Mina föräldrar sparade till mig under min uppväxt i ett antal fonder på ett AF-konto. Idag har värdet på kontot stigit till 680 000kr varav 420 000kr (162%) i vinst. Snittavgiften på fonderna är 1.09% vilket jag tycker känns högt, min fråga är hur ni hade resonerat kring att sälja av innehaven på AF-kontot och realisera vinsten för att sedan flytta pengarna till ett ISK och där investera dem i indexfonder med lägre avgift.
Det finns en kalkylator på RT som du kan använda för att räkna på huruvida det är värt att byta från AF till ISK. Den tar bland annat hänsyn till hur länge till du ska ha beloppet investerat. Har du inte testat den kan du göra det här.
I övrigt tycker jag generellt att indexfonder med låg avgift att föredra.
Om du säljer av dem bränner du bort 126,000kr i skatt. Du betalar förnuvarande 7412kr om året i avgifter. Är 16 år av avgifter.
126,000kr dubbleras nästan på 10 år med 7-8% årlig avkastning. Då använder du skatten för att få avkastning för att betala skatten. Se det som att du har ett fondkonto med ett gratis lån från staten på 126,000kr.
Dock om du behåller allt i tio år till så kommer du ha en ännu högre latent skatt och blir inlåst ännu mer, rinse repeat…
Jag hade nog behållt om det inte är helt horribla fonder. Men det verkar det väl inte vara med den avkastningen.
Hej Rimma!
Tack för ditt svar, är verkligen tacksam för den fina summan mina föräldrar skapat för mig. Jag har kikat på kalkylatorn och även om många säger att det är bättre att flytta över så visar mitt resultat att det kommer ta väldigt lång tid innan det ”är lönt” att flytta över till ISK. Dock tar den (om jag förstår rätt) inte hänsyn till avgift på fonderna vilket borde vara en faktor!
Hej Intothewild!
Tack för ditt inlägg, du för intressanta tankar som jag tar åt mig och väger in. Förstod inte riktigt resonemanget med gratislånet😅 men väldigt tacksam för dina åsikter!
Dom 126,000kr som du ska betala i skatt om du säljer av allt är egentligen statens. Men så länge du inte säljer av det kan man säga att du får låna dom gratis av staten utan att betala ränta… Dvs ett gratis lån! Du får hävstång på din investering utan att betala något i ränta för din hävstång!
Dessutom om du någon gång får kapitalförluster kan du sälja av en del av ditt AF konto och så blir skatten noll när vinsten kan kvittas mot förlusten.
Det här ska inte underskattas (heh). Jag står själv och svär över att jag för länge sedan sålde av allt i AF och stoppade in vinsten i ISK, när jag nu av orelaterad anledning står med ordentlig kapitalförlust men ingen kapitalvinst att kvitta mot.
Om fonderna är bra och du inte har något behov av pengarna just nu skulle jag överväga att låta dem ligga kvar. Nysparande kan ske i ISK, så kan den där AF:en ligga och puttra till det är läge.
Står i en mycket snarlik sits som du gör och grubblar på detsamma, mina fonder föräldrarna ordnat är upp över 200(!)%. Har försökt vända och vrida i kalkylatorn tidigare länkad utan att bli klok på den alls
Som det ser ut just nu kommer jag låta de pengarna stå kvar och fortsätta peta in mitt sparande på annat håll. Jag har lite aktier i samma konto som gått back och överväger att sälja av dem + några fondandelar för att kunna kvitta skatten och accelerera någon månads sparande med hjälp av de pengarna
Bumpar tråden lite för möjlighet till fler tankar och åsikter! Uppdatera gärna vad du bestämmer dig för att göra.
Jag gjorde samma flytt för mer än 10 år sedan från depå till kapitalförsäkring på Avanza. Innan ISK fanna. Både aktier och fonder. Jag hade då vinster och förluster på depån. Jag kvittade sånt under några år för att minska vinstskatten. Till slut blev det skatt ändå. Men det tog några år. Är alla fonder med vinst? Finns förluster kan du kvitta dessa mot vinster. Sätt dock nysparande på ISK.
Hej Kitwick!
Tack för din input, känner verkligen igen mig i din beskrivning. Men för att svara på din fråga så kommer jag nog att låta allt ligga kvar nu tills vidare. Känns som en bra ”försäkring” om jag någon gång skulle få en kapitalförlust samt att det blir som ett ”gratislån” som en tidigare person skrev. Nysparande kommer dock endast ske i ISK.
Hej Chris!
Tack för din input, låter som du hade en bra lösning. Alla fonderna har i dagsläget gått med vinst (dock väldigt olika mycket) men jag kommer nog behålla dom tillsvidare ifall någon kapitalförlust dyker upp! Självklart sker att nysparande på ISK👍🏻