Vänta på börsnedgång före sälja av fonder i depå?

Aktiemarknaden känns högt värderad just nu, med en hög uppgång sista året. Om man vill sälja av dyra fonder i depå och köpa billigare i ISK istället (avgiftsmässigt), är det bättre att vänta på en börsnedgång innan man gör detta? Blir ju lägre vinstskatt bl a.

Även vinsten blir lägre.

Fast man köper ju billigare också så det borde väl ta ut varandra?

Problemet är ju att vi inte vet om dagens nivå är högre eller lägre än botten på nästa krasch.
Om dagens nivå är lägre än nästa krasch hade det ju varit klokt att flytta nu.
Om dagens nivå är högre än nästa krasch finns det ju en vinst i att vänta med att byta till isk. Förstås under förutsättning att du säljer och köper samma fond…

Om man momentant byter från en fond i depå till samma fond inom ISK så får man väl lika många fondandelar, oavsett börsnedgång (eller uppgång) innan själva bytet.

Ja, men du behöver ju betala 30% i skatt på vinsten när du säljer från depå. Eller jag missuppfattat frågan?

Du tänker rätt, Robert!

1 gillning

Det kanske är jag som är slut i skallen nu, men jag får inte ihop det.
Om du i alternativ 1 tar bort 30% av vinsten, så kommer du kunna köpa färre andelar på isk.
Om du istället hade gjort 0% vinst och då sålt och köpt så borde du få exakt lika många andelar…
Eller vart gör jag tankevurpan?

Att skatten inte betalas förrän februari året efter. Eller ännu senare om restskatten är tillräckligt liten.

Så när du säljer värdepappren med vinst i din AF depå så får du samtidigt en skatteskuld. De betalas först i samband med nästa års deklaration (obs redan i februari vid för stora belopp).

Jo, men det ska ju betalas likväl?
Köper resonemanget om man vill ta risken att ha skulden investerad till den ska betalas.

Men kanske därför jag inte hängde med på den fina uträkningen från chalmersstudenten :slight_smile:

Om man återinvesterar i ISK, så räknar jag med att man bara köper för 70% då 30% går till vinstskatt. Färre andelar alltså.

30 % av vinsten går i skatt. Inte 30 % av försäljningsbeloppet.

2 gillningar

Jag är inte heller helt säker på om uträkningen stämmer. :thinking:
Jag tror faktiskt att jag tappade bort mig i alternativ 2. Om det nya värdet efter kursförändringen är y(x+p) så blir det som är kvar efter skatten ((x+p)y-x)0,7 + x.
Dvs 0,7 av den vinst som översteg x och sedan även x.

Samma värde dras bort även när du säljer aktien i framtiden. Ifall du betalar skatt idag eller om 5 år spelar ingen roll, givet att aktien säljs på samma värde.

Om man har sådana gudomliga insikter att man vet att dagens nivå är högre än nästa krasch är det ännu bättre att sälja av depån redan nu, och sedan vänta med att sätta in pengarna på ISK tills det kraschat.

Det grundläggande problemet den den strategin är att de flesta av oss saknar gudomliga insikter om börsens framtida utveckling.

2 gillningar

Exakt… Det var ju det jag skrev i inledningen av den text du citerade.

När detta varit uppe tidigare så har det i nästan alla fall lönat sig att byta till ISK

Det fanns en kalkylator här på RT för detta där man kunde lägga in sina data men det verkar ha lagt av.

@janbolmeson kalkylatorn på gamla sajten verkar ha buggat ur. Går den att fixa till? :slight_smile: