Har en onödigt komplicerad ekonomi och känner att det borde gå att förenkla. Bakgrunden är dels att min far lade upp mitt sparande för en herrans massa år sedan och sedan har jag själv med stigande ålder och mognad lagt om saker utan att sälja eller ta bort så mycket. Kaos.
Har en lite större summa i två enskilda aktier (inköpspris saknas) på en depå i en traditionell bank samt två st fonder där sverige index och nån aktivt förvaltad sverigefond som utgör säkert 40% av mitt investerade kapital. På en investeringsbank har jag ytterligare en summa i aktivt förvaltade fonder på depå, samt en lite större summa fördelad på sverigeindex och globalindex på ISK. Och en liten summa ca 1 % i aktier på ISK. Har också en liten summa på Lysa. Ska jag sälja av allt som inte är på ISK? Vinsterna är stora procentuellt så blir ju en skattesmäll. Jag antar att jag borde sälja och direkt pytsa in i och bara forsätta spara i globalindex och sverigeindex? Hur ska jag sälja av allt? Finns det fördelar att göra det pö om pö eller är det allt nu och sen in på ISK:t?
Pengarna är tänkta till långsiktigt spar men vi spar också (separat) till ett hus inom 5 år. På sätt och vis lite frestande att lägga över lite i det sparandet för att skynda på det men börsen har ju gått ner så dant så det är väl dumt.
Men ska tilläggas att jag självklart har en buffert vilket väl är en av hinkarna.