Hej
Jag har 200.000 som jag vill placera.
Jag ser gärna att pengarna placeras på billig global indexfond.
Exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära.
Är det läge att slänga in hela summan nu på en gång? Eller är det bättre att vänta och se vart det tar vägen?
Ingen har väll gått miste om hur det ser ut i omvärlden just nu.
Finns såklart inget enkelt svar men hur hade ni gjort?
Jag behöver inte pengarna nu och jag kommer nog inte behöva dom heller kommande 5 åren.
Samtidigt vill jag ge pengarna största möjliga förutsättningar och placera dom i rätt tid.
Den svåra frågan: vad är störst chans:
Att vi är påväg mot en uppgång kommande åren?
Att vi är påväg mot en nergång kommande åren?
Jag har ambitionen att komma igång med månadssparande för att kunna vara med på både uppgång och nergång i framtiden.
Svårt när man har en hel klump med pengar.
Jag ställer såklart omöjliga frågor … men jag vill gärna veta hur ni hade gjort?
Ingen vet hur börsen kommer att gå närmaste åren. Efter regn kommer solsken men man vet inte hur lång tid det kan ta. Tyvärr.
5 års sparhorisont är egentligen inte så länge. Tumregeln är 10% aktieandel per sparår.
Så i det fallet är det nog 100 kkr i aktiefond och 100 kkr på sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Alternativt Lysa eller motsvarande med 50/50.
Statistiskt är det rätta svaret allt på en gång.
Emotionellt kan det rätta svaret vara månadsspara in det under en period.
Det man vill undvika är att freaka ut vid fel tillfälle och sälja av med förlust och sedan inte investera pengarna.
Hur man reagerar vid en stor nergång är väldigt individuellt och beror på både kynne och erfarenhet.
År man tveksam så ska man nog ta det säkra före det osäkra.
Hej!
Jag sitter i ett liknande läge.
Även om det generellt, statistiskt sett, är bäst att gå in med allt direkt, så är min plan att snitta in mig Juni - Februari.
Skulle “domedagsprofetian” slå in och vi ska ner 30-50% till (vilket det finns en del väl underbyggda argument för imo) så vill jag ha kvar lite till bottenregionerna.
Ytterst oproffsigt och personligt val, men hoppas det hjälper på något sätt!
Det rationella/sannolikhetsmässigt bästa beslutet är att gå in med allt direkt. Pallar du den emotionella risken att det mycket väl kan komma en rejäl nedgång direkt så bör du göra precis så.
Om du hade gått tillgång till samma summa i form av fonder, hade du då sålt av för att sedan återköpa fondandelarna över tid eller skulle du låta fonderna vara kvar?