Månadssparar, men Säljer och börjar om

Hej,
detta är min första fråga till forumet som jag har följt och läst i över 3 år. Då gick jag btw allin med 500k 2v före Covid-krasch, blev skraj och sålde av 30% och det tog sedan 13 månader innan jag var break-even, nybörjar-misstag jag vet. Anyway, har kvar kapitalet samt jobbat ihop nytt kapital och har en annorlunda fråga, vet inte om jag är smart eller rejält dum haha

I år nu så har det blivit så att jag månadssparar 100.000 sek per månad, mest i globala och svenska indexfonder till låg avgift samt investmentbolag.

När det närmade sig slutet på året, nov-dec, och jag legat plus 30 tusen sek, och jag tror börsen kommer gå ner året som följer. Så vill jag inte vara fullinvesterad på Avanza. (Buffert har jag bredvid på sparkonto, samt pensionssparar i LYSA som jag inte rör oavsett hur det går på börsen) samt har två lägenheter jag äger.

Då jag ändå ligger 30k plus, och jag tror på en nedgång till innan det går upp, så har jag sålt av alla aktier och fonder jag legat plus på ackumelerat de senaste 2 åren, så är nu 1,2 milj likvid igen. Finns 10% chans att jag investerar in en till lägenhet i Spanien (där jag bor) istället för på börsen. Detta beroende på de lokala fastighetspriserna, skiljer enormt mycket från ort till ort, (arbetat i spanska fastighetsbranschen sedan 2014.)

Snart börjar 2023 och då börjar jag månadsspara igen med 100.000 i månaden. Och i nästa eventuella dipp så ökar jag summan beroende om börsen går ner 10%, 20%. 30% enligt en modell.

Är jag knäpp? Gör jag bort mig? Vad har jag missat?

Om jag skulle lämna allt på börsen och börsen går upp då fattar jag grejen, jag missar uppgången, men nu tror jag ju starkt på nedgång före uppgång. Visst, kapitalet jobbar inte nu, men om det ändå går ner efter ett sk december-rally så är man ju tillbaka på samma belopp.

Och då har jag sålt av och är nu likvid och köpa in mig i denna nedgången enligt den -10% till -50% modellen jag har.

Är det inga här som sålt av diverse plus portföljer? För att sedan köpa tillbaka exakt samma innehav till ett billigare pris?

Om ingen förstår min fråga, så är det ok, förstår knappt vad jag själv tänker, på så sätt är fastigheter och uthyrning av dem enklare för mig, och därför ligger jag just nu 50/50 med mina investeringar fastigheter/börs, men funderar på att tilta över till fastigheter ytterligare. Vi får se. Tack för en bra blogg och ett bra forum :slight_smile:

1 gillning

Förmodligen

Att sannolikheten * storleken på utfallet är emot dig att försöka tajma marknaden. Dessutom har du redan misslyckats med det en gång och försöker nu igen?

Skulle rekommendera att riskexponera dig på en nivå där är bekväm med och du inte anpassar dig till din marknadsförväntan.

4 gillningar

Hade jag varit så säker som du är att börsen kommer gå ner så hade jag sålt av 100% av mina fonder.
Men nu är jag inte lika säker som du är så jag kommer behålla mina innehav som de är.
Framtiden får visa vem av oss som gissar rätt :smiley:

2 gillningar

Hej och välkommen! Det är omöjligt att förutspå börsens resa så du gör nog varken rätt eller fel. Sedan brukar man oftast tänka att om man lyckas så var det skicklighet och misslyckas man så hade man otur. Du känner dig själv bäst och vet vilken risk du är beredd att ta. Om du är orolig för att tappa värdet kan du sälja fonderna men om du har för avsikt att tajma kan du nog lika väl singla slant.

2 gillningar

Tänker lite enkelriktad att det är kris i världen igen, typ överallt. Vi kommer spara, konsumera mindre, amortera och betala elräkningar = börsen går ner (jag gissar absolut, men det ju 50/50 chans, men är inte rädd som förra gången). Tänker att denna gången kommer inte staterna trycka lika mycket nya pengar och ge bort dem gratis. Samt mycket av kapitalet som fanns har gått upp i kryptohärvor (investerar ej i krypto).

Sedan har jag gått ut med 50% av det jag har på börsen, det på LYSA rör jag inte (i nuläget) för jag är ju inte säker, så kör 50/50. Precis som vissa har räntor i portföljen det har aldrig jag, aktier eller sparkonto, inget mellanting.

Är medveten om min slant-singling, men 50% är ju bra odds. Jag är ödmjuk och erkänner att jag är värdelös på aktie-köp, därför jag älskar RT. Köpte 40-tal olika aktier med lek-hinken under tiden jag var inlåst i Spanien under Coronan, jag gick plus på 1 av dem (Ica). Så jag håller mig till index-fonder och forskningen Jan & Carolin påvisar, men fast jag hört alla avsnitt många gånger så känns det skönt att ibland realisera en vinst och börja om. Och sedan gör ju Finans-insta en spelsugen på SBB, Tesla, Evo mm så då rycker det i köpfingrarna, men har max 10% i lekhinken, för jag är kass på att tajma, och skulle aldrig läsa en bolagsrapport, för tråkigt :slight_smile:

Tips är att läsa Undvik de vanligaste misstagen på aktiemarknaden och speciellt stycket “Undvik att agera i panik” där Avanza-Nicklas pratar om att försöka tajma marknaden.

1 gillning

Vilket av alla dessa saker vet inte de andra aktörerna på kapitalmarknaden redan?

Ledsen men jag tror du är ute och seglar rätt rejält.

Btw är detta en ren motsägelse:

Marknadstajming är inte något som ger bättre riskjusterad avkastning enligt vetenskapskoncensus.

2 gillningar

Jag håller med dig, säger en sak men gör det motsatta.
Har hållt ut tills nu, för skälet är att jag kanske kanske köper en bostad, för att sänka boendekostnaden jag har idag, dvs pengar jag eventuellt behöver inom 2 år tid skall inte ligga på börsen. Me jag velar helt klart. Tack för svar.

Själv så har jag satt upp tydlige regler för mitt sparande i fonder där jag klart och tydligt skrivit på en lapp att jag max får sälja 4% om året eller om jag förlorar inkomst + käkat upp hela min buffert.

Oavsett hur man gör så kan det vara bra tror jag att man skriver ett litet regelverk på ett a4 papper hur man ska agera med sina värdepapper speciellt när man så enkelt idag med smartphonen kommer åt sin protfölj på 1 minut och kan fippla med den.

1 gillning