?)
tar ut 1k
Det här fallet kan bli lite krångligt att få till på Avanza då det inte går att låna utan att köpa för mer än vad man har på kontot. De betalar väl också automatiskt tillbaka på lånet när det går. Tror dock pengarna inte flyttar från ISK tillbaka till kreditkontot förrän vid kvartalsskiftet pga skatteoptimering. Då kanske man kan räkna det som fortfarande lånade pengar?
Jag kanske landar i frågan: Hur ökar jag på min belåningsgrad på ett befintligt värdepapperslån på Avanza, utan att samtidigt direkt ta ut de pengarna från kontot, så att jag har 1k obelånade pengar på kontot som jag sen kan ta ut?
Jag har flera gången gånger fyllt på ett isk-konto som inte har värdepapperskredit med pengar från ett isk-konto med värdepapperskredit - alltså tagit lån från ett konto för att stoppa in i ett annat. Sedan har jag handlat på kontot som inte har värdepapperslån. Om jag sedan om något år säljer allt på det kontot så måste jag komma ihåg att de pengarna är lånade pengar och att jag inte får ta ut den för konsumtion. Ännu värre blir det om pengarna både är lånade pengar, vinst och egna pengar där jag säljer en andel av pengarna och måste på något sätt räkna ut hur mycket pengar jag får ta ut och hur mycket som är lån och måste stanna eller betalas av
Nu förstår jag inte.. jag måste alltså sätta in 100,000kr först på mitt ISK konto på avanza och sedan får jag låna 100,000 på kredit, som jag kan ta ut?
har inte fått det beviljad ännu så jag ser inte hur det ser ut på min sida på avanza.
En sak jag sett folk påstår är att även när man tar ut pengar direkt från lånet så tar de omvägen via ISK, vilket innebär att de beskattas som en insättning. Vet inte om det stämmer, men kan vara värt att tänka på.