Hej jag är en kille i 25 års åldern. Jag är helt ny till investeringsvärlden och hade tänkt börja investera mina pengar enligt rikatillsammans rekommendation. Det vill säga globala index fonder samt Lysa. Jag har lyssnat på ett par avsnitt samt läst lite i forumet och nu är jag redo att ta de första stegen.
För tillfället har jag mina pengar placerade hos Swedbank i privatkonto, sparkonto och “fondkonto?” samt några aktier vilka är placerade på ett isk konto.
Sparkontot är ett esparkonto med ett kapital på 12000 kr
Isk kontot består av aktier från Scandic, Enlabs, BW energy limited och SAS med ett kapital på 16000 kr
(Köp värde 11000 kr)
Fond kontot har jag “ärvt” av mina föräldrar när jag fyllde 18. Därav vet jag inte riktigt vad det är för något och kan inte lista ut det då jag är total nybörjare inom investering och placering. Men vad jag kan se när jag öppnar appen så står det:
Fond
7 xxx xxx-x
EDIT: Fonden heter “Swedbank Robur kapitalinvest”
Fonden heter “Swedbank Robur 50” med ett kapital på 185 000 kr. Där köpvärdet av fonden ligger på 62 000 kr.
För tillfället jobbar jag deltid och har en lön på runt 6-7000 kr månaden. Jag sparar 800 kr i månaden och placerar dem på mitt sparkonto. Jag bor hemma och under tiden jag söker jobb betalar jag endast 2 500kr hyra.
Vad jag vill veta är hur jag ska omplacera dessa pengar på bästa sätt för att påbörja ett långsiktigt sparande i en index fond/ fondrobot.