Behöver feedback på min idé - idiotiskt? :)

Hej! Jag är har inte handlat med aktier så värst länge, men har hunnit med att både tjäna och förlorat pengar :slight_smile: Har lite frågor om aktier. Har en troligtvis en smått idiotisk idé och strategi som jag vll ha feedback på:)

Jag har ex ex antal aktier som i snitt går upp 2-3% per handelsdag, varje dag, ibland 3-4%. Även många gånger då börsen går ner, dvs dom går aningen bättre än index. Jag har valt att inte lägga alla besparingar på börsen, utan har kanske ca 50% i aktier/fonder. Jag har funderat på om det skulle vara en dålig idé att göra följande:

Dagen innan nästa handesldag, typ vid 17.00 köpa in mig på någon av dessa aktier dom tuggar på för det mesta varje dag med ett rejält belopp (samtidigt syna hur USA börsen kommer gå då den i många fal påverkar den svenska). Sedan invänta (förhoppningsvis) att en av dessa aktier (som brukar) ska gå upp, men denna gång 2-3% baserat på ett betydligt större belopp. Sedan vid dagens slut sälja av :slight_smile:

Alltså det jag tänker är att till 90% går dessa upp varje dag under en vecka, om jag då rycker ut dessa belopp som liggerdär temporärt har jag i så fall tjänat betydligt mer en handelsdag. Skulle det mot förmodan vända nedåt just den dagen så tänker jag att då låter jag dom ligga kvar tills det återhämtat sig, även om det tar dagar, veckor eller månader.

Idiotiskt? :slight_smile:

Kommer de fortsätta göra det? Om så varför?

Påverkar USA:s olika börser den Svenska på detta sätt? Rent statistiskt alltså?

Stämmer verkligen detta?

Varför skulle det återhämta sig?

6 gillningar

En liten kontroversiell åsikt. Ta en liten del av dina pengar som får vara “experiment”-pengar och prova. Ibland behöver man testa själv och skaffa sig erfarenheten hands on. Jag själv har ju sållat fram min strategi just från att prova många strategier som inte fungerar.

I övrigt delar jag @Nightowl:s tankar ovan. :slightly_smiling_face:

1 gillning

De mönster du tror dig se finns troligtvis inte, men testa gärna med lite LITE pengar som Jan skriver.

På kortare tidshorisonter som något år rör sig aktier ganska så slumpmässigt, på längre tidshorisonter belönar dock riktigt bra bolag med fina kursuppgångar.

Det svåra är alltså, att först välja rätt, och sedan göra absolut ingenting.

1 gillning

Ingen vet detta men i fallet SBB så tror jag dom befinner sif i en sektor som kommer utevecklas bra samt det faktum att dom som bolag utvecklas bra.

Ja, många gånger när USA börsen går ner så påverkar det den svenska.

Ja det stämmer, fram till nu

Varför aktier och börsen skulle återhämta sig? Det har dom aktuella aktierna gjort senaste 5 åren i alla fall

Å du tror resten av aktiemarknadens aktörer i snitt (viktat efter deras kapital) inte också vet det och därmed har prisat in det?
Vad är skälen till att tro det i så fall?

Påverkar ja, men hur mycket hur ofta? I statistiska termer?

Från vilket datum stämmer detta? I och med siffran “90%”?

Varför aktier/index skulle återhämta sig är en helt annan fråga än specifika aktier ska göra det.

Det händer faktiskt att bolag avnoteras och att bolag konkar.

Är 5 års historik relevant för framtida utveckling för dessa specifika bolag?

Absolut, men har svårt att tro att det är väldigt troligt på större bolag.Hur menar du? Att jag skulle dagshandla en aktie och bolag plötsligt avnoteras?

Är 1, 2 eller 5 års utveckling relevant för en aktieanalys överhuvudtaget tycker du?

Hur lång tid tog det för Ericsson att återhämta sig från IT bubblan?

Framfab IT bubblan?

Enron?

Lehman Brothers?

MQ under corona?

Att det inte är säkert att en återhämtning sker om det går ner. Oavsett hur länge du väntar…

Beror på.

Utan att vara det minsta dryg: Jag har också tyckt mig se samband mellan olika börser etc. Men sedan plötsligt ställs det på ända och är precis tvärtom och allt man tyckt sig se är nu minussiffror.

Det är ju dock ganska logiskt. Hade en enda marknad varit drivande hade man kunnat dra fler slutsatser. Nu är det inte så och agerar man på USA i en vecka med gott resultat kan man ge sig den på att det är nå’t i Kina nästa, som får USA att sparka bakut etc.

Lek gärna, men gör det ansvarsfullt. Botten går lätt ur hinken.

1 gillning

Har du lyckats att hitta aktier som stiger 2-3 procent varje dag, dvs flera 100 procent per år, så tycker jag att du skall behålla den, utan att ta hem korta vinster…

Uppriktigt sagt, så fattar jag ingenting. Men visst, pröva du i skarpt läge ett tag.

3 gillningar

Jag gav mig själv 10 000 att leka med ungefär på det sätt du beskriver. Det gick jättebra i början - kunde plocka ut några tusen i vinst - ända tills det inte gick alls. Nu sitter jag med aktier som gått ner 50 % eller mer och inte visar tecken på att gå upp. Det gör ingenting, det är småsummor och jag har haft lite roligt och lärt mig en hel del. Hade det däremot varit en stor del av mina besparingar, ja då hade det varit idiotiskt.

7 gillningar