När plockar du hem vinst?

Vinsthemtagning, ombalansering etc osv osv…kärt barn har många namn. Jag är nyfiken på vilka strategier ni har, som är lite mer aktiva i ert sparande. Jag insåg att jag hade en gammal sanning surrandes i huvudet (från när jag enbart hade fonder), som i runda slängar innebar att om jag hade ungefär +20% utveckling i ett innehav då sålde jag av den vinsten/utvecklingen.

Det är inget jag gör längre, eftersom jag är väldigt passiv i fonder, men aktiv i aktier till viss del. Jag tänker också på det som nämndes i rikedomstrappans olika nivåer, där olika belopp på de olika nivåerna kan ge en signal om att det är dags att agera.

Det jag pratar om är inte att sälja av hela innehavet, utan enbart att plocka hem vinst.

Man kan tänka sig olika sätt att agera, exempelvis:

A) Hemtagning av allt över en viss procent
B) Hemtagning av ett visst belopp
C) Hemtagning av vinst utifrån innehavets procent i förhållande till ett visst index
D) Något annat alternativ?

Så hur gör du och varför?

Själv har jag inte riktigt landat i detta än, därav mina funderingar. En initial tanke var att allt över ett visst belopp skulle plockas hem och alltid återinvesteras, antingen i ett redan ägt innehav eller i ett nytt, men nu lutar jag mer åt att det beror på hur väl innehavet presterat mot ett visst index, frågan är bara hur mycket som är vettigt. Tidigare har jag hållit mig till belopp runt ca 200-250 tkr, men det kanske kan vara vettigare att lägga sig runt 50tkr, beroende på jämförelse med utveckling mot index.

Tänk att dessa funderingar befinner sig i ett mycket långsiktigt investerande och inte om att plocka vinst för kortsiktig konsumtion. Så all sådan diskussion bör lämnas därhän.

1 gillning

Tack för ditt utomordentligt pragmatiska och utförliga svar, men jag tycker nog att jag fick med den aspekten i min trådstart. ^^

Glidande stopp loss brukar jag använda mig av, man får ju försöka gissa sig till vad som är en vanlig svängning i sektorn.

Jag körde länge en 70/30 strategi, dvs när aktiedelen översteg 70 % så sålde jag och placerade i räntor. Nu har sparandet vuxit så pass att jag gått över till fast del i kronor på räntedelen då jag ej behöver öka mer där. Med andra ord låter jag aktiedelen löpa fritt nu då horisonten är längre än 10 år, dvs inga hemtagningar eftersom bra aktier tenderar att fortsätta uppåt. Enda undantaget är rena spekulativa köp som kan säljas när de stuckit iväg. Bolag som Investor, SHB, Lundbergs, Industrivärden och globalfonder säljer jag aldrig.

4 gillningar

Jag ombalanserar tillbaka till mina bestämda procent när det rört sig tillräckligt bort från dem. Det blir någon eller ett par gånger om året.

2 gillningar

Ombalansering och vinsthemtagning är två olika fenomen för mig. Så om vi håller oss till vinsthemtagning av mer aktiva bet, typ enskilda aktier så finns det lite olika alternativ.

1. Spela med husets pengar. Om ett enskild innehav rusat, kanske blivit ”för dyrt” (som i att du inte skulle köpt det idag om du hade likviderna) men du samtidigt inte vill riskera att slakta gåsen som lägger guldägg i förtid - sälj så du får tillbaka ursprungliga investeringen, låt resten löpa ”för evigt”. Då känns det som ”gratis” aktier i den mentala bokföringen, vilket kan ha positiva beteendemässiga effekter.

2. Du är nöjd med dina nuvarande innehav men får upp ögonen för en ny möjlighet som du egentligen skulle vilja storsatsa på, men du tvekar och kanske prokrastinerar till den grad att du aldrig kommer till skott - gör hälften.

3. En självklar del av vinsthemtagning är att inte sitta med surdegar för länge. Om du inte hade köpt surdeg x idag om du haft likviderna istället för aktierna - sälj. Samtidigt ska du inte dra dig för att fortsätta köpa även om ditt innehav i aktien gått ner 30-60% om du fortfarande tycker den är köpvärd. Historiska vinster/förluster är alltså irrelevant för framtida köpbeslut.

Och var går smärtgränsen, hur mycket kan du låta det divergera innan du agerar?

Typ om en rört sig tio procent (inte procentenheter) från där det ska vara. Alltså om det ska vara 20%, då under 18 eller över 22. Men jag är inte supernoga, väntar ibland, eller gör det lite innan, beroende på om jag orkar lägga ordrarna.

För egen del så är jag lite för dålig på hemtagningar. Jag köper mest långsiktigt och håller.

Försöker bli bättre på att sälja av aktier som rusat och inte känns lika prisvärda längre. Gör det oftast genom att skala av i flera steg. Pss köper jag gärna på mig “billigare/bättre” alternativ i flera steg. Ingen direkt vetenskap bakom detta utan mer magkänsla och lite koll på P/E-tal.

Egentligen är det ju bara ren lathet att inte köpa och sälja cykliska aktier i toppar och dalar.

2 gillningar

Vad gäller surdegar, det händer tyvärr rätt ofta att jag försöker fånga fallande knivar och snitta ner mig. Det kan ju se så lockande ut. Sen när aktien tar ett lite extra brant skutt ner så får jag panik och säljer. (Sen brukar ofta aktien vända upp men det hjälper ju inte mig så där värst mycket.)

Vad gäller aktier som går upp bra så tenderar jag att vänta på att det vänder ner och då köper jag inte sällan lite mer och sen följer jag med ner ännu mer och säljer när jag är på minus.

Just nu är jag t ex upp 200% i Rigetti på knappt två månader. Den gick ner 6,7% i fredags och kommer säkert gå ner igen idag (måndag) och då kommer det nog locka att köpa mer. Och då hoppas jag så klart på fortsatt uppgång. Erfarenhetsmässigt borde jag sälja men det lockar för mycket att tänka att just den här aktien så småningom kanske kan bli en tenbagger…

När man tänker på det så är det ju inga direkt lysande strategier tyvärr.

1 gillning

Min plan är att inte sälja alls. Behöver jag kontanter så tar jag ut av den utdelning jag får. Men normalt sett återinvesterar jag utdelningen.

2 gillningar