Hej!
Jag började intressera mig för aktier för drygt en månad sedan och är således alldeles ny inom ämnet. Hittills har jag endast köpt aktier för relativt små summor i syfte att lära mig och helt enkelt se vad som händer, då jag trots allt tycker det är kul och gärna vill bli mer insatt och kunnig inom aktier.
Fram tills idag har jag enbart tänkt på mina aktier i ett mer långsiktigt perspektiv. Under dagens dipp på börsen fick jag dock ett ryck och köpte mig ett gäng aktier i företagen till vad jag såg som ”rabatt”. Tanken är att sälja av dessa nyinköpta aktier då kursen åter gått upp, samtidigt som jag behåller tidigare aktier i företagen som ska få växa mer långsiktigt.
Jag har egentligen ingen koll på vilka strategier man bör följa inom aktiehandeln, utan som sagt så testar jag mig mest fram. Jag undrar därför om detta är en bra strategi, således att ha en kortsiktig andel och en mer långsiktig andel av sin aktieportfölj? Om inte, hur bör man strategiskt tänka kring aktier?
Kan tilläggas att jag använder mig av avanza och där har courtageklassen avanza start.
Det korta svaret är ‘nej’. Du kommer högst sannolikt förlora pengar genom att köpa och sälja på känsla när det kommer dippar. Huvudproblemet är att du säljer aktier som går bra för att sen ställa dig utanför marknaden.
Läs gärna på om ‘Fyra hinkar’ här på sidan. Det är ett sätt att strukturera din ekonomi efter tidshorisont. Om du absolut vill testa att köpa och sälja efter dippar bör det vara i lekhinken, det vill säga en väldigt liten del av din portfölj.
Prova gärna det här “spelet” för att prova på tajming…
Jag har endast kollat snabbt fyra hinkar-principen så ska absolut sätta mig in i det bättre, tack för tips! Kan dock tilläggas att den stora andelen av mina pengar ligger i buffert och fondsparande. Aktierna utgör inte ens 2% av mitt sparande och det är egentligen inget jag i dagsläget heller ser som sparande eftersom jag är så pass ny på ämnet. Så aktierna får nog ändå klassas som lekhink.
Men strategiskt är det alltså bäst att endast ha ett mer långsiktigt perspektiv på aktier? Det låter förvisso mest logiskt, och jag förstår att ”köp i dippen”-tanken bygger på en önskan om snabba pengar. Det är ju ganska spännande att se pengarna växa när dom faktiskt gör det, men så blir ju inte nödvändigtvis utfallet.
Företagen bakom dessa aktier är ändå sådana som jag tror på långsiktigt. Fortsätter kursen nedåt så tänker jag mig därför att jag håller aktierna eftersom jag ändå tror på att kursen kommer vända uppåt. Dock har jag inte direkt tänkt denna tanke för ens nu och du har en bra poäng, faktum är ju att jag aldrig vet med säkerhet att det kommer vända uppåt efter en dipp.
Mycket pedagogiskt. I efterhand, när man zoomar ut en graf, är det väldigt lätt att säga hur man skulle ha gjort. Många är dessutom säkert övertygade om att de faktiskt skulle ha agerat så.
I nuet, när man inte kan tjuvtitta in i framtiden, är allt mycket svårare när kursen tillsynes bara fladdrar hit och hit. Om det dessutom är riktiga pengar inblandade, och inte bara ett spel, blir man lite extra korkad av känslorna.
Du köpte alltså extra aktier som du redan har i portföljen och tänker ha långsiktigt? Om de börjar gå uppåt, ska du inte ha kvar aktierna bara? Varför sälja om du tror på de långsiktigt? Om du till exempel månadssparar i aktien, och du tog från din buffert på sparkonto, kan du inte bara pausa dina månadsköp och fylla på ditt sparkonto ett tag? Istället för att sälja aktierna kortsiktigt för att sedan köpa samma aktier dyrare igen
Precis, jag köpte extra aktier i företag där jag redan har aktier. Tanken där var att sälja av dessa kortsiktiga aktier och sedan behålla dom långsiktiga. Blev dock lite osäker på huruvida det är en bra eller dålig strategi, därav frågan här. Är som sagt ny på det här med aktier så för tillfället lär jag mig genom att testa och fråga mig fram, samt att jag endast handlar med mindre summor.
Månadssparar gör jag inte i aktier eftersom jag inte känner mig kunnig nog, men målet är att lära mig mer så att jag så småningom kan känna mig trygg i den sortens sparande. Men jag bör alltså endast se aktier som långsiktiga, och helt slopa strategin kring kortsiktigt köp och sälj?
Jag själv undviker kortsiktiga aktier, eller aktier generellt… Och kör bara fonder. Utom i min lekhink
Om du tror att aktierna ska fortsätta gå uppåt ser jag inte varför du ska sälja dem, men är du inte bekväm med att ta risken att de kanske står stilla eller går ner långsiktigt så skulle jag väl sälja de kortsiktiga aktierna (och kanske även de långsiktiga?) och köpa något annat som du tror på långsiktigt.
Men som jag försökte få fram också, det beror väl på var pengarna kom ifrån för att köpa de kortsiktiga aktierna också? Om extra köpet gör att din ekonomi blir obalanserad - att det blir för lite i buffert, för mycket aktier, för lite av något annat… - då kan det väl vara en god idé att sälja av aktierna för att ombalansera rätt.
Tänk på att du betalar skatt på att sätta in pengar på ISK så om du satte in pengar på ISK i syfte att köpa aktierna, ligger det några kronor i att inte ta ut pengarna från ISK för att lägga in mer pengar efteråt, utan köpa något annat istället, om du till exempel vill köpa mer fonder.