Den som gräver en grop åt sig själv…klättrar sällan själv där ur!

En del av portföljen klokt investerad enligt passiv, billig, indexnära strategi. Med andra delen trampade jag ned mig rejält i en myr; en aktie som kollapsade och tog nära en miljon med sig i fallet.

Har försökt gräva mig ur det hålet i sju år nu, utan att röra mig en millimeter.

Gav 75kr/aktie, är nu ca 3,5kr. Frågan som snurrar nu i mitt huvud är om ytterligare 100 kkr på nulägets låga nivåer och ett nytt GAV på ca 16kr skulle kunna återhämta åtminstone en del av förlorade pengar.

”Kasta aldrig friska pengar efter sjuka” säger man ju. Och det ligger något i det. Men med ett GAV på 75kr kommer de aldrig återhämtas, det är garanterat. Sådana nivåer är blott en avlägsen dröm nu.

Men…16kr synes mig mer görbart i en volatil aktie som de senaste par-tre åren wobblat mellan ca 6 - 39kr. Nog borde en del kunna räddas vid en försiktig uppgång?

Eller tänker jag krokigt?

Hur ska jag annars kunna återhämta ens en bråkdel av förlorat kapital för återinvestering i klokare tillgångar? Ser inte många andra spelöppningar här, men är öppen för idéer.

1 gillning

Välkommen till forumet, trots deppigt första inlägg. :slight_smile:

Det finns ju olika sätt att se det, men utan att veta vilket bolag det är så är väl “rätt” väg att inte stirra på att just den aktien ska “jobba ikapp” utan att placera pengarna där de gör mest nytta. Så jag tror helt ärligt det är bättre att göra om och göra rätt och helt enkelt sätta även dina 100k i breda index och låta dessa sakta men säkert knapra ikapp den sura förlusten.

7 gillningar

Släpp “missbrukstänket” att du måste vinna tillbaka det du förlorat. Se det förlorade som förlorat, lämna det bakom dig och inse och lär dig av misstaget.

Hur du ska investera finns mycket information i RT-podden och generellt i forumet. Börja med poddavsnitt #99.

12 gillningar

Hade du tittat på denna aktie om du inte haft en historik med den? Är det en aktie du skulle kunna rekommendera någon annan? Om inte, släpp den och gå vidare.

Förlusten har redan hänt, investera dina pengar enligt den strategi du tror på framåt.

6 gillningar

Att förlora pengar på en häst betyder inte att du måste satsa på samma häst för att få tillbaka pengarna. Det finns alternativ. :slightly_smiling_face:

En annan vanlig “sanning” är:
“En bättre investering är alltid en bättre investering, oavsett hur mycket pengar du förlorat innan.”

13 gillningar

Tror vi är väldigt många här som kan intyga att vi varit med om liknande saker. Även om det kanske inte alltid rör sig om sådär stora summor.
Själv hade jag ca 50 % i en högriskaktie vid ett tillfälle innan jag upptäckte RikaTillsammans för ca 5 år sedan och började sätta upp smartare principer för mitt sparande. Det innebar bland annat att jag fick ta en förlust i den aktien. Det var det värt för min nattsömn.
Men, jag tror fortfarande verkligen på det bolaget och har därför köpt i nedgången under året. Dock har jag gränser jag håller mig under (max 5 % i en enskild aktie, max 10 % i lekhinken).
Jag håller med om allt som skrivs ovan, men en kompromiss är kanske att du sätter genomtänkta regler och om du fortfarande tror på bolaget är det inget konstigt med att satsa inom dom ramarna. Du får nog inte tillbaka din miljon i det bolaget men skulle uppgången komma så får du i alla fall någonting och slipper förhoppningsvis känna att du gick bort dig åt båda hållen.

2 gillningar

Du har redan svaret själv.

2 gillningar

Gör ett tankeexperiment. Sälj alla dina värdepapper. Fonder, aktier och räntor.

Hur skulle du sedan välja att investera dina likvida medel?

Att flytta likviden i enighet med det svar du kommer fram till är rätt oavsett var dina investeringar finns i dagsläget.

4 gillningar

Sluta titta på kursen. Titta på bolaget.

1 gillning

Jag hade ställt mig frågor så som: Går bolaget bra? Växer försäljningen och ökande lönsamhet? Följer de sin strategi? Är ledningsgruppen stark och du har förtroende för dem?

Och till sist: Hade jag köpt bolaget idag på 3.5 kr om jag inte ägde det tidigare?

• Om ja, då kan du fundera på att lägga in mer.
  • Om nej, sälj och investera i något annat. Gör en revision på vad du lärt dig av felinvesteringen. Det enda av värde som är kvar så viktigt att dra lärdomarna. Skriv gärna ner det och läs det då och då.

Skulle tro att alla som hållit på med enskilda aktier har suttit med sådana där -95%. Så det är bara att bita ihop, lära sig av det och anpassa sig :slight_smile:

5 gillningar

Det finns tyvärr ingen naturlag som säger att du kommer kunna tjäna in exakt det du tappat varken på denna aktie eller i andra investeringar.

Sannolikheten för att denna aktie går till 0 känns däremot större än för en indexfond.

Jag skulle se det som pengarna är borta men att några kronor kan räddas genom att avveckla innehavet helt. Sen växla det som är kvar till någon bred fond.

Skönt att slippa se eländet i depån också.

1 gillning