Hej
Nu är det så att jag har 100,000kr som jag tänkte köpa Länsförsäkringar index global.
Är det dumt att köpa för 100,000kr på en dag eller sprida det flera dagar?
Vad tycker ni?
Hej
Nu är det så att jag har 100,000kr som jag tänkte köpa Länsförsäkringar index global.
Är det dumt att köpa för 100,000kr på en dag eller sprida det flera dagar?
Vad tycker ni?
Det ska kännas rätt för dig men att lyckas tajma marknaden är mest tur/otur. Jag hade placerat allt på en gång. Att stå utanför marknaden är oxå en risk.
Lycka till
Jag förutsätter att du är säker på att du inte behöver pengarna nästa 10 år. Det är den tidshorisonten man ska ha med investeringar i 100% aktier oavsett hur man lägger in pengarna på börsen.
Statistisk sett är det rätt att lägga in allt på ett bräde. Det ger dig mest tid i marknaden vilket över tid ger bäst avkastning. Förutsättningen är att du skulle kunna hantera att kontot står på -40% till -50% om ett år (en normal krasch) utan att få panik och sälja av allt vid fel tillfälle. Såklart kan det också stå +10% till +40%.
Emotionellt kan det vara rätt för en del att pytsa in pengarna under tex 6-12 månader för att just undvika känslan av att ha gått in med allt vid fel tillfälle så att säga. Såklart kan en krasch komma strax efter att du pytsat in det sista och man kan vara i liknande sits som ovan. Men så är det ju att vara på börsen.
Vad som är rätt för en person är helt fel för en annan. Mycket hänger på ens kynne och erfarenhet av investeringar. Den enda som kan bestämma det är en själv. Jag tillhör de som sprider ut köpen, men lika många eller fler här skulle säga in med allt på en gång.
Vad tänker du själv?
Är dessa 100k en stor del av det totala sparandet i fonder? I så fall hade jag portionerat in det under ett par månader. Mest för att det känns lättare att ta det beslutet och för att inte råka på dålig timing om du har otur.
Är det en liten del av det totala sparandet hade jag puttat in det direkt.
Är dessa 100k för övrigt pengar du absolut inte är i behov av i närtid? OM du är det hade jag inte placerat dom på börsen alls, då är ett sparkonto med 2,5% ränta ett hyfsat alternativ också.
Jag resonerar likadant.
Anekdot: Jag följde det statistiskt korrekta och investerade ca 150k ett par månader innan covidkraschen. Det var inte så roligt att se den snabba farten nedåt, så jag kommer inte göra samma sak igen pga den emotionella aspekten. Kan tilläggas att 150k är mycket pengar för mig, om det är en mindre del av ens totala sparande så blir det ju lättare att bortse från emotionella argument…
Finns ett intressant avsnitt som avhandlar just detta ämne. Rekommenderas!
Investera en klumpsumma på en gång eller sprida ut den över tid?.
Tack för alla svar!
Jag tänker att jag köper fonden med alla pengarna samma dag!
Jag har tidigare köpt fonder för den summan precis innan coronakrisen ( precis några dagar innan) och såg mina pengar minska med 30%. Det var hårt slag men jag lärde mig en sak…!börsen återhämtar sig!
Men visst känns det i magen…
Pengarna behöver jag inte förrän om 10 år minst!
Kan jag haka på topic med undran hur man kan hänga med och se när just denna fond ändrar på sitt innehav?
Aj då måste du verkligen ha träffat en topp, sannolikheten att det händer dig två gånger är väldigt låg
Det är iofs exakt lika sannolikt att det händer nu som att det hände förra gången. Just saying.
Det är alltså nu vi andra borde sälja?
Kolla upp vilken courtagenivå du har hos din nätmäklare. Det kan löna sig att tillfälligt gå upp till en högre nivå vid en större engångsinsättning.
Detta spelar ingen roll vid köp av fonder.
En “kul” grej som jag gillar med att sätta in ett större jämnt belopp på en gång, och på ett eget konto, är att se hur den procentuella ökningen precis matchar i siffror kronorna… Alltså om det står 4,7% på kontot med 100 000 kr så står det också 4 700 kr ungefär
När jag lägger in en större klumpsumma så brukar jag invänta till att fonden droppar ner 3-5% sen lägga in. (Vet ej om de gör nån skillnad i de stora hela, men borde ju vara att man får rabatt på den).
Om du väntar tills fonden droppar med 5% kan du lätt missa en inledande uppgång som kan vara mycket större än 5%.
Kort sagt är det omöjligt att försöka tajma marknaden…
På lång sikt, 7-10 år så har börserna stigit, så att vänta på de stora rasen medför att man missar vinster.
Långsiktiga sparare gör bäst att köpa så mycket som möjligt så snabbt som möjligt, om de inte ska ha pengarna på 7-10 år.
Är man rädd att börsen ska falla, vissa personer som mig är trygghetsnarkomaner som jag, köp då för en stor del av ditt kapital ex 70-90 % av pengarna som ska investeras och gå sedan in varje kvartal och köp mer.
Cash är bra att ha för att handla på dipparna, men man behöver nästan aldrig mer än 30% cash. Mer än 30 % cash är att både ha hängslen och livrem.
Undantag finns dock, som vid finanskrisen -07 och fallen 1929-32, men nästan alltid räcker 30% cash för att handla billigt i fallande marknader.
Nu har många portföljer mer än 30% cash och räntor, men det är för att de vill ha ränta eller spekulerar i fallande räntor (då stiger räntefonder mest).