Har ca 500KSEK som precis trillat tillbaka efter fasträntekonto. Nu med marknadsnedgång är ju tider att köpa/behålla så det passar ju mig ganska bra.
(ok, “bra” betyder också att mina redan innehav i globalfonder blöder precis som era)
Undrar vad bästa strategin kan tänkas vara i mitt läge?
Har funderat på 3 lägen, alla tre omfattar global satsning av typ LYSA 70/30, DNB Global Indeks, LF eller dylikt.
All in direkt
Köpa 10/20/50 kSEK i månaden
Vänta lite och tajma dippen och sen gå all in.
Instinktivt tänker jag alt 2 efter att bestämt belopp, men skulle ju så gääärna vilja pricka 3.
Föreslår ni alt 2 så ber jag gärna om er subjektiva åsikt om månadsbelopp.
Omöjlig att ge förslag utan att veta din tidshorisont
Varför hade du det på faströntekonto från första början och när förväntar du dig att du behöver pengarna?
Också en rätt stor skillnad mellan Lysa 70/30 och 100/0 global indexfond vilket gör att jag tvekar vad din riskkapacitet och risktolerans egentligen är.
Hade pengarna på sparkonto för det var historisk hög nivå på sparränta (under min vuxna ålder).
Lysa 70/30 för då får de sällskap av mitt enskilt största innehav. 100/0 för att ha den här delen på 500k på ett sådant istället för Lysa 70/30. Har ingen 100/0 innehav.
Sparhorisont är 10+ år. (70/30 i Lysa för att jag är 30% feg).
Ledsen men jag tycker det är lite motstridigt ändå. Jag har respekt för “fegis” känslan. Den har jag själv också. Suck, men ok, då skulle jag säga så här
Mest naturliga är “all in” på Lysa 70/30. Lång sparhorisont men som fegis har du “bara” 70% aktier som då jag tycker kan motivera varför du bör klara en “all in” även om nedgången fortsätter.
100% i globalt index med fegisprofil, då tycker jag det är rimligt att du stegar in det månadsvis. 500 K under 10 månader tex.
Tajma botten. Ja du kan ju alltid prova men du har oddsen mot dig. OM (stort om) du nu gör det så är det viktigt att du har en strategi för hur du ska hantera det. Jag hade i så fall delat upp de 500 K i några poster, tex 4 x 125 K och så tar du och dumpar in 125 K när du tycker det gått ner mycket, fortsätter det ner så in med en post till, en till och en till. Såklart är risken att du sitter med en börs som har gått upp men du har inte hunnit in med alla pengarna. Då får du i så fall i det läget återigen fatta beslut, “all in” med resten (trots börsuppgång och missad botten) eller månadsspara in de sista pengarna. Som du förstår så utsätter du dig för en hel del beslutssituationer som kanske inte är helt lätta, och risken är väl typ överhängande att du får leva med ånger - att du inte gick in med mer en viss tidpunkt, att du gick in med mycket men raset fortsatte osv. Å andra sidan, om detta inte är en alltför stor del av ditt totala kapital så kan du ju se det som läropengar
Förslag 3 från @JFB är ändå inte så dumt. Det jag gillar är att man i värsta fall ser en vändning då man går all in och undviker att placera allt under en period av hög osäkerhet (vad vi vet idag).
Ta det bästa av två världar och sätt in 50% på börsen i en bred, billig, global aktieindexfond och behåll 50% på sparkontot så har du gjort 50% rätt vad som än sker.
Börsen går upp : “Toppen! Gött jag har pengar på börsen!”
Börsen går ner : “Skönt jag har pengar på sparkonto. Nu kan jag passa på att handla lite billigare på börsen med min stora summa på bankkonto.”
Jag tror helt klart det bästa mentala skyddet/skölden mot börsångest är att ha en tillräckligt stor buffert så att man kan sova gott om natten när börsen kaosar.
Under coronakraschen dök denna visa upp i mitt huvud som vi sjöng på kyrkans barntimmar vid 3-4 års ålder.
"Bygg inte hus på en sandig strand
Bygg inte hus på grus
Kanske verkar det ok men en dag du ångrar dig
Du måste bygga huset upp igen
Du måste bygga huset på ett berg,
på en stadig grund som inte rubbar sig
Så när stormen blåser på
har du frid i ditt hus ändå"
Går också att applicera på börsen. Investera inte innan du har en stadig grund. Jag gjorde det första gången 2018 och hade tur för sen följde fantastiska börsår. Fast det rekommenderar jag inte. Det kunde lika bra gå söderut i flera år.
Hoppas du hittar något som passar dig som du kan vila i. Utan att det blir kaotiska panikslagna försäjningar.
Den där är svår att se och hinna agera på. När det vänder sticker börsen ofta rejält upp men samtidigt kan det också vara en ”dead cat bounce” som det kallas.
Ni är så jävla bra allihopa. Tack för era inlägg.
Jag förstår ju utifrån era kommentarer också att det är många parametrar som kan spela in (buffert, horisont, etc).
Ska ta till mig alla era inlägg och fundera över helgen.