Uttag under en tuff period - vad ska jag sälja först?

Mitt första inlägg, efter att ha hängt och läst länge.

Jag har en del investeringar, både sådana som jag ärv och som jag själv gjort. Min tanke var att låta dem ligga i bakgrunden och öka i värde, samtidigt som jag fyllde på när jag kunde. Men nu har min situation ändrat sig.

Jag har fått en depressionsdiagnos och kommer antagligen att vara antingen helt sjukskriven eller under återhämtning under stora delar av 2024. Jag är egen företagare, och ärligt talat har detta hållit på under ett tag, så mina inkomster det senaste halvåret är mycket låga. Det betyder att min ersättning från försäkringskassan kommer att vara mycket låg vid sjukskrivning.

Hittills har jag använt min buffert för att kompensera för lägre inkomster (och dragit ned på mina utgifter). Men nästa år måste jag prioritera min hälsa och kommer att bli tvungen att sälja av en del av mina investeringar. Jag vill inte tvinga mig själv att jobba mer eller hårdare än vad jag klarar av.

Jag vill också planera och ge mig lugnet i att inte stressa över ekonomin. Blir jag frisk fortare så är det fantastiskt, men jag vill ha en plan luta mig emot om det inte blir så.

Jag räknar med att behöva sälja av investeringar för nånstans mellan 100 och 200 kkr under året som kommer, för att komplettera andra inkomster. Så min fråga är - vilken/vilka av följande investeringar bör jag sälja först?

Fondkonto, Sverigefond - ca 250 000 (ett arv som växt till sig under 20+ år)

Vanlig aktiedepå, aktier - ca 60 000 (ett arv som växt till sig under 20+ år)

ISK, aktier - ca 250 000 (en blandning av aktier som gått väldigt bra, typ som index och några som gått sämre)

ISK, aktivt förvaltade fonder - ca 150 000

ISK, indexfonder Sverige - ca 400 000

ISK, indexfonder Europa - ca 100 000

ISK, indexfonder Global - ca 300 000

3 gillningar

ISK aktivt förvaltade fonder skulle varit mitt första val. Det blir inte tråkiga skatteföljder som det blir när du säljer av en depå. De fonderna har också en tendens att ge sämst utdelning på sikt pga de högre kostnaderna. Det är dessutom ungefär summan du letar efter.

Viktigast av allt är att du tar hand om dig och mår bättre!

4 gillningar

Du har väl någon slags målvikt? Behåll den. Finns ingen anledning att krångla till det.

Ja, när ska man använda sina pengar om inte för att må bättre. En bra investering i dig själv tycker jag. Hälsa före allt annat :heart:

Personligen hade jag sålt av för det övre beloppet runt 200 tusen och satt på ett sparkonto med lite ränta. För att få lugn. Pengar finns där typ.

Vad som ska säljas av är nog väldigt personligt. Jag hade sålt av 150 tusen från ISKen med aktiva fonder (stängt den) och tagit ut 50 tusen från ISKen med aktier (sålt av bolag jag inte längre riktigt tror på och kanske rakat av lite på några av raketerna som jag tycker hade gått lite för högt). Det är nog inget som förvånar dig eftersom du hängt här rätt länge :grinning:

Anledningen att jag inte hade rört arvskonton år nog mest för att de just är arv och att sälja dem är kanske inget jag orkat hantera vid en depression. Men nu bara gissar jag hur jag hade känt.

Välkommen hit och önskar dig all lycka på din resa :grinning::+1:

3 gillningar

Dina aktier på ISK konto. De som gått som index eller sämre.

Dina depåer har en tråkig skattesituation och kan vänta tills pensionen.

Du vill minska volatilitet när du sitter i en jobbig situation. Så mitt råd är att sälja hela aktieinnehavet och flytta över det till ett sparkonto med bra ränta och fria uttag. Typ SBAB eller annan bank med bra villkor.