Sälja mina aktier = gå över till 100% index

Hej!

Har idag ca 50% av mitt sparande i:
60% Avanza global
20% Plus Sverige Alla Bolag
10% Handelsbanken GI småbolag
10% Avanza Emergin Markets

Har även 50% av mitt sparande i ”större stabila bolag” med ca 20 olika aktier. En hel del investmentbolag, bank, etc

Har funderat på att börja sälja av alla mina enskilda aktier. Hälften ligger på plus (sälja dom nu). Samt invänta och hoppas att dom som ligger på minus säljs när dom ligger på plus.

Efter att ha läst mer på forumet och lyssnat på RT känns det hopplöst att försöka ha enskilda aktier.

Vad tror ni om att gå över helt till mina fonder?

Är 29 år och har ca 600.000 kr i investeringar och försöker spara 15.000 kr varje månad via Avanza.

Tack på förhand!
//Hampus

1 gillning

Ja det är rationellt.

Det här är dock en högst irrationell och vanlig tankefälla :slight_smile:

Att inte sälja dina förlorare idag är samma sak som att köpa tillbaka dem varje dag som går. Fråga dig själv om du hade velat köpa dina förlorare till aktuella priser idag om du inte ägde aktierna och hade pengarna vid sidan av?

5 gillningar

Så du ska sälja vinnarna och behålla förlorarna? Varför?

2 gillningar

Om du frågar mig personligen så skulle jag ha överviktat 10% mer till Global ifrån Sverige. Tänk på att Sverige är endast ett land och vad som helst kan hända i framtiden.

Utöver detta så skulle jag ha sparat 25% av nuvarande aktier som en rolig lekhink och sålt 75% samt konverterat detta till nuvarande fonder istället. Allt beror på egentligen över hur osäker du känner dig med dina aktier.

Jag tycker personligen att man ska investera i en mängd som man kan ta en smäll på och inte hela sitt kapital. Det är alltid viktigt att du kan sova gott om nätterna även när det svänger på börsen.

2 gillningar

Tack för feedbacken!

När du ställer frågan på det sättet börjar man tänka till lite.

Oklart om jag hade köpt dom till den kursen eller inte. Handlar nog egentligen inte för min del om vad kursen står eller har stått i. Handlar nog mer om att jag läst mer och mer senaste tiden och ”insett” att min förra strategi kanske inte varit den bästa.

Innan jag klev in på RT så har jag läst en hel del böcker (om att köpa enskilda aktier). Läst dagens industri varje dag och varit medlem i aktiespararna. Nu i efterhand insett att jag gått i fällan som aktiemarknaden/bankerna vill att man gör. Att tro att min egna förmåga att köpa/sälja (betala courtage, etc).

Dom aktier jag valt är helt utifrån min amatörsmässiga kunskap genom att läsa artiklar, läsa böcker, följa personligheter som Marcus Hernhag, Arne Kavastu, etc.

Utifrån min nya kunskap så känns det som att enskilda aktier är helt utanför ekvationen och därför funderar jag på att sälja av alla enskilda aktier, mest för att min fundamentala bild av en investerare har förändrats.

Alltså att endast satsa på Index.

Däremot har jag inget behov av pengarna nu eftersom jag har en stor buffert på SBAB och tänker därför att jag kan invänta dom aktier som ligger på minus. Alternativt se dom som en läropeng som eventuellt aldrig kommer tillbaka till samma nivåer.

Hoppas jag på något sätt fick fram hur jag tänker :thinking::sweat_smile:

3 gillningar

Hej!

Tänker mer att jag kan sälja av dom som ligger på plus för att jag funderar helt på att inte syssla med enskilda aktier. Om jag ska tolka hur man ”bör investera”.

När jag lyssnade på SPIVA avsnittet så känns det ganska hopplöst att syssla med enskilda aktier.

Däremot har jag inget ”behov” av dom pengar som ligger på minus och tänker därför att jag kan chansa på att dom aktierna återhämtar sig. För att inte ta en ”förlust” nu.

Dock kanske jag sumpar dom pengarna och får då se det som en läropeng.

Vet inte om jag tänker fel?

Hej!

Rent praktiskt skulle jag kunna ha kvar hela portföljen som en ”Lekhink”. Eftersom mitt sparande är ganska högt, samt att jag snart får utdelning från mitt företag vilket är ett rätt stort belopp. Vilket innebär att min aktieportfölj snart kommer hamna runt 10% av mitt värde av hela portföljen.

Däremot undrar jag om det ens finns ett syfte med en lekhink? Utifrån det jag läst från RT, SPIVA avsnittet och boken ”Det har aldrig varit enklare att bli rik”. Så bör man endast ha index? Därför jag funderar på att likvidera hela aktie-portföljen.

Alternativt ha kvar min egna ”aktieportfölj” som en hedge mot min nya fondportfölj?

Som svar på din fråga så har jag en bra summa pengar på SBAB med ränta. Så dessa pengar jag investerar ska vara långsiktiga.

Varför ska du hämta hem den förlusten i samma aktier?

Det finns inte. Använd dina kalorier, minuter och tankar till nåt helt annat. Investerande är en dålig - och ofta dyr - hobby.

1 gillning

Helt rimlig fråga!

Mer spontant att jag ligger ca 10-15% back i aktier som:
Latour, Svolder, Bure, EQT, New Wave, Nibe, Tele2

Tänker ändå att börsen gått ner en hel del senaste tiden och någon gång lär ju krig, osäkerheter, räntor m, etc att få börsen att vända och då lär förhoppningsvis dessa aktier följa med.

Men tror rent spontant att det mest är mentalt jobbigt att ”ta en förlust”. Förstår att det inte är rationellt utan mest mentalt jobbigt… :see_no_evil:

Varför skulle dina minusaktier helt plötsligt börja gå bättre än dina plusaktier eller index som helhet?

Om du inte hade ägt dessa idag, hade du köpt dem då?

Ja, det låter som att du gör det klassiska nybörjarmisstaget att titta på hur en aktie har utvecklats historiskt istället för att fundera över framtiden. Att du realiserar en vinst eller förlust har egentligen inte någon betydelse (utöver ev skatteeffekter, om du inte använder ISK/KF).

1 gillning

Delar hur du tänker!

Om jag vill avveckla min egna portfölj så känns det kanske bäst att ta bort allt på en gång.

Om jag ändå funderar på att följa forskningen och bli en indexkramare.

Började med börsen för ca 4 år sedan och har nog aldrig lagt så mycket tid på att läsa, lära och försöka bli ”bättre än index”.

Har väl insett, eller mognat i att det är extremt svårt.

2 gillningar

Nu är det dags att använda dessa timmar till nåt annat! Jag rekommenderar familj, vänner, motion, kultur och litteratur. :wink:

5 gillningar

Okej så du tror att dessa aktier kan slå index f.r.o.m. idag p.g.a. dessa faktorer?

Varför inte lägga alla dina pengar i dessa aktier då?

Instämmer med övriga. Om du nu “måste välja” så sälj förlorarna först.

Men själv hade jag sålt allt på en gång och köpt index.

Om du vet med dig att du är klåfingrig och intresserad av enskilda aktier så ha en liten lekportfölj där detta är tillåten. Typ max 10% av investerat kapital.

3 gillningar

Tror absolut inte att dom kommer slå index. Jag är helt medveten om att jag vill gå över mer mot index-fonder och avveckla mina enskilda aktier.

Så handlar mer om när det är dags att “sälja” dom befintliga aktierna. Att invänta och se om dom eventuellt kommer mer upp mot “plus-sidan” innan jag säljer.

Med den lärdom jag haft senaste tiden genom att läsa mer, följa detta forum, osv så är jag mer inriktad på att lägga om hela mitt tänk och strategi till index-fonder och göra mig av med dom enskilda innehaven.

1 gillning

Bra fråga!

Jag hade nog inte köpt dom aktierna idag, med tanke på att jag lärt mig mer om hur index-sparandet och hur man bör tänka som “liten” investerare.

Så idag hade jag inte köpt en enda enskild aktie, utan kör på med min fond-strategi. Nu står jag mest och väger om jag ska sälja av alla aktier på ett bräde eller vänta och sälja av pö om pö.

Håller med om att jag är nybörjare och har det “tänket”.

1 gillning

Jag förstår svårigheten med att acceptera förlusten och sälja. Men du måste försöka se det från ett utomståendes perspektiv. Du skriver tydligt att du idag inte hade köpt dessa aktier. Varför ska du då behålla dem du redan har? Det går att hämta hem samma (eller mer/billigare) vinst i indexfonder också. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Så du behåller alltså något som du tror kommer underprestera index för att det ska “återhämta sig” och slå index?

Din logik är helt knasig. Jag försöker bara påvisa det.

Om du tror att index kommer prestera bättre from nu. Sätt dina pengar där. Det är helt orimligt på alla sätt att behålla något du tror kommer gå sämre.

2 gillningar

Hej!
Ursäktar mitt lite klumpiga svar, gick lite fort där.

Dom aktierna i min portfölj har jag valt av en anledning, att min tro på egen förmåga efter det jag läst kommer att kunna överprestera eller i värsta fall gå lika med index.

Aktierna i min depå är inget jag har jobbigt att sova över eller något som jag ”inte” skulle tänka mig fortsätta investera i. Jag skulle kunna fortsätta månadsspara i dom aktierna för jag gillar bolagen. Mer att min fundamentala bild att enskilda aktier som ”koncept” är helt fel väg att gå. Efter att ha lyssnat på @janbolmeson under en längre tid, Spiva avsnittet och boken ”det har aldrig varit enklare att bli rik”.

För mig handlar det mer om jag ska överge min strategi helt som jag haft under 4 år och helt gå över till index-fonder.

Förstår att det beslutet ligger hos mig och om jag verkar lite förvirrad.

Mest skönt att i detta forum kunna lyfta dom osäkerheter och funderingar som jag har haft, efter att ha börjat min investerar-resa med en typ av böcker och kunskapskällor om att aktier är det bästa, till att ha förstått att index egentligen är det enda rätta.

Vill rikta ett stort tack till alla ni som svarat i forumet!

2 gillningar