Tar mod till mig och ställer en nybörjarfråga här. Jag började för tre år sen ett målsparande till en resa med familjen i samband med att jag fyller jämnt nästa gång (om 4,5 år). För det ändamålet öppnade jag ett konto på Avanza. Tyvärr uppmärksammade jag inte att jag började månadsspara i en AF och inte i ISK. (Tydligen öppnas två konton ”automatiskt” när man blir kund på Avanza).
Nu funderar jag på hur jag ska göra: Flytta över pengarna (35k) till ISK, och avsluta AF (om man nu kan det), eller fortsätta som nu tills pengarna ska användas? Finns det någon fördel att spara i AF? Ska kanske nämna att pengarna går in i Avanza Auto.
AF är ett traditionellt värdepapperskonto där dina vinster beskattas med 30% den dagen du säljer aktien/fonden. Innehavet på ditt ISK beskattas däremot löpande (men med en mycket lägre procentsats) oavsett hur aktien/fonden går.
Med tanke på att sparmålet ligger några år fram i tiden kan det vara en tanke att sälja innehavet i AF, betala din vinstskatt och sedan köpa tillbaka innehavet i ISK.
Edit: en fördel med att spara i AF är att du får kvitta vinst/förlust årsvis i deklarationen.
Ha ha, ja ibland kan man behöva lite mod för att skriva på RT
Rent spontant tror jag att det är bättre för dig att sälja av fonderna i AF och sedan köpa motsvarande i ISKen samt fortsätta med månadssparandet i ISKen … men det är min gissning
Du kan använda denna kalkylatorn för att räkna på ditt fall. Lycka till
Jag passade på att sälja det sista jag hade i AF förra året i mars när börsen rasade för att få en lägre skatt. 30% på hundratusen är ju mer än på femtiotusen. Så mitt råd är flytta när det har rasat. Jag lyckades givetvis inte pricka botten med allt så klart för det är supersvårt men jag lyckades pricka rätt månad vilket är lättare.
Det luriga med det är ju dock om det inte rasar på ett tag utan går upp mycket först. Sen när det väl rasar då kommer det inte ens ner till dagens nivå. Då får man betala mer skatt. Just för att 30% på 120k (efter framtida uppgång och sen framtida ras) är mer än på 100k.
Jag rekommenderar inte den formen av marknadstajming.