Bra läge att byta från depå till ISK?

Gäller både HSB Bospar (ca 10 000 kr)
samt depå i Handelsbanken med befintligt värde 260 000 kr.

Har jag uppfattat rätt att det är bra att sälja av
och göra flytt i nuläget?

Under antagandet att du har en vinst så är det bättre (billigare ur skattesynpunkt) nu än för ett år sedan. Hurvida det är bättre att göra idag eller nästa år eller någonsin är det ingen som kan svara på med 100% säkerhet.

• Sälj idag, betala vinstskatt, in i ISK och det fortsätter ner så förlorar du på det och grämer dig.
  • Sälj idag, betala vinstskatt, in i ISK och det går upp så blir du glad, och har tjänat på det den dag din uppgång kompenserar för den vinstskatt du fick betala (när/om det sker)
  • Sälj inte idag, vänta till nästa år och det gått ner så får du glädja dig åt att du betala ännu mindre skatt om du säljer, men samtidigt så har ju ditt kapital minskat
  • Sälj inte idag, vänta till nästa år och det gått upp, så får du sura över att betala mer i skatt om du säljer men samtidigt har ju ditt kapital ökat vilket borde vara glädjande

Dvs, det finns inget rätt svar. Jag skulle inte protestera om min mor skulle göra det, men samtidigt skulle jag inte hetsa henne till det heller.

Jag vet inte riktigt om jag håller med här faktiskt.

Dina 4 olika påståenden har med känslor att göra, känslor ska inte styra hur man investerar, man ska gå på statistik och sannolikhet :wink:

Förutsatt att man ligger på plus och antagandet att börsen går upp över tid (lång sikt).
Statistiskt sett är väl rätt svar att man skulle bytt till ISK dagen det infördes, och har man inte gjort det än så bör man göra det så fort man kan, betala skatten och se glad ut!
Ligger man back bör man vänta tills det är ± och sen byta.

TLDR;
Förväntar du dig att tjäna pengar på börsen över tid ska du byta direkt, förväntar du dig att förlora pengar över tid ska du behålla en depå.

Här finns lite matnyttig information:

Fast om du tittar i den andra tråden som just nu är aktiv om just ISK vs AF och där även investeringsprofil tas in i diskussionen så ser du att på lång sikt är det inget självklart val (ju mer soffpotatis desto mindre självklart är ISK), och här kan det dessutom t.ex handla om ett byte som kompliceras ytterligare av möjligheter till framtida schablonbeskattning på AF. Man vet ju inte.

Generiskt skulle jag säga att man ska öppna ISK om man börjar från 0, och flytta till ISK i majoriteten av fall då man har en AF, men skulle jag tvunget ta beslut åt någon annan så skulle jag göra en ordentlig analys och ta både historik, skattesituation och framtid i beaktande.

Nu handlade det ju inte om ett beslut utan snarare en rekommendation från min sida. Man ska inte lita för mycket på vad random folk på internet säger, mig själv inräknad, utan läsa på själv i allra högsta grad innan man tar stora ekonomiska beslut.

Jag försökte bara komma med något konkret svar om varför och försöka förklara mig, Jan har ju räknat på det här och kommit fram till samma sak som mina påståenden.

Det här har jag missat!
Jag gjorde antagandet om att Maria har sina pengar investerade i någon form av indexfond :slight_smile: