Vad ska jag göra med min "ärvda" fond Swedbank Robur Kapitalinvest som jag fått av mina föräldrar?

Hej jag är en kille i 25 års åldern. Jag är helt ny till investeringsvärlden och hade tänkt börja investera mina pengar enligt rikatillsammans rekommendation. Det vill säga globala index fonder samt Lysa. Jag har lyssnat på ett par avsnitt samt läst lite i forumet och nu är jag redo att ta de första stegen.

För tillfället har jag mina pengar placerade hos Swedbank i privatkonto, sparkonto och “fondkonto?” samt några aktier vilka är placerade på ett isk konto.

Sparkontot är ett esparkonto med ett kapital på 12000 kr

Isk kontot består av aktier från Scandic, Enlabs, BW energy limited och SAS med ett kapital på 16000 kr
(Köp värde 11000 kr)

Fond kontot har jag “ärvt” av mina föräldrar när jag fyllde 18. Därav vet jag inte riktigt vad det är för något och kan inte lista ut det då jag är total nybörjare inom investering och placering. Men vad jag kan se när jag öppnar appen så står det:

Fond
7 xxx xxx-x

EDIT: Fonden heter “Swedbank Robur kapitalinvest”
Fonden heter “Swedbank Robur 50” med ett kapital på 185 000 kr. Där köpvärdet av fonden ligger på 62 000 kr.

För tillfället jobbar jag deltid och har en lön på runt 6-7000 kr månaden. Jag sparar 800 kr i månaden och placerar dem på mitt sparkonto. Jag bor hemma och under tiden jag söker jobb betalar jag endast 2 500kr hyra.

Vad jag vill veta är hur jag ska omplacera dessa pengar på bästa sätt för att påbörja ett långsiktigt sparande i en index fond/ fondrobot.

Grattis till en så trevlig present :slight_smile:

Fonden verkar vara en fond för 50-talister som ska gå i pension mellan 2013 och 2019 (Om det är robur transfer 50). Den har antagligen haft en större del aktier under lång tid för att på senare tid växlat över mer och mer till räntor. Från 2015 ska den ha minst 68 % räntor. Anledningen att man gör så är att få hög avkastning (aktier) när man är yngre och stabilitet (räntor) när man närmar sig pension.
Ser dock att det finns en till robur selection 50 så det kanske kan vara den också. Testa logga in på internetbanken och kolla om du har mer info där.
Om du vill ha kvar kapitalet för att köpa en lägenhet eller liknande så kanske du behåller fonden. Om du hellre vill ha möjlighet till hög avkastning ska du nog sälja fonden och lägga pengarna i en fond med högre andel aktier. Eftersom den sitter på ett fondkonto kommer du att behöva skatta bort 30% på vinsten så du får kvar (185000-62000)*0,7=86000. Ett sätt att göra det på skulle kunna vara att vänta på en dip i börsen och sedan bita i det sura äpplet. Här kan säkert någon annan resonera mer kring det.

EDIT: Haha vilken vurpa. 86000 blir det du får behålla av vinsten så 148 k totalt kvar. Nu törs jag knappt lägga ihop 1 och 1 offentligt hädanefter :rofl:

Ang. aktierna så skulle jag behålla nog Enlabs för de verkar ha vettig balansräkning o resultaträkning och verkar ha tagit steg för att kunna skala upp verksamheten. Jag är dock nybörjare på att läsa financial statements så hör med fler om det :slight_smile:

2 gillningar

Om du sedan vill utvidga investerandet och titta på enskilda bolag så tycker jag Sven Carlin har bra videos.

Han har även en gratiskurs i investering (value investing typ Warren Buffett o Peter Lynch) .
1 gillning

Tack för svaret! Jag råkade skriva fel fond… Swedbank Robur 50 var en annan fond jag hade på 1000 kr. Den stora fonden heter “Swedbank Robur kapitalinvest”.

Jag är osäker på din matte då jag antar att jag bara ska skatta 30% på vinsten. Det är 30% (0.7) skatt på vinsten (185000) pluss köpvärdet av fonden (62000).

Vilket blir 0.7(185000 - 62000) + 62000 = 148100

Eller har jag fel?

Jag är inget mattesnille men det känns konstigt att skatta 99000 kr på min fond som är värd 185 000 kr. 86 000 kr är ju bara 46% av hela fondvärdet vilket betyder att skatten skulle vara 80% av vinsten.

0,195(185000 - 62000) + 62000 ≈ 86000

Om jag väntar på en börsdipp kommer jag väl snarare förlora pengar en tjäna pengar då fondandelarna blir värda mindre (om vi antar att aktierna i fonden inte omfördelas)

Låt säga att börsen/fonden går ner med 10%.

0.7(185000 * 0.9 - 62000) + 62000 = 135150 kr.

Som sagt är jag nybörjare så jag kanske missar några variabler i uträkningen?

Angående aktierna, specifikt Enlabs är jag mer än villig att hålla med. Jag var med och köpte för 16,90 så jag kunde inte varit mer nöjd med mitt köp där. Ända snedsteget var att jag investerade mer i Scandic än Enlabs vilket inte var så himla kul nu i efterhand. Trotts att jag gick i vinst även där.

Jag ska ta mig en närmre titt på Carlin, alltid kul med nya perspektiv, speciellt när det kommer till enskilda bolag :grin:

Men iochmed min begränsade inkomst samt det ostabila läget utomlands med presidentvalet/cryptopriser/dollar värdet och annat strunt vill jag gärna ge det lite tid då jag tror att börsen kommer att dala inom snar framtid.

Ojoj, vet du vad jag har läst matte 1,5 år på universitet men ibland blir det fel ändå… :rofl:
Lade till en EDIT i posten ovan. Tack för rättningen!

1 gillning

Det är en logisk del och en emotionell del när man säljer av och skattar. Hur man reagerar är olika från person till person -en del vill sälja i dipp för att skatta mindre och andra vill inte sälja i dip för då känns det som att man förlorat. Du hittar säkert trådar i forumet om hur man kan tänka om man ska ha kvar fonden på depån eller sälja, skatta o flytta till ISK.

Det gör inget att du inte har så stora summor att spela med från början. Det viktigaste är att investera i sig själv till att börja med så man inte gör dumma affärer. Kan man låta bli de dumma affärerna så behöver man inte vara en ny Warren Buffett -man kommer ändå att lyckas investera sig fram till ett bra kapital. Och du som är ung har alla förutsättningar :slight_smile:

The intelligent investor av Graham är en av de absolut mest rekommenderade böckerna att läsa så den rekommenderar jag utan att ens ha läst den själv. Har precis beställt den.

1 gillning

Haha misstag gör vi alla :sweat_smile: Själv köpte jag SAS aktier och de har dykt 70% sedan dess. Tur nog förlorade jag bara 700.

Hmm, om jag förstår dig rätt så handlar det mer om känslan av att betala mer i skatt snarare än att tjäna mer pengar som ditt argument kring “vänta på nästa börsdipp” grundar sig i?

För om jag vill tjäna mest på min fond borde jag väl alltid sälja den när den står högt iochmed att skatten alltid kommer att vara 30% på vinsten? Eller är det några “dolda” avgifter jag inte är medveten om som minskar när börsen går ner?

Har ett antal audible krediter så det kan bli ett nytt tillägg i biblioteket. Till dig skulle jag rekommendera “the little book of common sense investing” av John C Bogle (en utav grundarna till vanguard investment group). En väldigt bra bok om index fonder.

Hoppas det här blir rätt nudå…

Alt1.
Sälja nu:
(185k-62k)*0,7+62k=148k

Alt 2.
Anta snabb dipp -10%, sälj/köp och sedan rebound till ursprungsnivå:

185k*0,9=166,5k
sälj o skatt: (166,5k-62k)*0,7+62k=135,15k som du flyttar till ISK och köper för.
Snabb rebound till ursprungsnivå 135,15k/0,9=150k

Du skulle alltså ha 150k kvar efter att ha väntat på dippen istället för 148k. Få se här nu…det bästa vore väl om dippen är snabb och djup, ner till 62k, flytta till ISK, och tillbaka upp så slipper du betala skatt alls.
Men det här blir fråga om att försöka tajma marknaden vilket är ett lönlöst företag. Möjligen lönar det sig alltid att vänta till en dip men det är jag för trött för att fundera på nu.

Det gjorde jag också! Hade jag haft lite bättre koll på balansräkning så hade jag inte köpt för den har sett dålig ut i många år för SAS. Nu köpte jag bara pyttelite, lite som ett lotteri typ, så det var en liten förlust för mej också. Möjligen kommer den att gå upp längre fram men jag hittade andra investeringar som jag bedömer ha bättre reward/risk ratio så jag sålde.

Tack för boktipset.

Jag måste tack hjärtligt för din förklaring för nu klickade det!

Att försöka tämja marknaden är som du säger ganska lönlöst, iallafall i mitt fall där kunskapen kring privat ekonomi och investering är otillräcklig. Jag borde med andra ord sälja inom snar framtid.

Jag kommer troligen att hålla i SAS aktierna då den monetära förlusten inte är särskilt stor (även vid 70% förlust i dagsläget). Jag likt dig ser det lite som ett lotteri och i mitt fall spelar pengarna ingen större roll då aktiernas värde knappt överstiger 250kr

1 gillning

Både Peter Lynch och Warren Buffett menar att de inte kan tajma marknaden så det är helt OK att sälla sig till den skaran som inte kan tajma marknaden.
Däremot kan man bedöma om marknaden är undervärderad eller övervärderad, och det kan ge en ledning i var man ska investera.