Sälja och köpa ISK

Hej alla.
Ny här, har sökt i forumet men inte hittat min idé. Säga den gärna om jag tänker helt skevt.
Jag har sparat ihop en liten buffert på lite olika konton och får lite pengar över varje månad att trixa med.
Bland annat har jag ISK hos Länsförsäkringar. Typ 150k.
Jag tänker såhär…
När ISK går upp 5% från t.ex. 5 till 10% så tar jag ut motsvarande summa som jag gått plus.
När ISK sen går ner t.ex. 5% så återinvesterar jag pengarna. Och så håller jag på:
Vid uppgång: Sälj vinsten.
Vid nedgång: Köp andelar.
Visst, det kanske tar lite tid och det är lite omständligt men torde det inte vara idiotsäkert egentligen?
Tack för svar =)

Verkar dumt att sälja aktier bara för att SEK gått ned i värde.

1 gillning

Hej och välkommen :slight_smile:
Vad är syftet med din strategi och vad grundade du dina beslut på för att komma fram till den?

2 gillningar

Jag ska sälja jag har gått plus och köpa när samma portfölj gått ner…

Tack =)
Den syfter sig och är grundad endast på matte. Har följt min utveckling sedan jag började spara 2010.
Risken är medelhög och det är bara fonder. Har även i Avanza auto.
Men ibland går det upp för att sedan gå ner och sen upp igen…
Inte mer empiri än så.

Det är en jättedålig idé. Det kommer att sänka din förväntade avkastning riktigt mycket

9 gillningar

Time in the market beats timing the market.

4 gillningar

Tänk om börsen går upp på 20 procent efter att du har sålt vid 10 procents uppgång. Sedan står den och fluktuerar tills nästa uppgång. Det blir inget bra utfall.

Ett välmenande råd. Glöm detta!

12 gillningar

Det är en strategi som är förväntat att ge lägre risk och lägre avkastning. Den lägre risken kommer från att du i snitt över tid har lägre andel investerat i aktier. Den (förväntat) lägre avkastningen kommer från att det är risk som skapar hög avkastning. När riskerna är låga så får man medioker avkastning.

Jag brukar utgå från att aktiemarknaden alltid är korrekt prissatt. Det är en effektiv marknad.

5 gillningar

Precis som de andra inläggen så avråder jag dig från denna strategi om målet är högre avkastning.
Vi kan inte se in i framtiden och börsens volatilitet är inget vi kan påverka.
Om man tycker att det svänger för mycket så är det nog bättre att minska på aktieandelen.

3 gillningar

Du har redan fått väldigt bra råd av alla här.
Gör precis tvärtom mot vad du har tänkt.
Vid uppgång: behåll.
Vid nedgång: köp mer.

3 gillningar

Du kanske lyckas ett par gånger. Till slut kommer du sälja för X kr och casha hem vinsten och sedan kommer fonden fortsätta upp och lite ned och upp igen men aldrig sjunka under X kr.

3 gillningar

Börsen går generellt upp mer än den går ner, så du kommer stå där med dina pengar och titta på börsen när den springer ifrån dig till nya höjder.