Sälja aktierna och köpa fonder?

Hej!

Jag fick en större summa (8,5 miljoner) i aktier, mestadels svenska industriaktier i stora bolag. De står på ett aktiekonto. Det sägs ju inte vara så klokt med nischad aktieportfölj och eftersom jag inte är duktig på investering så kanske fonder är bättre. (Eller har jag lyssnat för mycket på Jan??)

Om jag säljer så förlorar jag 24% i skatt (de flesta skulle beskattas enligt schablonmetoden) och har då kvar 6,5 att investera.

Vad är klokast att göra - behålla aktierna eller ta smällen? Om jag säljer; allt på en gång eller lite i taget?

Hur tänker ni?

2 gillningar

Välkommen till forumet! Börja här:

Hur gammal är du?

1 gillning

Är det ett flertal olika och stora bolag så behöver det ju inte vara så dumt att behålla.

Vad får du i avkastning via utdelning från bolagen efter skatt?

En ISK kostar ju också varje år, och nu nörd u kommit upp i schablonskatt så är ju skatten “lägre”.

Svårt att säga, men fundera också vad placeringen ska användas tid, tidshorisont, osv.

1 gillning

Fyllt 63, planen är att jobba till 65-66 iaf.

Jag vet inte än vad avkastningen blir per år men tänker att jag kan ta ut en del för pensionen kommer inte räcka om jag vill ha lite kul.

Bolagen är mestadels stora; investor, volvo, industrivärden, claes Olsson mm. Runt 20-25 bolag

Det vore trevligt att lämna en del kvar till barnen så tänkte inte bränna allt innan jag dör!

Men du borde veta hur många aktier du har i respektive bolag, ångra med utdelningen, den hittar du på. Tex Avanza så får du en indikation vad du får ut varje år. 30% skatt på.

Borde ju kunna bli någon stans mellan 150 till 250 kkr per år, ett fint tillskott.

Borde inte ta mer än någon timma att räkna ut exakt.

Med 20 olika börsbolag har du en bra spridning. Primära orsaken atr sälja borde ju vara en spridning på andra marknader, men storbolag har i sig en viss global diversifiering.

Jag skulle räkna så här: Kostnaden för att ha aktierna kvar är cirka 6 % av utdelningarna (30 % minus de 24 % som ändå skulle försvinna vid försäljning), medan besparingen är ISK-skatten samt fondavgiften. Om, till exempel, utdelningarna är 5 %/år, ISK-skatten är 1 %/år och fondavgiften är 0,1 %/år kostar då en fond på ISK 0,8 % (= 1 % + 0,1 % - 6 % * 5 %) mer årligen. Då får man fundera på om man vill betala dessa 0,8% extra årligen för den extra diversifieringen som man får med en vettig fond.

Tack för input!

Såklart kan jag räkna vad jag bör få ut, har bara inte gjort det. Jag har mest funderat på hur jag ska investera klokast.

Bra tanke kring att de stora bolagen arbetar internationellt.

Brukar bli några företagshändelser per år om du har såpass många bolag. Emissioner, bolagsutdelningar, teckningsrätter osv.

Drog själv av plåstret en gång i tiden för att det skulle bli enklare att leva med ISK än att deklarera varje år. Tyvärr har det visat sig att även ISK är ganska klumpigt när man ska byta mellan banker. Vad som blir bäst affär beror på framtida avkastning.

Kan även vänta på att sälja av bolag som avknoppas, då brukar man få ett högre anskaffningsvärde än schablonen.

Alltid svårt ge råd hur någon annan ska agera med den info du delger. Du är 63 och ska inom 2-3 år börja trappa ner. Räkna ut på ett ungefär hur mycket du behöver för att dryga ut pensionen och kanske sälja av det som gått sämst (eller de mindre bolagen) och sätta summan på sparkonton där det är mera lättillgängliga.

Hmm.
Om man har lång placeringnshorisont och vill slippa vara rejält aktiv och ett stort antal väl valda akiter är det smartast att byta till ISK och placera det mesta i breda globala billiga indexfonder.
Men med din ålder med 2-3 år till pension skulle jag placera säg hälften på säkrare placeringar som inte rimligen kan sjunka till hälften ett par år eller värre. Se år 2000 OCH år 2008. Tyvärr kostar det några % i sämre avkastning på dessa pengar.

Ett av dom bra argumenten för indexfonder är att stor andel av företag har sin uppgång och sitt fall sett över lång tid. Om man gör en lista över världens mest framgångsrika företag med stort värde för 30 år sedan och gör samma sak idag kan man se något förbluffande.
Dom som var ledande för tretti år sedan har till stor del försvunnit för listan och dom som idag är ledande fanns ofta knappt för tretti år sedan.
Kolla gärna på de stora innehaven i indexfonder. Dom innehaven har typsikt ökat på senare år.
Löpande ombalansering görs automatiskt av indexfonderna utan gissningar och förhoppningar.
Företag som NOKIA , KODAK , Compaq , FACIT räkneapparater, Kockums varv , SAAB personbilar , SAS mm blir sålda i lämplig tid.

1 gillning

Eftersom beloppen är så stora så skulle jag rekommendera att ta ett möte med någon av de finansiella rådgivarna nedan. :slightly_smiling_face: