Avanza kredit? Hur funkar skatten?

Hej, jag undrar hur beskattningen fungerar om jag daytradar på ett ISK med Avanzas kredit. Om jag lånar pengar, köper och säljer aktier flera gånger per dag och sedan återbetalar krediten – påverkar det min skatt varje gång, eller beskattas jag endast via ISK schablonskatt?

Tex Om jag varje handelsdag använder 500 000 kr i intradagskredit på mitt ISK och alltid stänger positionen samma dag kommer de automatiska överföringarna från kreditkontot att rapporteras som insättningar som ökar mitt kapitalunderlag?

Fråga Avanza, men min uppfattning är ja, alla insättningar på ISK:t från kreditkontot räknas som insättningar när man räknar ut beloppet som ska schablonbeskattas, även om du återbetalar krediten i slutet av dagen. Du får låta beloppet stå kvar på kontot istället för att återbetala den.

Det går inte återbetala den. Den går tillbaka automatiskt till kreditkonto när jag sålt aktien.

Jag har mailat Avanza och frågar :slight_smile:

Nej, pengarna går bara automatiskt så här:

• de överförs automatiskt från kreditkonto till isk när det man handlar inte täcks av det som redan finns på iskn. Bara så mycket dom krävs för att klara köpet överförs.
  • Fria kontanter sätts tillbaka till kreditkontot vid kvartalsskifte innan kvartalets värde rapporteras till skatteverket, så att kredittagna kontanter inte ska orsaka onödig skatt

I övrigt kan man göra manuell överföring mellan kreditkonto och isk.

Gör man ett köp som drar in kredit på iskn och sedan säljer, så hamnar kontanterna från säljet alltså på iskn till nästa kvartalsskifte.

Säg att jag använder pengarna igen för att köpa aktien samma dag. Och säljer ytterligare en gång till. Blir jag allstå inte beskattad ytterligare?

så med andra ord, så jag lag köpa och sälja för kredit flera gånger om dagen utan det räknas som insättning?

Ja (om jag inte helt yrar).

Men varför någon skulle vilja göra det kan jag inte komma på. Daytrading är ett av de effektivaste sätten att förlora pengar.

1 gillning

Jag tänker bara teoretisk om det är möjligt trots risker med daytrading!

:slight_smile:

1 gillning

Det behövs ju ingen insättning eftersom det är samma likviddag på transaktionerna, så då blir det kanske ingen skatt heller…

Nej, saldot går inte in och nollar ditt kreditkonto dagligen, detta görs en gång per kvartal. Tidigare var det bara en gång per år.