När börsen går upp så mycket

Hej Community!

Jag har börjat att investera juni 2022 tack till Rika Tillsammans och denna Bull Market är min första. Min (orealiserad) vinst har tredubblat sedan oktober.

Jag vet att rådet är “just keep buying”, men det är svårt att köpa när priserna är så höga och man kan inte undvika tanken att de MÅSTE går ner snart… Även Guld, som brukar vara volatil, går bara upp så länge.

Det finns också en frestelse att sälja en del, för att realisera denna vinst.

Hur tänker ni?

2 gillningar

Sälj guldet.
Behåll aktierna.
Spara pengarna du kan investera på ett högräntekonto i väntan på nästa dipp eller köp något som inte tagit fart, ex småbolag.

Småbolag är ocskå upp. Man måste leta länge för att hitta fonder som är inte upp. Kina är en av dem.

Tänk inte så mycket, bara fortsätt köp. Förutsatt att du investerar på lång sikt.

12 gillningar

Jag tänker att extrema börsuppgångar är ett normalläge, helt enkelt.

Det kommer och går hela tiden, upp och ner.

Eftersom börsen är positivt skev (positively skewed) kommer den att gå upp mer än den går ner på lång sikt.

Dvs. om man kör köp-och-behåll och inte säljer av och inte ligger likvid så har man historiskt sett inte kunnat förlora, givet att man varit investerad i rätt saker (t.ex. brett, billigt, index).

Omvänt så är det då sämre odds på att ligga likvid i hopp om att kunna time:a marknaden eftersom risken för missad börsuppgång är större än risken för börsnedgång över tid.

En bull market kan hålla på längre än man tror, kolla ett stapeldiagram på t.ex. S&P 500.

Det är vanligt förekommande med kraftigt positiv avkastning flera år i rad.
Personer som sitter och grubblar över att realisera vinst, bygga krigskassa etc. kommer sannolikt att missa stora delar av börsuppgångarna, som kan bestå av stora hopp uppåt under enskilda dagar.
På det sättet förlorar de också mer avkastning än de vinner genom att undvika en del förlust.

Edit: lägger till några bilder, tycker att det kan hjälpa ibland. Distributionen är alltså positivt skev i den meningen att det är fler positiva år än negativa och som du ser kan det vara många positiva år i följd.

S&P 500 nedan, med åren grupperade baserat på avkastning, notera att de positiva staplarna är fler och högre än de negativa.

S&P 500 nedan, avkastning per år. Samma sak här, mycket fler positiva år än negativa och ofta flera år i följd.

22 gillningar

Det är så gott som omöjligt att förutse och därmed tajma marknaden, så välj en investetingsstrategi som håller över tid, som inte bygger på matknadstajming.

Du hittar flera bra svar i den här liknande tråden.

Är det att tajma marknaden att gå ut när sannolikheten för nedgång är sjukt mkt högre än en uppgång?

Väldigt fint skriven!

1 gillning

En tankefälla som man kan fastna i är ju att tro att börsuppgångar bara är drivna av allmän hausse och att allt måste “gå ner igen”. Så har jag också tänkt tidigare. Ett bättre sätt att se på det tycker jag är att dina fonder är andelar i bolag och att dessa kontinuerligt genererar vinst till dig som ägare. Det är egentligen grunden till varför aktiefonder är en bra investering och varför fonderna kommer öka i värde över tid. Sedan är saker som tillväxt och ekonomiska cykler lite kryddan på moset och kortsiktigt kan det fluktuera. Men anledningen till varför “just keep buying” funkar är egentligen mer att du köper andelar i en pengamaskin och mindre att det ändå är svårt att marknadstajma som jag ser det.

5 gillningar

Det är fullt normalt att börsen är på topp. Rekord tenderar att slås av nya rekord. Börsen är typ mer på topp än vad den inte är på topp. Så just keep buying :slightly_smiling_face:

Enda anledningen till att sälja eller byta strategi tycker jag är om plötsligt sparhorisont har minskats drastiskt.

6 gillningar

Det trodde man även för 10 årsen. Kina var billig även då och ännu billigare eller lika billig just nu :joy::joy:.
Sitt still i båten med automatisk månadssparande i globala indexfonder och njut av livet medan börsen sköter sig själv långsiktigt :+1::raising_hand_man:

Det finns något som kallas Gambler’s Fallacy.

Vanligtvis är den associerad med spelmissbrukare som tänker: “nu har jag förlorat så många gånger i rad, så nu måste det ju vända!”

Men en slantsingling är 50/50 även om den landat 10 gånger i rad på krona.

Samma sak gäller såklart även vinster: bara för att du vunnit många gånger i rad så betyder det inte att det blir mindre troligt att du vinner nästa gång.

2 gillningar

Det är inte 50/50 dock. Om det vore så, det skulle spela ingen roll att sälja eller behålla, för att förväntad vinst skulle alltid vara 0. Om det kan gå upp eller ner med samma sannolikhet. Det är typ 51/49 eller nåt sånt.

Jag tänker att du är nybörjare och behöver bränna dig några och få lite erfarenhet innan du lugnt kan luta dig tillbaka i den gungande båten

Det var såklart bara ett exempel.

Dessutom kan väntevärdet vara positivt även om det är 50/50.
T.ex att du får 11 kr om myntet landar på krona och förlorar 10 kr om den landar på klave.

Väntevärdet kan vara positivt även om du har 0.001% chans att vinna och 99.999% att förlora…

Börsen går nästan alltid upp svinmycket, det är ju därför vi investerar där, finns inget bättre över långa tidsperioder.

Kan va bull-run i 10 år till, är du beredd att missa den?

Senaste 10 åren är ju globala indexfonderna upp 300%, hade du då realiserat vid 100% upp hade du missat 200% av avkastningen, hur hade det känts?

2 gillningar

Hur påverkar kommande räntesänkningar börsen? Ny på området… :slightly_smiling_face:

Om inflationen börjar stiga igen så blir det sannolikt inga räntesänkningar. Om vi däremot får uppleva räntesänkningar så reagerar börsen upp eller ner beroende på orsaken till räntesänkningarna.

1 gillning

Ok så en sänkning av räntan behöver inte betyda att börsen går uppåt?

Nej inte alls.

Börsen är en handelsplats. Där folk gör transaktioner. Det betyder att för varje affär finns i något led en säljare och en köpare som kommer överrens om ett pris de båda kan acceptera.

Så om det är förväntat att räntan ska gå ner t.ex. imorgon och att det då skulle betyde högre pris på börsen med lägre ränta. Då kommer ju inte säljaren vilja sälja till samma pris som om det inte fanns en förväntan på räntesänkning imorn.

Säljaren kan ju vänta till imorn och bara casha in för att räntan gick ner → börsen upp.

Så i verkligheten byggs alla dessa förväntningar om vad ska hända i framtiden in i priset just nu. Så att räntan förväntas sänkas imorn är redan medräknat i dagens pris.

8 gillningar

Det är oändligt många parametrar som påverkar börsen. Alltså är det fler parametrar som påverkar börsen än stjärnor i universum, därför är det omöjligt att svara på hur börsen kommer gå framgent.

Du kan läsa mer om det här:

Så istället för att gissa hur dessa oändligt många parametrar ska bete sig rekommenderar jag att du köper globala indexfonder, alltså nästan hela marknaden och helt enkelt aldrig säljer, absolut inte inom 5-10 år i alla fall.

6 gillningar