Jag har ett litet problem som jag grubblar på alldeles för mycket som jag behöver er hjälp med. Jag som så många andra har sedan ett tag tillbaka investerat i enskilda aktier. Samma dag som jag fyllde 18 så började jag handla med aktier, dock endast långsiktigt, men ändå naiv som man var, med enskilda aktier.
Sedan 2021 kom jag äntligen till insikten om indexfonder och slutade helt att köpa på mig mer aktier och började även att sälja av aktier för att köpa indexfonder. Sedan jag hittade till rikatillsammans i början av 2022 så har mitt vägval bara känts mer och mer korrekt.
Nu till mitt problem, det är otroligt svårt känslomässigt att bara sälja av alla aktier för att flytta över till indexfonder över en natt. Oavsett hur många gånger man läser i forumet att det är mest korrekt. Så tyvärr ligger jag kvar med ca 40% av mitt sparande i aktier, som såklart nu gått ganska dåligt på sistone. Min nurvarande plan är att jag har ett månadssparande, utöver mitt vanliga, där jag köper indexfonder för ett fast belopp varje månad som bör göra att jag skiftat över allt om ca 24 månader. Dvs jag blir tvungen att löpande under tiden sälja aktier för att täcka upp för det månadsmässiga köpet.
Känns detta som en bra plan? Eller gör jag bara helt fel som inte säljer alla aktier imorgon bara? Behöver lite tips i frågan…
Ursäkta ifall det blivit stavfel eller dålig formulering, skyller på att jag skriver från mobilen.
Stort tack för all hjälp i förväg, och såklart allt bra som skrivits i forumet alltid annars med!
Det behöver inte vara nödvändigt att sälja precis allt. Om du har specifika aktier som du köpt av särskilda anledningar kan du ha dem kvar ett tag. Att sälja av merparten och särskilt aktier som ”floppat” är dock bra. Sälj av allt direkt så blir du av med problemet.
Det finns ingen poäng med att ”vänta på att aktierna ska gå upp”. De flesta aktier följer med marknaden upp eller ner. Om du byter till en indexfond (global eller svensk) kommer du alltså få samma rörelse där.
Det kan finnas en poäng i att byta från aktier till fonder i sämre tider, alltså när börsen går ”mer ner än upp”. Du tar en risk när du byter tillgång, alltså att tappa någon procents uppgång. Om då börsen just då går mer nedåt så är risken för att missa en riktigt bra dag mindre. Jag lyckades själva tajma detta nyligen när jag sålde av nästan alla aktier och köpte indexfond istället. Det skedde alltså inget stort fall då men bara några dagar med typ -0,5% per dag.
Om du har några få aktier som du precis köpt och där ”caset” fortfarande finns kvar kan du ju alltid behålla dem som lekhink.
Hela poängen är att du vill att dina pengar ska växa. Du säger att 40% just nu ligger på enskilda aktier, resten i index. Lek med tanken på att dessa 40% istället låg på ett vanligt konto utan ränta just nu. Hur skulle du investera dom för att maximera avkastningen? Hade du lagt in pengarna på samma enskilda aktier först ett tag för att dom bara ska gå upp lite där först, innan du skiftar till index?
Det där blev ju helt klart en tankeställare, hade ju verkligen inte gjort det valet då. Blir nog att jag försöker sälja av majoriteten nästa vecka. Sen blir det köp av index men lite mer viktat mot Sverige utifrån nuläget.
Ser redan fram emot lättnaden att bli av med vissa av aktierna
Ett alternativ kan vara att behålla 5-10% i aktierna eller en ny lekportfölj där du kan få utlopp för eventuell fomo. Så får 90-95% logga i breda indexfonder och investera enligt forskningen.
Lite samma problem. Men behåll typ 10-20% om de känns bättre?
Sedan kanske planera framåt för ditt mål, med index är de ju i princip garanterat en viss procent över 10-20 år. Om ditt mål då är X kronor om Y år, så vet du nästan garanterat att du uppnår de med Z månadssparande. Testa räknaren på lysa: Avkastning
Jag tänker också vad jag vågar investera i åt min dotter, även om jag tycker bitcoin är spännande så hade jag aldrig vågat köpa de till henne under 18 års tid. Då kanske man kan se risken ur en ny synvinkel om de är till något viktigt i framtiden man planerat, men först kanske du måste skaffa barn?
Om det känns bättre kan du ju osthyvla av lite av aktierna varje dag och investera i fonderna när likviderna kommer in. Kanske sprida ut det på en vecka eller så.
Det finns ju skillnad mellan aktier och aktier här. Poängen med indexfond är riskspridning. Man får del av uppgången i hela marknaden medan risken för större nedgångar i enskilda aktier begränsas. Samtidigt får man del i uppgången i de där få specifika aktierna som överavkastar markant gentemot index.
En kanske inte korrekt väg, men kanske känslomässigt korrekt kan ju vara:
Att du behåller dina 40% enskilda aktier men lägger allt krut på indexofnder framöver tills dess att indexfonderna blir 90% av dina investeringar och de 40% aktierna du har nu sjunker till 10% av din portfölj.
Men det beror ju helt på hur mycket du har i kronor, är det stora pengar tänker jag som @Nightowl , sälj skiten och peta in i index, du kan ju alltid köpa tillbaka.
Med indexfonder får man del av uppgångar och nergångar i hela marknaden.
Totalt sett blir skillnaden NOLL om man jämför indexfonder med aktier men risken och chansen blir större med enskilda aktier. Man kan välja rätt, eller fel, aktier.
Problemet som beskrivs i andra trådar är väl just att de är omöjligt att veta vilka aktier som är rätt eller fel, att aktiv förvaltning inte fungerar. Att din bias och psykologi också spelar in och förstör för dig (till skillnad mot de som är passiva), fler avgifter med egen ombalansering med fler köp/sälj, större risk att man försöker tajma marknaden och följa i detalj.
Men om man har “negativ” aktie post på ca -50%…skall man fortfarande “riva av plåstret” och ta de resterande kulor och investera i LF Global eller LYSA 100% Bred…