Hej, alla glada investerare! Tack för många intressanta och användbara åsikter.
Jag har sparat tre år i en AF depå men har nyligen fått höra att man betalar mer skatt på sin vinst i en AF depå än i ett ISK. Det har jag tänkt att jag ska åtgärda. Men om jag säljer alla värdepapper och köper dem igen till dagens pris på ett ISK blir väl det som att radera vinsten jag har gjort? I och med att jag har köpt dem billigt i relation till dagens pris blir det väl som att börja om från början med sparandet. Tänker jag rätt?
Tack så mycket! Jag ska läsa på i artiklarna och använda kalkylatorn. Så troligen är det smartaste att starta en ny portfölj på ett ISK och ha kvar portföljen i AF depån?
Tack, Emil! Det är sant att jag får behålla den delen av vinsten men eftersom att det här är pengar jag har råd att vara utan just nu vill jag att de ska fortsätta växa. Så jag har inte tänkt använda dem för konsumtion utan jag har tänkt köpa samma fonder som de pengarna har vuxit i.
När är tanken att byta till ISK om inte idag? Någon gång i framtiden kommer du sälja, och då kommer (om priset på din depå fortsätta öka) vinstskatten i kronor vara mycket mer än vad den är idag.
Bättre att bita i det sura äpplet idag än om 20 år.
Troligtvis är det bästa att sälja av depån och köpa allt i en ISK. Det är bara om du vet med dig att du ska göra en kapitalförlust i framtiden som det kan vara värt att vänta, till exempel om du köpt en fastighet som du snart tänker sälja med förlust.
För varje extra vinst du gör i depån måste du ju betala 30% skatt. Den kommer helt enkelt aldrig att löna sig av sig självt.
Det låter ju vettigt. Beloppet är just nu ett par hundra tusen så det blir ju en mycket mindre kostnad än om jag väntar 10-15 år som är min sparhorisont.
Ett alternativ är att hoppas på en ordentlig börskrasch och därav en mindre vinst att skatta när du byter, men det är en chansning som inte behöver gå hem.
Jag kommer nog byta och få det avklarat. Det är ju samma värdepapper som jag köper tillbaka så förutom det jag betalar i skatt så har jag ju inte förlorat något… Förutom mina fina, gröna procentsiffror jag hade i min AF depå
Det är bra feedback! Tack så mycket! Oavsett vad så har jag ju gjort en vinst sen jag började investera och det är ju MYCKET bättre att jag lär mig det här nu än om några år. Egentligen är ju det faktum att jag hittade informationen extremt positivt.
Även om man besitter de gudomliga egenskaperna att kunna förutspå en ordentlig börskrasch måste det rimligen vara bättre att sälja innan kraschen, än att vänta på att kraschen är ett fullbordat faktum – bara för att man ska slippa skatt.
Den största andelen av vinsten är trots allt inte skatt och drabbas hårdare av kraschen än vad skattelindringen blir.
Att det sedan är näst intill omöjligt att förutspå en krasch är en annan femma.
Nja, riktigt så funkar det väl ändå inte. För att spara på skatt så kan man vänta tills det har gått ner, sälja till förlust/noll vinst för att då flytta över till ISK och investera där.
Då förutspår man inte utan väntar bara in rätt tillfälle. Alltså man spekulerar inte när kraschen sker speciellt noggrant. Men man spekulerar att en nedgång från nuvarande värde kommer att ske någon gång (dessutom har man ju lite gratis “hävstång”, då skatten inte betalas förrän försäljning sker).
Om man tror att investeringen kommer gå ner under nuvarande nivå så är det smartare att sälja nu och köpa tillbaka efter nedgången. Men då ska man kunna tajma marknaden och det kan man inte.
OM du bestämmer dig för att byta från AF till ISK, be banken att flytta aktier och fonder. Skattemässigt samma effekt som att sälja, flytta pengar, köpa, men man slipper risken att missa en bra vecka.
Vad ska du med hävstång till, när du förutsättningarna är att du vet att du ändå kommer förlora investeringar du gör på nuvarande nivå i en framtida krasch?
Ett exempel:
Vi har tidigare köpt ett värdepapper för 50 kr på AF och det är nu värt 100 kr.
Vi vet av någon anledning att det kommer en nedgång någon gång i framtiden som är lika med eller lägre än nuvarande nivå. Låt säga att vi vet att börsen går ner 50 % från nuvarande kurs på tisdag (med det kan egentligen vara när som helst i framtiden).
Alternativ 1
Vi säljer AF på måndag och köper ISK efter kraschen på tisdag.
Vi måste då skatta 30 % på 50 kr vinst och har då 85 kr på vårt ISK om vi lägger undan pengar till skatten (och vi kan investera dessa med hävstång tills det är dags att pynta i samband med deklarationen).
Alternativ 2
Vi säljer vårt innehav på tisdag efter kraschen för 50 kr och sätter samtidigt in 50 kr på ISK. Vi slipper skatt (förutom ISK-skatten), men har bara 50 kr kvar på tisdag.
Så frågan är: Vill du ha 50 eller 85 kronor på ditt ISK på onsdag morgon?
Dina alternativ är inte likvärdiga. Du missar poängen. Just p.g.a. ovanstående citat. Alternativen ska vara: Alternativ 1
Vi säljer AF på tisdag efter kraschen och köper ISK på tisdag.
Vi måste då skatta 30 % på 0 kr vinst och har då 50 kr på vårt ISK på onsdag. Ingen skatteskuld
Alternativ 2
Vi säljer vårt innehav på måndag innan kraschen och sätter samtidigt in 85 kr på ISK. Vi får skatta 15 kr, men har bara 85/2 = 42,5 kr kvar på tisdag.
Så frågan är: Vill du ha 50 eller 42,5 kronor på ditt ISK på onsdag morgon?