Ett arv med mycket aktier, vad ska man göra, sälja?

Har fått ett arv där det finns ett stort aktieinnehav, hur ska man tänka för att inte skatta bort en stor del vid försäljning, en del ska jag ha kvar lite tänker jag sälja och investera om, dom flesta aktierna är köpta 1960-2005

Skatten kommer du inte undan.
Det hade varit kul att veta vad du fått för aktier.
Sälj av en del och starta ett nytt sparande. Du gör givetvis som du vill det är ju dina stålar :wink:

1 gillning

Om man bor stadigvarande i utlandet och inte har någon koppling kvar till Sverige kan det bli det landets skatteregler som gäller vid försäljning. Detta är dock mycket svårt att uppfylla i praktiken vad jag förstår. Det räcker inte att skriva sig på t ex Malta. Steg ett här är i vilket fall som helst att leta upp en lista på länder med generösare regler för kapitalbeskattning än Sverige.

Om ditt arv är stort kan det kanske löna sig att betala för några timmars rådgivning av en skattejurist med expertis inom internationell beskattning av kapital.

Ränta-på-ränta-effekten blir större om du bara behåller aktierna så länge eftersom den orealiserade skatten blir del av kapitalet som arbetar, så om du inte behöver pengarna i närtid (de närmaste 10 åren brukar folk dra till med som tumregel) är det nog en bra deal att inte göra någonting.

Om du tänker sälja är det viktigt att känna till vad aktierna köptes för ursprungligen. Denna info finns, om du har tur, i någon gammal dammig pärm som tursamt nog inte slängts under dödsbostädningen eller vid någon flytt. Man kan dock alltid välja att använda schablonregeln, som ibland kan vara mer fördelaktig än att räkna med det verkliga inköpspriset.

Sist men inte minst: Det är häftigt att betala skatt, sa Mona Sahlin. Kanske ska man bara se det så, och acceptera att vi alla måste vara med och betala för att säkra ett välfungerande samhälle. :slight_smile:

1 gillning

mest Investor B , Sandvik, Essity och några flera svenska industriaktier,

Ärver man verkligen aktier i sig? Jag trodde allt innehav den avlidne hade såldes av i dödsboet innan arvet fördelas till berörda. Jag kan absolut ha förstått det fel.

Jodå, det gör man. Har själv ärvt både fonder, aktier och certifikat som fördelats på dödsboets “ägare”.

2 gillningar

Tror arvingarna kan välja.

2 gillningar

Det du behöver göra är först och främst att försöka skapa dig en bild av anskaffningsvärdena.
Nästa steg borde bli att fundera på om detta är aktier du känner att du vill äga över huvud taget, om du inte hade ärvt dem kanske du inte hade köpt i denna fördelning.
Till sist kan du räkna på ungefärliga skatteeffekter av att sälja av, som tidigare nämnt kan man använda schablonregeln om den råkar vara mer gynnsam.

Så kan man ju tänka om man verkligen verkligen hellre betalar skatt på t ex Malta än bidrar till hemlandet Sverige. Men för att det ens ska vara intressant att reflektera i de här banorna bör man ju först förstå hur stora summor det rör sig om. Man flyttar liksom inte utomlands för att slippa reavinstbeskattning på några hundratusen. Tänker jag.

Jag hade behållit allihopa. De verkar inte finnas på ett isk utan depå. Därmed också krångligt att deklarera. Utdelningen kan du se som en extra inkomst

3 gillningar

Du betalar max 24% av beloppet du säljer i skatt. Schablonmetoden är ett tak på den latenta skatten som byggts upp, kan bli mindre beroende på anskaffningsvärdet.

Det låter som detta är en betydande andel av din förmögenhet och att det är en ganska ansenlig summa. Då kan det vara värt att ta kontakt med en rådgivare

:frowning: mm. Som warren buffet ( sagt ) …
Framgångsrika företagen nu fanns ofta inte för 30 år sedan och dom som var framgångsirka då finns ofta inte längre eller har bara namnet kvar. KODAK. NOKIA, COMPAC … Mfl
Sälj av dessa innehav tycker jag och gör som man bör. Köp breda billiga indexfonder som täcker hela världen. Dom balanserar om automatiskt när världen ändrar sig.

Jag kör lite överkurs på det och funderar på vad som inte rimligen kan hålla i sig.
Låg Svensk krona kommer att stiga och att dom stora teknikjättarna kommer sakta ner sin värdeökning satsar jag lite på.Kul att prova sina egna ideer på en rimlig summa…Hittils har det gått sådär :unamused:
Ofta hör man “if you bet against the USA you will probably loose”

Finns en till poäng med att bara behålla alla aktier och det är att det blir ett minne av personen du ärvt från. Är väl rätt trevligt om aktierna kan leva vidare i generationer :slightly_smiling_face:

Har du fullständig historik för alla eller några av aktierna (inkl köp/sälj, splittar, nyemissioner, teckningsrätter, etc), eller kommer du behöva deklarera enligt schablonmetoden?

Har du historik och vissa av aktierna har låg vinst eller till och med förlust, så är det skattemässigt fördelaktigt att inte använda sig av schablonmetoden vid försäljning.

Generellt är det viktigast att fokusera på aktier för företag som du har låg vinst för per aktie och där aktierna totalt utgör stora belopp. Om du inte orkar rota i historik för alla aktier, så prioritera denna kategori.

Ganska hög direktavkastning på de flesta skulle jag tro. Räknar du ut vad skatten på utbildningarna äter upp kommer det bli enklare att sälja och lägga över till ISK.