Jag har gått in vid fel tidpunkt i en aktie och ligger på ganska rejäl förlust. Samtidigt tror jag på aktien på sikt. Jag har läst tips om att sälja med förlust och köpa tillbaka lite senare, och samtidigt sälja andra aktier som gått med vinst och då kvitta förlust mot vinst (det är ett aktiekonto).
Men jag har lite svårt att förstå den totala poängen… Om jag köper tillbaka förlustaktien och den, som jag hoppas, går upp kommer jag ju då behöva betala vinstskatt på den vinsten?
Om jag leker med jämna siffror:
Har köpt aktier för 20 000 som gått ner till 10 000 kr. Säljer dessa.
Säljer dessutom annat innehav med vinst 10 000 kr och kvittar förlust mot vinst. Då tjänar jag 30% jämfört med kapitalskatt (3000 kr).
Jag köper sen förlustaktien igen för 10 000 kr. Den går upp till 20 000 kr. Om jag då vill sälja har jag ju 30% vinstskatt = nollsummespel?
Vinsten i dessa upplägg ligger framför allt i att du får en skattelättnad nu i utbyte mot en skattekostnad sen. Det är en fördel eftersom pengar till samma nominella värde idag är mer värda än om några år (jf. nuvärde och diskonteringsränta).
Om jag skall hämta hem vinst vid uppgång från 10 000 till 20 000 i ett aktiekonto blir det vinstskatt på 3000 kr, dvs samma som jag sparade då jag kvittade förlust mot vinst.
Jag har gjort så när jag ändå velat minska ner lite i ett par aktier som gått väldigt bra. Att samtidigt sälja och köpa tillbaka en aktie som gått ned realiserar förlusten, sänker vinstskatten totalt sett och jag behåller den portföljbalans jag vill ha. Obs aktiedepå ej ISK.
Men du måste ju ta hänsyn till vinstaffären också när du summerar, nu har du en vinst på 10 000 du kan återinvestera men om du inte hade kunnat kvitta hade du bara haft 7 000 att investera (förutsatt att du inte vill riskera de 3 000 du har som latent skatteskuld).
Låt säga att det går ett par år innan du säljer med vinst så har du ju i princip fått ett räntefritt lån på 3000 kr tills dess, pengar som du kan lägga på ett sparkonto så länge. Denna ränteintäkt gör att det inte blir ett nollsummespel.
Obsevera att hela detta resonemang bygger på att aktierna inte ligger på en ISK eller kapitalförsäkring. Har du aktierna i något av dessa skal betalar du schablonskatt som är helt oberoende av om du säljer med vinst eller förlust.
I all välmening skulle du också kunna låta detta bli tillfället som lär dig att det för minst 99% av privatpersonerna är bättre att investera i en bred billig global indexfond än att handla med enskilda aktier.
Utifrån hur det gått hittills, vågar du då satsa på att du är undantaget?
Om du ligger plus i vissa aktier och minus i denna, på en depå, så kan du sälja dem alla, utnyttja förlustavdraget, och sedan köpa en fond för pengarna i en ISK eller KF.