Reflektioner kring långsiktigt sparande

Vi ser ofta diskussioner kring när man ska köpa en fond - ska man köpa nu, ska man vänta in en dipp, ska man köra DCA över tid och en del andra tankar. Detta trots att folk säger sig vara långsiktiga, till pension eller FIRE som planeras 10-40 år senare.

Svaren blir ofta “rent matematiskt ska du gå all-in idag” eller “är du orolig eller om det är allt du äger, köp in dig över tid”.

Tittade på en av mina fonder som jag haft 25+ år, den ligger just nu upp runt 1700%. Mitt GAV på den är under 103 kr. Ca. två veckor sedan kom en dipp på den fonden på 5,7% vilket blir nästan 108 kr per andel. Dvs den dagliga förändringen motsvarade mer än 100% av vad jag betalade för andelarna. I det här läget känns det inte alls viktigt exakt hur mycket andelarna kostade, om de var 90 kr eller 120 kr - skitsamma.

Har du en väldigt lång sparhorisont (20-40 år) så är det bara att köpa. Som många redan sagt tidigare “Just keep buying

Not: Jag vet att alla indexfonder inte går upp så här mycket (CAGR ~12%) på 25 år, men de kanske når dit några år senare.

2 gillningar

Det är ofta olika personer upplever jag. Några är oroliga och försöker tajma marknaden andra kör mest bara på.

Sedan finns nog många som är som jag. Ser jag en dipp på 20% vill jag gärna köpa lite extra för att det känns billigt. Egentligen helt irrationellt och marknadstajming.

Men jag får leva med att min last är att tömma alla konton och gå all in när marknaden fallit :slight_smile:

1 gillning

Det förstår jag och det gör säkert skillnad i slutsumman många år i framtiden.

Men det är viktigare att investera än exakta tidpunkten, om man håller i investeringarna under lång tid.

Jag köper varje månad när jag får pengar. Orkar inte mentalt försöka tajma marknaden och bara köpa när det kommer dippar. Om sparhorisonten är 10–40 år känns det viktigare att vara investerad och konsekvent än att försöka hitta den perfekta köptidpunkten.

Har för mig att Jan har sagt att det oftast är bättre att vara investerad direkt än att vänta på en nedgång, eftersom det på sikt brukar ge högre avkastning.

1 gillning

Tänker att det är lite skillnad på en större engångsklumpsumma och det löpande månadssparande, samt hur sparhorisonten ser ut.

Jag för över mitt sparande till Avanza den 25e, sen kan jag avvakta med att placera den summan - mer för att undvika att pricka toppen än att försöka pricka dippen. Hur många kronor det genererar eller ej kan jag inte svara på, men det känns bättre att se blåa siffror än röda.

Jag har dock inget öronmärkt sparmål eller -horisont utan kommer säkert omsätta kapitalet flera gånger om utanför börsen.

1 gillning

Håller med dig till 99,9 %.

Löpande månadsspar är bara att skicka in så blir det bra för eller senare. Att sitta och vänta på att börsen ska ner 1 % innan man köper blir oftare att den går upp 1 %, och oavsett så spelar det ingen roll på 25 års tid.

Däremot som skrivits här ovanför så kan det bli tuffare med vissa engångsbelopp som indirekt har en form av timing i sig. Tex så sitter jag för tillfället och fungerar på om jag ska utöka bolånet för att trycka in i portföljen. Det är säkert helt rätt att göra det nu, men det skulle motsvara ca 200 månadsspar för min del, samtidigt som börsen bara fortsätter upp i AI hypen. Hade varit skönt att veta att börsen inte rasar 50 % imorgon, men på 25 års sikt är det troligtvis bara att göra det.

Därav viktigt att du inte kommer behöva pengarna om 7 år eller liknande utan kan hålla i investeringarna under väldigt lång tid.

När det gäller så pass stora köp vid ett tillfälle så är det svårt, även jag själv får samma tankar som du får.

Om du hade haft pengarna så skulle du kunna köpa för X% varje månad, Säg typ 10%. Fortsätter det uppåt så är du åtminstone med på resan upp. Går det neråt så köper du billigare och billigare samt att du vet att hela beloppet inte gick ner 40% eller 50%. Blir lite svårare om du ska låna till beloppet.