Hur hantera aktier med stor förlust i sin ISK?

Tänkte göra en liten vårstädning i min portfölj på Avanza. Har sedan tidigare ett antal aktier i främst olika förhoppningsbolag i några olika ISK som jag gått väldigt mycket minus på i %. De allra flesta av dessa har jag nu tappat hoppet kring och även om de skulle få en enorm uppryckning så skulle inte ens en ökning på 1000% göra mig lycklig (eller rik).

Däremot stör de mig med sina röda siffror i Avanzas gränssnitt och skapar oreda då de blandas ihop med mina andra större innehav.

Låt säga att det är runt 10 olika innehav som tillsammans står för 0,3% av min portfölj. Dvs, väldigt lite påverkan ekonomiskt utan mer kosmetiskt och att hålla det lite mer städat.

Samtidigt så påminner dessa bolagen mig om min tidigare strategi och fyller kanske någon funktion för mig.

Jag funderar på att sälja av alla dessa och för de pengarna som är kvar ta ut dessa och göra något kul, onödigt etc… Unna mig något och ändå få ett bra avslut. I så fall kommer jag behöva ändra courtage-klass för att undvika att mitt säljcourtage inte skall äta upp en för stor del av beloppet.

Alternativet är att jag skapar ett nytt surdegs-ISK och flyttar över alla tråkiga innehav där och på något sätt gömmer dem från min vanliga vy, då har jag kvar innehaven om ifall att någon av dem mot förmodan skulle bli en raket.

Ett sista alternativ är att bara låta allting vara och ge mig en daglig påminnelse om att inte alla investeringar bär frukt.

Det handlar för mig mer om ordning och reda och inte själva pengarna, jag har inte (längre) någon som helst emotionell koppling till varken dessa bolag eller aktieinnehav.

Hur hade ni andra gjort?

3 gillningar

Jag lägger stort värde i det kosmetiska så jag hade personligen sålt för att få det snyggt och prydligt. Att göra något kul för pengarna låter som en bra idé, lite i enlighet med Jans utmaning. :slight_smile:

4 gillningar

Jag hade sålt om jag inte hade köpt dem om jag hade haft pengarna.

Sträva framåt!

2 gillningar

Blicka framåt, inte bakåt. alltså gör dig av med innehaven.

3 gillningar

Jag håller på
ta ut (det som är kvar) och göra något kul, onödigt etc… Unna mig något och ändå få ett bra avslut

Retar mig att jag inte kom på det när jag städade - det skulle ju ha blivit en markering av att det inte var ett misslyckande som skulle städas undan utan en erfarenhet.

1 gillning

Jag har ett dolt konto som påminnelse för att inte göra om samma misstag igen.

Där läggs allt som visade sig vara en dålig ide.

Tittar in där ibland när jag funderar över vad jag ska köpa och tänker “nej, jag tar nån indexfond istället”

Totalt rör det sig om nån tusenlapp värde nu så inga pengar som har stor betydelse i längden.

1 gillning

Jag hade nog övervägt att sälja av och satt in i ex bassparandet.
Även om det är en liten del så växer det nog bättre någon annanstans än att det går till spillo.

1 gillning

Äger bara aktier med utdelning så så länge den kommer lägger jag inte så stor vikt i priset

1 gillning

Jag hade bara sålt av dom, om du nu ändå inte vill äga dom längre eller har några känslomässiga kopplingar till dessa. Finns heller ingen anledning att hämta igen en förlust i samma bolag man har förlorat i.

1 gillning

Sluta tänkt på vad som ”stör dig”, och tänk mer på hur du vill att din portfölj ska se ut. Om du har innehav som också finns med i din dröm-portfölj, behåll dem. Om du har innehav som INTE finns med i din dröm-portfölj, sälj dem

1 gillning

Detta ställdes jag inför nyligen när jag riktade om mitt sparande till i huvudsak fonder och jag sålde de aktier jag “tappat hoppet” om.

2 gillningar

Jag har också några otäcka rödingar i min portfölj som stör ordningen och drar ner snittavkastningen. Dock tror jag att de kan återhämta sig, iaf hälften av dem, så ligger kvar och hoppas på bättre tider. :sunglasses: Utvärderar dem igen lite längre fram.

4 gillningar

Jag har också förlust aktier i elbilar som Lucid Group -90% och Polestar -70% om jag säljer dom får jag ihop hela 650kr. Så det känns inte ens värt att anstränga sig att sälja dom nu

1 gillning

Behållt dem , som den där irriterande stenen i skon man retar sig på men inte tar ut.

En konstant påminnelse om att man inte är en bättre investerare än proffsen.

Inte sämre, inte bättre.

Skiter i det kosmetiska, det är bara resultatraden som räknas.

Men ibland behöver man ge sig en örfil för att vakna till.

3 gillningar

Sälj. Helst igår men ju förr desto bättre. Låter coolt att göra nåt roligt för pengarna i verkliga livet, Kör!

Har själv en aktie som droppat 83% och jag förlorat 43K. Knappt 10K kvar.

Sälja eller behålla några år och hoppas…

1 gillning

Väldigt enkelt, hade du köpt för 10k om du haft pengarna på kontot?

Om nej → sälj

Om ja → köp mer

Det som avgör är om DU tror på företaget. Är svaret nej så sälj dessa och andra aktier direkt.

Låt inte aktiekursen påverka vad du tycker, om den är hög eller låg.

Om du återinvesterar eller konsumerar får du bestämma själv, vad vill du göra?

1 gillning

Det fanns någon tanke när du köpte aktierna om att vad som skulle hända, antar jag. När situationen ändras så gör en ny bedömning om vad du tror ska hända.
Har du hållit på ett tag så vet du vad du brukar göra för misstag. Brukar du sälja för tidigt eller för sent? Fundera på var och varför det gick fel. Om det handlar om 0,3% av portföljen kanske det inte spelar så stor roll vad du gör.
Jag skulle snarare vilja ha kvar en notis med mina misslyckanden som påminnelse. Inte ta bort för att det ska se snyggt ut.

Är det inte utdelningsaktier vi pratar om så är min strategi att sälja av. Har gjort så med alla utom en “baby” som fortfarande är ett rejält sänke. Om företaget nån gång får igång en ordentlig produktionslina/efterfrågan så hoppas jag det blir åka av…