Åsikter om min ekonomi

Hej ny här :slightly_smiling_face:
Jo jag behöver feedback, jag tog 3st fonder i somras Avanza Zero, Avanza Global och Amf Småbolag. Jag har investerat än så länge nästan 100K i dessa och jag har ett automatiskt månadsspar på 7000 plus att jag kör direktinsättningar, nu investerar jag enbart på dom här fonderna och inte i enskilda aktier längre.

Jag har aktier också i Investor, Axfood och Castellum till ett värde av 900K, Castellum är tydligen ute i blåsväder så jag har lessnat på enskilda aktier och jag ligger 50K back där men jag ligger ca 200K plus totalt på aktieportföljen. Sen så äger jag ett hus och värdet på det är ca 2,5 med 320K i lån ska jag sälja min aktieportfölj och betala av lånet bara för att det vore en skön känsla och resten in på Avanza Global eller inte röra lånet, eller bara låta allt vara som det är och bara fortsätta mitt månadssparandet på mina fonder? Kommentera gärna mitt fondval också.

Grattis till ett bra ekonomiskt läge!

Enligt resurserna på detta forum och i forskningen, gör du rätt i att avstå från enskilda aktier i framtiden. Enligt forskningen är det heller inte någon speciellt stor skillnad på att investera eller ammortera, men du får en mycket större diversifiering genom en globalfond än ditt hus. Fortsätta spara i investeringar är väl marginellt bättre, om du inte har en hög bolånsränta. Om det skulle kännas väldigt skönt dock att inte ha ett bolån så kan det istället vara bättre att må lite bättre :slightly_smiling_face:

Gällande dina placeringar så skulle det vara bra (igen enligt forskningen) att diversifiera så mycket som möjligt (både i företag och länder). Vilket betyder att dina val av fonder skulle kunna förbättras genom att ha ca 70-80% globalfond, 10% småbolag, 10-20% homebias (Sverige). Avanza global funkar som globalfond (jag har preferens för DNB Global indeks A). AMF småbolag funkar. Avanza Zero är för få bolag samt lite stora (Plus Allabolag Sverige, är bättre).

Detta blev en väldigt snabbt och kort inlägg så ställ gärna frågor om jag missade något :slightly_smiling_face:

OBS: Rekommenderar alltid alla nya att kolla/lyssna på Avsnitt 99 av rikatillsammans, för att få en superbra crash-course på området :+1:

5 gillningar

Tack för svar :slightly_smiling_face:
Jag säljer min portfölj och Avanza Zero och startar plus alla bolag och jag gör mig nog tusan av med lånet :crazy_face: så bara månadsspara vidare så slipper man bry sig mer. Har blivit mer rädd för enskilda aktier på äldre dar, är 46 förresten men man har ju gått på några minor och nu skakar ju Castellum också

2 gillningar

Softa lite kanske?

Tycker jag ska vänta? Och ha det som jag har det?

Vad har du för ränta på lånet? Jag hade personligen inte amorterat extra på ett sånt litet belopp med nuvarande räntor (som förvisso är högre än ett år sen, men knappast höga).

4,3% :slightly_frowning_face: men mitt bundna lån gick ut i somras och har inte lagt ner nån energi på det, kanske går att förhandla

Ledsnat på vissa aktier och vill bli skuldfri - det är bara att genomföra tycker jag. Spara sedan i fonderna istället och lämna bekymmer såsom ränteförhandlingar bakom dig. Det är inget man saknar, tro mig. :slight_smile:

…och välkommen till forumet! :slight_smile:

2 gillningar

Tack för svar alla :slightly_smiling_face: aktierna ryker på måndag och även lånet efter det sen är det bara trygga fonder som gäller, kommer dock bli lite svårt att skiljas ifrån Investor :slightly_frowning_face:

1 gillning

Förlorar du inte ganska mycket i ränteavdrag om du inte har lånet då? Även om det är skönt att vara skuldfri så kan det ju vara bra att “få tillbaka” lite från staten :grinning: