Kredit sista teckningsdag

Jag skaffade mig nu lite kredit för det jag kunde belåna utan ränta som då är kopplat till mitt isk-konto.

Vad händer då dagen efter jag tecknat mig för aktier på det kontot? Dras pengarna direkt från krediten eller behöver jag göra något mer? Har inga kontanter på det kontot.

Likadant, vad händer när jag säljer efter någon timme? Går pengarna automatiskt tillbaka till krediten direkt då?

Inkluderas krediten i schablonskatten under tiden den omvandlas till kontanter och köp/sälj av aktier under någon timme?

Jag har bara använt krediten en gång, men när jag fick tilldelning på börsintroduktionen så drogs pengarna automatiskt från det kopplade kreditkontot. Om jag hade sålt allt samma dag hade inget mer hänt förutom att kontanterna legat kvar på ISK som plus-saldo. Det sätts inte automatiskt tillbaka på kreditkontot utan “kvittas” på nåt sätt.

Om man, som jag, nyttjade krediten till dagen efter så blev det lite krångligt att fatta vad som var vad: det börjar ticka en räntekostnad för den nyttjade krediten, men eftersom jag låg på 0% ränta så sattes motsvarande belopp in på ISK som ränteintäkt. Jag hade kunnat betala tillbaka pengarna från ISK till kreditkontot, men valde att istället betala in från ett annat konto och investera det saldo jag hade på ISK.

Jag frågade Avanza om hur det räknas skattemässigt och som jag förstod det så räknas insättningar från kreditkontot till ISK (när aktierna köps) som om du hade satt in kontanterna själv.

Tack för det utförliga svar.

Nu har jag bara tänkt använda upp till 0 % ränta, men går jag över kan jag alltså betala tillbaka samma dag och undvika räntan helt för denna dag.

Och den vinst jag förhoppningsvis har gjort kan jag återinvestera eller plocka ut som vanligt.

Det stämmer. Krediten betalas inte automatiskt tillbaka utan det kommer stå att protföljen är belånad men eftersom du då har pengar på saldot så kvittas det ut mot varandra. Går kanske att sätta tillbaka pengarna själv på skuldkontot men det har inte jag gjort.

Jag har som dig att jag kör alltid lite belåning i portföljen på avanza så att jag ligger på 0% ränta. Värt att tänka på: om din underliggande säkerhet går ner i värde, alltså dina fonder aktier, så kommer belåningsgraden höjas. Så om det blir en krash kommer eventuellt ränta att behöva betalas. Men det är bara om fonderna går ned så att belåningsgraden är allt för hög i förhållande till skulden. Är ju lite skitsamma enligt mig, värt risken om man är någotsånär diversifierad, har lite cash, och är långsiktig.

Med det sagt har jag bulken av mina tillgångar på Lysa där jag inte är belånad

1 gillning