Min gamla farmor avled i höstas och lämnade efter sig en icke obetydlig aktieportfölj. Föräldrarna är generösa nog att låta detta gå vidare till mig och mina syskon. Alla aktierna är “gamla” dvs saknar dokumenterat anskaffningsvärde över schablonen på 20 %.
Just nu tänker jag att det enklaste är att låta pappa sälja av allt och behålla det som krävs för att betala skatten, och att jag sen börjar om med pengarna på ett ISK. Då blir det förmodligen främst placering i indexfonder i brist på tid och ork att aktivt engagera sig i placeringarna.
Jag vet att frågan har ställts tidigare här i forumet och det är bl a baserat på detta som jag formulerat tankarna ovan. Men blev inte helt klok när jag läste på om det ifall jag fortfarande tänker rätt även nu när allt är “gamla” aktier där man måste skatta bort 24 % av värdet? Borde jag kanske ändå överväga att behålla vissa av aktierna och ha en större bas som ger hyfsad utdelning istället…?
Eller så är det bara jag som är onödigt sentimental när det gäller “farmor och farfars gamla fina aktier”
Det rör sig iaf om svenska kvalitetsbolag som haft bra historisk utveckling och gett god direktavkastning (inte minst SHB nyligen). Portföljen som jag och syskonen kommer få dela på består av:
ABB 6 %
Atlas Copco 42 %
Epiroc 12 %
H&M 3 %
Industrivärden 7 %
Investor 8 %
NCC 2 %
SHB 4 %
Volvo 14 %
samt ett par mindre innehav på < 1 %/bolag
Har dock inte gjort nån djupare analys om hur jag ser på dessa bolag eller branscherna de verkar i, vilket kanske i sig är svar på frågan och pekar på att jag bör investera arvet i linje med övriga “passiva hinken” (som ligger mest i indexfonder, uppdelat på Lysa och Avanza).
Nä det är ju det som är frågan, ifall det alternativet är smartare att bara be att få min andel av aktierna flyttade till min depå tills vidare istället för att sälja dem?
Något man kan ha med sig är att ABB och Atlas Copco redan ingår i Investors portfölj. De är deras två största innehav. Volvo är Industrivärdens största innehav. Med andra ord ser era innehav lite mer diversifierade ut än de faktiskt är.
Om allt säljs av så försvinner 24 procent av värdet. Det gör det i och för sig även senare när du en dag väljer att sälja. Det blir nog ändå en bättre utväxling om du avstår från att sälja, då har du en större bas som växer. En möjlighet är att varje år sälja en andel , typ tio procent kanske. Sälj då i första hand av de aktier som har störst belopp så du inte är starkt beroende av enstaka aktier. Du kommer att behöva ta upp det i din deklaration varje år du säljer, men om allt skattas enligt schablon är det rätt enkelt.
Du skattar 30% på utdelningarna. Hade varit skattefria om aktierna var i kapitalförsäkring eller ISK. Helt skattefria utan ens en krona i schablonskatt blir det om utdelningen direkt tas ut. Utdelning räknas inte som insättning.
Själv hade jag bett föräldern sålt av och skattat, sen satt pengarna i egenvalda placeringar på schablonskattat konto.
Före skatt motsvarar min del av arvet (om jag har rätt siffror) knappt 30% av passiva hinkens + lekhinkens värde i dagsläget.
Så ingen enskild aktie kommer iaf bli > 10 % av portföljen.
Men som jag läser det så är du inte speciellt intresserad av aktier, och att då (för att undvika beskattning nu) flyttar över den till din egna depå så innebär det ju ändå att du i varje deklaration måste ta upp utdelningar och eventuella försäljningar. Känns inte som en jättebra lösning med mer admin för dig som du verkar vara mindre intresserad av.
Det är bara två grejer man inte kan undvika, skatter och döden så jag hade i din situation inte varit rädd för att ta skatten nu och sedan sätta pengarna i det du vill investera i. Långsiktigt krävs ju också att det är dina investeringar.
Jag har själv aktier både på depå men hade jag inte haft intresset av innehaven så hade jag nog sålt, tagit smällen och gått vidare.
De kommer ju att beskattas på 80% av värdet (värdet minus 20%) förr eller senare tänkt jag.
Enda undantaget är väl om farmor pratat sig varm om någon/några aktier och att hon ville att just de innehaven skulle vara kvar i släkten, då hade jag gjort undantag för det.
Tack så mycket för all feedback! Även om tipsen pekat åt bägge håll
Ska rådgöra lite med far och syskon hur vi vill göra med detta men mycket värdefullt att ha tänkt något varv till.
Jag har varit mycket intresserad, men lärt mig både den hårda vägen och genom att läsa på mer att sannolikheten att jag över tid har rätt tajming och väljer vinnare över index är rätt liten. Efter att portföljen såldes av för husköp har jag främst sparat i fonder/Lysa, inte minst för att jag inte har tiden att läsa in mig tillräckligt och för att jag inte litar på att jag inte ska ta oöverlagda beslut
Precis, så oavsett hur värdet går över tid så får man ju räkna bort 24 % från det till slut ändå ifall man förr eller senare ska avyttra dem.
De faktorer som jag kan komma på som kan dra nytta av det “oskattade värdet” är väl främst utdelningen och möjligheten till värdepapperskredit till bra ränta (iaf om jag skulle flytta dem till Avanza).
Hon var inte så sentimental
Men det skulle väl i så fall av egna nostaligiska skäl vara den lilla posten i NCC, som eventuellt varit i familjens ägo sen farfarsfar på 1920-talet var ingenjör på AB Armerad Betong (som sedermera blivit en del av NCC).
Nej, banken drar källskatt/skatt när utbetalning sätter in i depå, aktieägare behöver inte deklarera utdelningar. Banken lämnar uppgifter till SKV. Aktieägare deklarerar vinst/förlust när aktier som sparas på depå har sålt. Däremot ABB aktieägare behöver att betala schweizisk källskatt 35% fastän aktier noterar i SE. Aktieägare måste ansöka ABB:s särskilda utdelningsförfarande för att slippa att betala schweizisk källskatt.
Hm, ja det har du nog rätt i banken drar nog inte för mig eftersom jag bor utomlands. Så det är inte ju inte fallet för de flesta. Sorry om det förvirrade.
En aktie som ryker direkt då iaf!
Hade förut en hyfsad post i ABB som tidigare ABB-anställd (via aktieägarprogram för anställda, satte av 10 % av lönen till att köpa aktier den vägen), har dock inget minne av att man då behövde ansöka om nåt sånt men jag kanske har åkt på att betala mer skatt på de utdelningarna på den tiden.
Vet inte hur ansökningsförfarandet ser ut när man har den i en depå, men i en isk är förfarandet jättesmidigt. Om det funkar likadant på depå är det inget man behöver vara rädd för.
Jag var i en liknande situation nyligen, dock inte med ärvda aktier utan gamla aktier som Volvo som var inköpta på 90-talet. Efter långt övervägande och att ha med sig på resan risken för beteendemisstag, mer ånger och annat sålde jag dem för en tid sedan. Blir klart en tråkig skatt mm men känner att dessa pengar gör sig bättre på Lysa där man kan släppa allt och förhoppningsvis få en mycket lugnare resa framåt. Du har ju likväl alla dessa bolag som du nämner i deras fond också. Det är min personliga resa och åsikt i detta.