Mina första steg mot en gyllene framtid - tips & åsikter?

Hej!

Jag är helt ny på RT, och även ganska ny när det gäller sparande och investerande. Nu ska jag ta mina första stapplande steg mot en gyllene investerarframtid!

Jag är 25 år, bor ensam i hyresrätt, har en stabil månadsinkomst och vill börja tänka smart kring min privatekonomi. Min egna research har nu pågått i ett par veckor och har bl.a. resulterat i ett nytt privat pensionssparande på 500:-/mån hos Lysa. Så fort jag fått ihop en buffert (sparkonto) på ca 3 månadsinkomster tänker jag flytta ca. 10-15% av månadslönen till investeringar. Både långsiktiga (minst 7 år, passiv hink) och kortsiktiga (2-6 år, mellanriskhink). Detta hoppas jag rimmar ganska bra med fyra-hinkars principen, minus den sista lek-hinken för tillfället. Vad tror ni om detta?

Det finns fortsatt en del (ganska många) frågetecken. Bland annat har jag ett aktie-fondkonto med pengar i en aktivt förvaltad aktiefond (Swedbank Robur Allemansfond Komplett) sedan 7 år tillbaka som jag överväger att flytta till ett ISK. Dels är förvaltningsavgiften på 1,25%, och dels innebär ju FK att jag skattar 30% på vinsten. Mitt inköpsvärde har växt med 88,6% på 7 år, och hade den gjort det på ett ISK hade den slutgiltiga vinsten varit större.

Därför undrar jag om ni har tips på vad jag kan göra. Sälja av hela innehavet på FK, placera undan kommande skatt och börja investera pengarna i LF Global indexnära på ett ISK konto? Eller bör jag investera i fler fonder och lära mig att ombalansera? Ska jag sälja av allt direkt och investera det månadsvis? Eller investera 50% direkt och resten löpande? Eller ska jag låta pengarna ligga kvar och sluta tänka på förvaltningsavgift och vinstskatt? Sorry på förhand för bombarderandet av frågor, haha!

Jag har ett inbokat rådgivningsmöte med min bank inom några veckor där jag tänker lyfta dessa frågor. Jag vågar inte riktigt lita på att de är objektiva när jag säger att jag vill flytta min investering från deras bank, därför vänder jag mig till er för en first opinion :blush:

1 gillning

Hej!

Vad har du för finansiella mål? Är du nöjd med din boendesituation eller sparar du till bostadsrätt och/eller hus?

2 gillningar

Gött att du har hittat till forumet och börjat ta tag i din framtid vid så unga år, klokt!

Med en så hög avgift så borde det väldigt fort vara lönsamt att flytta över det till ett ISK-konto och välja en billigare fond. Med den huvudsakliga reservationen om det sker en börskrasch nästa vecka. (Om börsen kraschar så hade man velat sälja av fonden på ett FK och flytta den till ett ISK när vinsten var så låg som möjligt. Men det är ju svårt att förutspå, för kan du förutspå en krasch finns det betydligt mer lönsamma saker att göra.)

1 gillning

Hade jag varit i din sits så hade jag nog lutat åt att ”ta smällen” och sälja av den dyra fonden och istället köpa antingen global indexfond eller någon av modellportföljerna.
Är dock osäker på om det är det matematiskt rätta att göra.

Har du provat att laborera med denna?:

Jag skulle säga att mitt finansiella mål är att inte spara för mycket på ett sånt sätt att det begränsar mig och min frihet, men samtidigt använda pengar klokt och lägga undan det jag inte spenderar på ett ställe där de får växa. Att tänka långsiktigt men inte för den delen leva sämre nu.

Gällande boendesituation är det högst sannolikt att jag kommer köpa bostadsrätt i samboskap, men om det sker om 1 år eller om 4 år kan jag inte svara på själv. Jag avser ändå att flytta en framtida kontantinsats till en mellanriskhink, istället för att låta pengarna sitta på ett sparkonto. Är det oklokt?

Rätta mig gärna om jag tänker fel, men oavsett om vinsten minskar så kommer jag fortfarande att betala 30% på avkastningen. D.v.s. att om jag nu lyckas pricka en krasch och säljer, så kommer min vinst minska lika mycket som de 30% jag betalar på vinsten minskar. Såklart fördelaktigt att köpa in sig på nytt under en krasch, men den är ju som sagt svår att pricka.

Ett perfekt verktyg som jag missat! Tack för detta. Med en beräknad årlig avkastning på 7% (kanske lågt?) så är mitt innehav 5% större i en ISK än i FK om 10 år. Det är inga astronomiska summor, men det talar ändå om att det inte är en förlustaffär.

Verktyget talar dock inte om hur jag bör gå tillväga i flytten. Om jag säljer av allt på en gång och investerar månadsvis kommer en del av pengarna sitta utanför investering på ett sparkonto tills allt är återinvesterat…

Baserat på senaste avsnittet om pension, så ställer jag mig frågande till ditt pensions-sparande.

Jag tolkar dig som att du har ett stabilt jobb, och då borde du inte oroa dig om din pension som kommer om 40+ år.
Jobba på så löser sig den biten.

Mitt andra råd är att komma ihåg att belöna dig själv för små segrar.
Kanske sätta hundra kr i månaden på ett ’ha kul-konto’ och käka en riktig brakmiddag när du når 1000?

Det är väldigt långt till målet att bara tänka långsiktigt och risken är att du inte klara hålla disciplinen. Tänk à’la ’cheat day’ inom träning /diet.

4 gillningar

Sjukt jäkla skoj idé :slightly_smiling_face: Den tar jag med mig, tackar!

Sambon om 10 månader:
-Varför för guds skull har du köpt 100 cheeseburgare?! :rage:

2 gillningar

Njaa. Beror lite på hur du menar. Du kommer självklart få betala 30% på vinsten när du säljer oavsett hur stor den är. Men om vi har en börskrasch på 46% så borde din uppgång på 88% vara borta och du har ingen vinst, och därigenom slapp du skatt vid flytten. Sen känns det kanske dumt att gå och hoppas på en börskrach på 46% när vi lika väl kan ha ett rally på 46% plus, och skatten bara ökar.

Slutsats, det är troligen klokast att flytta snarare än senare. Så länge vi inte ser en krasch, men dom brukar vara svåra att förutse.

2 gillningar