Byta depå till ISK för aktier köpta på 40- eller 50-talet?

Hej!

Mina barn har ärvt lite aktier i främst Handelsbanken A, och några i Industrivärlden.Allt sitter i en fonddepå som är i barnens namn.

Aktierna köptes gissningsvis 1940-50talet, och jag har ingen aning om i inköpspris eller hur det skulle kunna gå att få reda på. Det rör sig om drygt 20 000 kr per barn samt ca 10 000kr i årlig avkastning som nu är på konto utan nämnvärd ränta.

Kanske inte jättemycket pengar, men mest troligt de besparingar de kommer att ha, och kanske inte tas ut direkt på 18-årsdagen om fyra år för den äldsta förhoppningsvis. Så vill gärna förvalta på bästa sätt, men är inte insatt i hur och tar väldigt gärna hjälp med detta!

Funderar på om jag bör öppna ISK i Avanza och sälja av aktierna och köpa dem på nytt så att de inte sitter i depå, och då alltså ta 30-procentig beskattning? Eller öppna ISK, och bryta familjetraditionen med dessa aktier (som hängt med i min väldigt okunniga och ointresserads släkt) och sälja dem för att istället köpa global indexfond för det dom blir kvar efter beskattning?

Eller helt enkelt inte göra något alls och ha kvar aktierna i depån? (Möjligen se till att avkastningen hamnar på något konto med lite bättre ränta).

På papperet har jag och pappan genensam vårdnad vilket kanske krånglar till byten? Jättetacksam om någon orkar komma med lite input på detta. :slightly_smiling_face:

Bra fråga. Min sambo har en liknande situation. Det finns nog inget rätt eller fel här men med tanke på att börsen gått halvdåligt på sistone är det nog inte helt fel tajming att göra en sådan förändring nu om du ska göra den alls. Om du inte vet inköpsvärde finns det någon regel för schablonbeskattning som jag inte minns hur den funkar exakt.

Oavsett hur du gör med aktierna tycker jag att du bör överväga att placera avkastningen i en KF eller ISK med indexfonder så att inte pengarna krymper över tid, precis som du är inne på.

2 gillningar

Tusen tack för svar! Ja, tror det blir en schablonmässig skatt på 30 procent vid försäljning av aktierna. Och absolut bra tips att sätta avkastningen i indexfond på ISK-konto.

1 gillning

Schablon innebär att aktierna får ett inköpsvärde (anskaffningsvärde) på 20% av försäljningsvärdet.
Skatten räknas då på resterande 80%.

20000 x 0,8 x 0,3 blir skatten som ska betalas.

5 gillningar

Hej!

Mina barn har ärvt lite aktier i främst Handelsbanken A, och några i Industrivärlden.Allt sitter i en fonddepå som är i barnens namn.

Aktierna köptes gissningsvis 1940-50talet, och jag har ingen aning om i inköpspris eller hur det skulle kunna gå att få reda på. Det rör sig om drygt 20 000 kr per barn samt ca 10 000kr i årlig avkastning som nu är på konto utan nämnvärd ränta.

Kanske inte jättemycket pengar, men mest troligt de besparingar de kommer att ha, och kanske inte tas ut direkt på 18-årsdagen om fyra år för den äldsta förhoppningsvis. Så vill gärna förvalta på bästa sätt, men är inte insatt i hur och tar väldigt gärna hjälp med detta!

Funderar på om jag bör öppna ISK i Avanza och sälja av aktierna och köpa dem på nytt så att de inte sitter i depå, och då alltså ta 30-procentig beskattning? Eller öppna ISK, och bryta familjetraditionen med dessa aktier (som hängt med i min väldigt okunniga och ointresserads släkt) och sälja dem för att istället köpa global indexfond för det dom blir kvar efter beskattning?

Eller helt enkelt inte göra något alls och ha kvar aktierna i depån? (Möjligen se till att avkastningen hamnar på något konto med lite bättre ränta).

På papperet har jag och pappan genensam vårdnad vilket kanske krånglar till byten? Jättetacksam om någon orkar komma med lite input på detta. :slightly_smiling_face:fet text

Tack för förtydligande!

Schablonbeskattningen sätter inköpsvärdet till 20% så du skattar 30% på 80% av värdet d.v.s. 24%. Stiger värdet mer blir det fortfarande 24%. Dock 30% på utdelningen men många investmentbolag delar väl inte ut så mycket?

Sedan om man säljer försvinner ju dessa 24% och man har 24% mindre att börja med.

Dessutom är räntorna och med det schablonbeskattningen på ISK högre.

Så det kan vara så att du gör en sämre affär av att byta till ISK.

2 gillningar

Ja, för att vara specifik är det en sämre affär om ISK-skatten är högre än skatten på utdelningen.

2 gillningar

Det är ju lite komplicerat men.

Industrivärden 2,40% direktavkastning om man ser till vad Avanza säger. Skulle man tänka sig säg 10% totalavkastning om året så om vi drar till med 7.6% på aktiekursen.

Ska vi dra till med 2,5% statslåneränta + 1% för schablonintäkten på ISK för totalt 3,5%.

Kör med 20 000 från början, 30% skatt på direktavkastningen som återinvesteras så blir kvar 1,68%.
I runda slängar, får vara kvar 10 år till exempelvis 20000*1,0928^10 = 48 578 kr efter tio år. Säljs det då och skattas (beror ju lite på när utdelningen är men så exakt behöver det väl inte vara) försvinner 24% och kvar blir 36 919 kr.

Skattar man bort 24% redan nu blir det 15 200 kr. Kör in direktavkastningen direkt och en schablonskatt om 30% på 3,5% d.v.s. 1,05%: 15200*(1,1*0,9895)^10=35 475 kr.

Så räknar man med det var det mer lönsamt att ha kvar dem som det var.

Handelsbanken ger mer direktavkastning, 5,64% för stunden och därmed mer skatt på den direkt. Så där blir det annorlunda. Kan ta den också men inte just nu.

1 gillning

Jag ser inte varför man skulle behöva krångla till det mer än “ISK är bättre om utdelningen överstiger schablonintäkten”?
EDIT: Eller jag tänkte lite slarvigt där: jag missade att man med ISK förlorar 24% av utdelningen redan vid köpet. Då är frågan alltså om ISK-skatten på 76% av beloppet är större än de 6% extra av utdelningen man förlorar med depå, vilket är ekvivalent med att schablonintäkten är större än utdelningen genom 380%.
Då tror jag att vi kan sluta oss till att det i alla realistiska scenarion är bäst att låta aktierna ligga där de är.

2 gillningar

Jag missuppfattar antagligen, men hur kan aktier för 20 000 kr ge 10 000 kr i avkastning? Första summan måste vara felskriven?

1 gillning

Inte om det är totala utdelningen under 70-80 år.

1 gillning

Det står tydligt “ca 10 000kr i årlig avkastning”.
Då kan inte första summan 20 000 SEK stämma för 20 000 SEK kan inte ge “ca 10 000kr i årlig avkastning”.

2 gillningar

Summan är väl betydligt högre än 20 000 kr, men det är vad varje unge har rätt till när det delas upp. Därtill så trillar det in 10 000 i årlig avkastning på totalbeloppet. Det är så jag tolkar det.

1 gillning

Oj vilka engagerade- och avancerade!- svar som trillat in! Ser allt först nu så därför jag dröjt med respons. Mycket tacksam och imponerad- och måste nog läsa svaren några varv till för att hänga med helt. :smile: Jag skrev fel i frågan när jag påstod att det rörde sig om en ”årlig avkastning” på ca 10 000kr. De senaste 11-14 åren har avkastningen blivit ca 11000 kr respektive 16000kr. Aktiebeloppet rör sig om ganska blygsamma belopp på ca 20 000kr per barn.

Måste som sagt läsa era kloka svar en gång till, men spontant verkar det inte spela jättestor roll hur jag gör och det är skönt att veta. :slightly_smiling_face: