Ärvt mer än väntat

Hej
Mitt första inlägg här efter att ha läst era kloka inlägg ett tag.

Är lite vilsen efter att ha ärvt en större summa pengar. Så här kommer lite frågor.
Ärvt fonder i fondkonton (ca 3 milj). Ser ju att de flesta gått rätt likt en indexfond o h de flesta fonder är avgift på 1,25-2%. Känns dock väldigt läskigt att sälja o köpa nytt på isk. Känns lite som att jag först skattar på vinsten och sen får skatta på innehavet så det blir dubbelt.
Blir en sju helsikes skatt och känns svårt med tajming. Största fonden är ngn allemansfond som gått exakt som index men med hög avgift.

Har även ärvt aktier vilket jag inte är insatt i alls. De vill jag nog helst bara bli av med o sätta in i en indexfond. Där har jag inte fått inköpsvärdet än så kan inte räkna på skatten.

Då vi även sålt ett obelånat hus som jag oxå ärvt finns även en del pengar där som jag slängt in på ett sparkonto med hyfsad ränta tills jag fått lite mer koll på läget.

Sen har jag och min sambo ca 55% belåningsgrad på vårt hus som är i behov av endel renovering. (Lån på 2,5 milj) Känslomässigt vill jag betala av endel på vårt huslån då även han gynnas av det och kan börja spara mer aktivt än vad han har möjlighet nu. Samtidigt läser jag att det är dumt att amortera av mer än nödvändigt. Men då jag inte tänkt skänka några pengar till min sambo känns det ändå som en bra idé så han oxå får något ut av situationen.

Vi har genomsnittliga löner och har levt gott fram tills alla räntor och el/mat-kostnaderna började skena och nu tänker vi verkligen på kostnader och lyckas inte spara alls lika mycket som innan lågkonjunkturen.
Nu vet jag inte ens om jag ska fortsätta spara förutom till min dotter och pension?

Tacksam för lite kloka tankar på min situation.

1 gillning

Allt över 0.4% i avgift är högt. Sälj.

Väntar du längre så blir det mer i skatt om värdet ökar, så med det argumentet spelar det ingen roll om du säljer nu eller om 5 år. Att tima marknaden är snudd på omöjligt, försök inte.
I de flesta fall om man har kapital investerat i AF-depå så är det bara att riva plåstret och ta skattesmällen. Har man ärvt pengarna är det ju dessutom inget man tekniskt sett betalar själv. Har man några andra värdepapper som gått minus, kan man nyttja dem att kvitta mot.

Låter vettigt. Sälj det man inte förstår. Går även att schablonbeskatta, men det har en tendens att bli högre än om man kan få ut de verkliga siffrorna. Rådfråga SKV isf.

Lyssna på de ganska nya avsnitten gällande amortera eller investera, kan ge inspiration. Jag skulle rekommendera att amortera till amorteringsfritt, sedan investera.

Beror på ålder och situation såklart. Finns någon siffra om att när värdeskilnaden varje månad på investerat kapital rör sig mycket mer än det man själv sätter in, kan man lika gärna sluta. Kan ej siffran, men säg 5-10ggr det man själv sätter in vanligen?
Samtidigt ger fortsatt insättning en lite bättre garanti för att jämna ut upp och nedgångar i det långa. Men beror som sagt på ålder främst skulle jag hävda.

2 gillningar

Du har ärvt 3 miljoner - latent skatteskuld. Riv plåstret, sätt skatteskuldspengarna på sparkonto tills betalning ska göras. Om du tycker det är kul att betala skatt kan du vänta några år och betala än mer.

1 gillning

Ditt skatteargument håller inte, du måste alltid skatta till slut.

Bra resonerat och det är inte alls dumt att amortera på en skuld

.

Jag är 47 år. Kunde spara ca 10% av inkomsten tidigare men inte nu. Största anledningen är att bolånet gått upp så mycket. Kommer betala av mitt billån vilket kommer göra mycket för min månadsbudget.

Beklagar sorgen. Här kommer tre avsnitt som jag skulle investera tiden i att titta / lyssna eller läsa

samt

och

10 gillningar

Ett alternativ om du inte vill sälja av direkt utan vill “sitta på det lite” är att flytta innehavet till SAVR.

Om jag tolkat det rätt (mest podden på denna sidan, andrahandsinformation etc) så går det qtt flytta fonder dit och de betalar tillbaka kickbacken/halva avgifter.

Så om fonden har 1.5% avgift blir den istället 0.75% + 0.09% (savrs avgift).

Det är ju inte 0.3-0.4% men det är bättre och kanske kan vara skönt att slippa lite av “stressen” att behöva sälja allt?

Någon får rätta mig om jag misstolkat det hela. Kanske måste vara fonder som SAVR erbjuder med. Osäker…

Lyssna på dom bra råden du får här. Riv av plåstret nu. Blir inte bättre med tiden och gör dig av med Aktier du inte känner dig bekväm med och byt bort fonderna med höga avgifter till globala indexfonder med låga avgifter som typiskt rekommenderas här.
Jag har mina aktie och fondaffärer på ISK hos AVANZA.
Aktier och fonder skall vara skyddade där även om det är högre belopp men OM du väljer att ha sparpengar/buffert över 1 miljon på någon bank kan det vara smart att istället ha dom hos fler aktörer för att ha full instättningsgaranti som maxar ut på 1Msek per bank.
Jag har min buffert hos Santander Bank med 3,75% och fria uttag men jag har även ex kontokort hos dom (med alla avgifter 0 ).
Storbankerna är generellt sämre och dyrare på det mesta. Var beredd på att om du går dit eller pratar med dom på telefon så har dom övat på argument för att göra dig osäker. Jag bjöds för ett antal år sedan in till ett möte med en “rådgivare= säljare” hos min banks huvudkontor där jag har lönekontot (typ bara det).
Intressant att höra på den inövade argumentationen. Inget som föreslogs var dock som väntat någon bra affär (för mig) efter lite research efteråt. Hu vad jag skulle hata att jobba med den arbetsuppgiften hen hade men hens bonus om jag gick på säljsnacket tröstade säkert en del.
Har fått äldre bekanta nu (när det spelar roll) att byta från sin storbanks usla sparräntor till mycket bättre hos exempelvis SBAB som dom tror är säkrast. Storbanken sprattlade emot en del genom strul och det krävdes flera samtal och även besök i vissa fall innan pengarna faktiskt överfördes.
I ett fall (En god man i det fallet vilket tydligen drar mer administration) ansågs jobbet för denne (en heltidsarbetande släkting) med att byta bank för ca 500.000 Sek sparpengar så stort att det inte blev av ännu tyvärr. Blev drygt 2% sämre räntor dvs ca -7.000/år netto sämre ränta. Trist…

Hej tack för svar.
Jag blev mycket riktigt uppringd av min lokala sparbank som bokat in ett möte med mig. Jag tänker att de kommer vilja sälja in sin private banking på mig då jag nu har tillräckligt med tillgångar för det.
Det enda jag kontaktat dem om sen arvskiftet är att jag vill förhandla ner bolåneräntan nu när jag har större tillgångar.
Ska bli väldigt spännande att höra hur de tycker jag ska göra med fonddepåer, aktier och mitt egna bolån.

. Har inte förstått räntefonder så har inga själv sen tidigare så det kanske de får förklara oxå)
(Jag har sen tidigare inga fonder med höga avgifter och kommer inte köpa det vad dom än säger)

Jag har fört över en stor summa från husförsäljningen till Avanza på deras bankkonto för att få högre ränta tills jag kommit på hur jag ska göra med mitt egna bolån och hur mycket av de ”lösa pengarna” jag ska använda till amortering.
Har även betalt av min bil för att få bort den kostnaden varje månad.
Det finns nu aktier och fonddepå på Sparbanken. Fonddepå på fondmarknaden och endel på Avanza i isk som jag behöver fundera ut vad jag ska göra med.
Rycka plåstret låter ju logiskt. Men samtidigt känns det inte bra. Är ju rädd att jag köper in mig dyrt i globalfonder nu och att de snart kommer gå ner rejält (borde inte försöka tajma marknaden men det är svårt att låta bli)
Samtidigt har jag jämfört de fonder jag ärvt pxj den där det är mest pengar (allemansfond komplett) har gått identiskt med Swedbank access global men har 1% högre avgift. :exploding_head:

Personligen hade jag valt att amortera bort billånet och sen amorterat majoriteten av bostadslånet.

Detta ger en lägre nivå på pengar som måste ut varje månad i form av amorteringar och räntor.