Att daytrada - lite frågor

Hej! Jag är nybörjare kan man säga med just aktier. Har dock nyligen upptäckt en rad aktier där kursen går väldigt upp och ner en handelsdag. Skulle ex vilja köpa på en nivå och sälja på en annan, över dagen. Problemet är dock att om jag lägger vissa belopp så läggs ju det som en order vilket innebär att man inte vet exakt när man kan löpa eller sälja? Är lite detta jag inte riktigt greppar. Jag kör för övrigt Swedbank. Hur gör folk som ex daytradar? Jag antar att dom köper och säljer närsomhelst på dagtid?

Hej!

Jag ser att du varit inne på timing och daytrading/swingtrading i dina tidigare trådar och föreslår att du läser igenom dem igen.

Behöver feedback på min idé - idiotiskt?
Bästa tiden att köpa in sig i en aktie?
Övervikt aktier eller fonder - hur tänker ni andra, och varför?

Att handla i enskilda aktier är mycket riskfyllt. Att en aktiekurs intradag fluktuerar mellan olika nivåer säger ingenting om huruvida den ska gå upp eller ned vid nästa tidpunkt.

För att en av dina köp- eller säljordrar ska gå igenom krävs det att det finns en motpart som vill sälja eller köpa till samma pris som du. Det låter som att du kan ha hjälp av att läsa Avanza akademin: Hur handlar man med aktier? för att få grepp om hur det går till.

Om du vill ha mina two cents om saken så ser jag mycket skeptiskt på daytrading, swingtrading och att investera i enskilda aktier utan att själv ha gjort en rigorös analys av bolaget som du ju faktiskt köper en andel av. Själv sysslar jag mest med indexfonder. Det enklaste att komma ihåg är:

Time in market beats timing the market.

Om du vill testa marknadstiming kan det här spelet kanske vara något, som har länkats flera tidigare trådar, bland annat en av dina.

6 gillningar

Rent krasst är ju det här ett idiotiskt exempel.
Först och främst går det snabbt så innihelsike så man hinner knappt trycka på knappen.
Men framförallt så är det ju en blind representation av “marknaden”. Inga sentiment, ingenting att reagera på eller tolka. Bara en graf som snabbt studsar upp och ner…

1 gillning

Innan du ens tänker på att börja daytrading så bör du kolla dessa videor om ämnet. Innehåller statistik osv om varför du nästan 100% kommer att misslyckas.

Största anledningen är att varje affär (köp och sälj matchning) är ett bet mellan dig och personen på andra sidan. Personen på andra sidan är troligen en institutionell eller hedgefond trader/investerare som säkerligen är mer högutbildad och erfaren än dig och har ett enormt informations-övertag (samt gör mindre misstag pga emotionell bias/fällor).

2 gillningar

Jag skulle också vilja hitta ett sätt att köpa på en (låg) nivå och sälja på en högre…

Läs t ex Avanza Akademin om olika ordertyper.
Läs på lite till och fundera på om du verkligen tror att du har en edge mot marknaden. Jag själv är utbildad civilingenjör och civilekonom, jobbar med närliggande frågor som t ex bolagsvärdering och har handlat aktier i 25 år. Jag har väldigt sällan någon edge över huvud taget, och isf inte tillräckligt för att handla intradag.

Om du trots allt bestämmer dig för att provhandla;
Skippa Swedbank och övriga gammelbanker som är fullständigt värdelösa på att visa för dig som kund vad som händer före, under och efter det att du lägger en order. Avanza tycker jag är bäst på detta, tätt följda av Nordnet.

Gå inte in med mer pengar än vad du hade gjort på ren betting.

3 gillningar

Jag håller med, det går riktigt snabbt, men det är också ett spel. Så inget att ta på allvar – som att investera sina pengar på börsen.

Det här däremot, låter ju misstänkt likt att sälja och köpa en aktie baserat enbart på aktiekursgrafens rörelse.

Hur som helst, så uppskattar jag mycket ditt senare inlägg. Du visar med din erfarenhet hur svårt det är att ha en edge mot marknaden. Men tänk vilken dröm det vore om man hade ett sätt att köpa på en låg nivå och sälja på en högre, varje dag, flera gånger, i flera aktier.

Jag säger som min professor i finansiell ekonomi sa:

Om jag hade känt till en metod för att ständigt vinna över marknaden så hade jag inte jobbat här.

Precis :slightly_smiling_face: perfekt quote också.

Det handlar nog om trading baserat på endast teknisk analys (trendlinjer och figurer), vilket kan liknas vid “investeringsbranschens horoskop”. Branschen är generellt hyfsat överens om att teknisk analys inte skall användas på egen hand, utan bara som ett litet komplement till en mer utförlig fundamental analys.

Vid en teknisk analys så har man heller ingen aning om hur kursen kommer att utvecklas av en nyhet, då sannolikhen för positiva och negativa nyheter redan är inprisad i kurspriset. Och hur ska man kunna ha en aning om förväntningarna som är inbakade i kursen, om man inte ens har gjort en analys av själva företaget.

Jag fyller på med en annan nybörjarfråga om hur räkneskaperna går till: Föreställ er att man har ett ISK och att man köper 10 aktier för 1 kr styck. Inget courtage. Aktiekursen stiger till 1.50 och man säljer hela innehavet. Har man då gjort +5 kr förtjänst eller kan andra avgifter eller skatter tillkomma som man bör ta höjd för?

Skulle säga att speciellt spread urhålkar avkastningen när man tradar ofta, alltså skillnaden mellan köp och sälj ordrarna (högre på “pennystocks” oftast). Annars är det årlig isk skatt, förutom courtage och eventuella växlingsavgifter då såklart (utländska aktier).

1 gillning

Daytrading?

Daytrading

2 gillningar

Om du handlar svenska aktier via svenska banker ska det inte tillkomma andra avgifter än courtage.
Däremot får du årligen betala skatt på värdet du har i din ISK.

Om du köper aktier i andra valutor än SEK kan det tillkomma avgifter för valutaväxling och liknande.

1 gillning

Jag passar på att förtydliga att jag enbart investerar långsiktigt enligt RT-rekommendation (index och lysa). Jag tycker bara att det är intressant att förstå hur det fungerar.

I varje stund: Det finns en spread mellan köp och sälj pris, priset säljarna säljer för i nu-et är lägre än köparna köper för i samma nu.
Marketmakern tar den skilnaden.

Lägger du en köporder som inte ger marketmakern betalt via spread så går din order inte igenom.

Sedan vill din bank ha betalt, via courtage.

Dessa kostnader får du betala varje gång du köper och säljer, så äger du en aktie fem timmar (köpt och sålt sen) kommer då får du betala courtage och kostnad för spread två gånger den dagen.

Sedan handlar det ju oxå om du lyckas gå med vinst i en fallande trend när de flesta aktier faller. Jättesvårt.

Då är det mindre svårt att replikera någon av Rikatillsammans portöljer.

4 gillningar

För ISK fallet tillkommer schablonskatten som baseras på innestående pengar och de insättningar som görs. I övrigt har du då 15 kr på kontot som du kan plocka ut utan andra avgifter eller skatter.