Har fått aktier från mina föräldrar och funderar på hur jag ska göra. Egentligen har jag bra koll men känns bra att bolla lite.
Första funderingen är om det är lönt att flytta till ISK i dagsläget då den troliga nästa regeringen verkar vilja höja skatten. Speciellt då vissa innehav har mer vinst än schablonmetoden vilket gör det ofördelaktigt redan idag. Vad är tankarna där?
Sen är det en del innehav som jag inte vet inköpspris på där är min fundering om man borde kunna använda lägsta kursen (ganska nya bolag) som inköpspris då det är högre än schablonmetoden?
Om du hade fått kontanter istället, hade du använt pengarna till att köpa dessa aktier? Om inte, sälj och köp de tillgångar du vill ha.
Ja, om du inte kan reda ut inköpspriset (låter skumt med tanke på att det är ganska nya bolag och sålunda borde det finnas i dina föräldrars transaktionsnotor) men vet att de aldrig handlats för lägre än ett visst pris så tar du det priset.
Skatt måste du ju betala någon gång oavsett, så det enda du gör genom att behålla tillgångarna som du egentligen inte vill ha är att du höjer din risk genom att ha en koncentrationsrisk.
Inte riktigt sant eftersom de passerat gränsen för schablonskatt så är skatten framåt bara 24% istället för 30%. Sen med eventuella framtida försämringar på ISK är det även en risk att flytta och byta.
Går de bra så kommer portföljen att påverkas väldigt positivt. Men om den på 15% tappar hälften så går din portfölj ner med 7,5%. Det motsvarar ett års uppgång på en globalfond.
Även stora stabila bolag kan tappa mycket. Se på Volvo igår. Tappade 7-8% under dan.
Se på vad som hänt med Electrolux. Den har tappat 80% sen okt 2017.
Om det är Investor du har på 15% så kanske det inte blir så illa. Skulle den ner 50% så är nog hela svenska och amerikanska börsen ner lika mycket
Men osäkerheten med framtida skatter på ISK gör mig osäker om jag vill ta smällen med skatt nu när jag egentligen inte behöver. Tvingar S, V, MP mig sen tillbaka till depå har jag plötsligt 6% högre skatt på avkastningen på dessa pengar.
Så om jag räknar rätt skulle jag på de närmaste 30åren tjäna på att behålla även om aktierna underpresterar index med 1% per år.
Så tror jag säljer av de som gått dåligt och behåller de som ligger över, men köper indexfonder i ISK för framtida utdelningen.