Hej! Jag kommer inom kort att ärva ett kapital som huvudsakligen är bundet dels i några fonder, dels i depå bestående av aktier i fem olika företag. Min fundering är vilket som är mest fördelaktigt, sälja och investera på nytt i andra fonder eller sitta still i båten. En försäljning utlöser ju reavinstskatt, kanske i onödan?. Generellt uttryckt , min andel i de två fonderna är ca en miljon i vardera fonden, värdet i juni. Avgift 1,46 resp 0,71%. Andelen i depån är ca 700 000 kr. Det går kanske inte att säga något generellt men all input mottages tacksamt. Ytterligare en fundering är val av fond. Jag är 59 år, och har ett sparsamt sparande inte värt att nämna. I övrigt äger jag en villa i Storstockholm värd ca 5,5 miljoner, belönad till knappt hälften samt ett obelånat sommarhus värt ca 3 miljoner. Jag kommer att vilja använda en del av arvet för buffert, till renovering men även hjälpa mina vuxna barn till kontantinsats för boende inom de närmsta åren. Kort sagt, en blandning av att använda pengarna snart, och försöka få lite avkastning något mer långsiktigt. Har någon några kloka tankar?
Varför inte göra en klassisk half and half?Där hälften sparas till framtiden och den andra hälften delas i lämpliga delar mellan vad som behövs nu/snart och hjälpa barn.
Och aktierna löser vi enligt RT filosofi in först. Jo det kan kosta en del. Fonderna antingen lämnas som de är helt eller delvis, eller in på Lysa. Valfri fördelning efter din personliga risknivå.
Tack för dina svar. Jag är relativt ny här, har läsaren del på forumet men missat detta med filosofin att lösa in aktier? Gäller det även om det är “bra “ aktier? Nu vet jag inte än om dessa är bra eller inte men merparten är ABB som köptes för många år sedan och har ökat mycket i värde såvitt jag förstår.
Jag funderade på detta häromdagen med just arv, och för egen del, om det blir aktuellt längre fram, så kommer jag troligen skjuta in summan i min nuvarande Allvädersportfölj, för att ha goda chanser att värdet bevaras och samtidigt få lite avkastning. Jag startade portföljen 23 april i år och är i skrivande stund +5,88%, så bra utveckling.
Jag hade nog haft en klump i magen om jag köpte aktiefonder för arvet och det sjönk 20-30% nästa dag för att börsen gick ner rejält. Ser arv som lite speciellt som man måste hantera respektfullt och värdigt.
Hur som helst, jag tror Allvädersportfölj-konceptet varit prima till arvs-placering. Inte raketfart som uppgående aktier, inte +30% enskilt bra år som en indexfond kan ha, men stabil, jämn utveckling över tid!
Att behålla i depå och skjuta på skatten är främst intressant om du har (eller haft) kraftig avkastning och kan komma att utnyttja schablonbeskattning, annars så blir skillnaden inte stor och skatten måste ändå betalas antingen nu eller senare.
Vill du räkna på det så kommer ett initialt kapital V med anskaffningsvärde A med avgift r_A, avkastning r_R och ISK-skatt R_I om N år vara värt, efter skatt, (V - \min(0.24V,0.3(V-A)))(1+r_R-r_A-r_I)^N om du byter till ISK idag och tar ut för att betala skatten, och V(1+r_R-r_A-r_I)^N - \min(0.24 V(1+r_R-r_A-r_I)^N, 0.3(V(1+r_R-r_A-r_I)^N-A)) om du behåller nuvarande upplägg och skjuter på skatten. Stoppar du in lite olika rimliga siffror i det så ser du att en sänkning av den nuvarande avgiften till en rimligare avgift i samband med byte till ISK, gör att du typiskt har lite mer kapital på din ISK om några år, men att skillnaden är liten och i stort drunknar i antaganden. Den stora skillnaden är att du inte göder banken med avgifter.
Enskilda aktier skulle jag sälja oavsett skattesituation då det är en onödig koncentrationsrisk som man inte behöver utsätta sig för om man inte absolut vill det av någon anledning.