Kvitta förlust mot vinst

Sålde gamla aktier och gjorde en förlust på ca 1800 kr. Tänkte sälja lite ur en fond för att kvitta den vinsten mot förlusten men kan för mitt liv inte räkna ut hur mycket jag ska sälja (vill sälja så lite som möjligt) för jag har så mycket annat att tänka på men vill få detta överstökat.

Det är 36 andelar, köptes för 9600 kr och värdet idag är 21601.

Någon som kan hjälpa mig?

Det är 36 andelar, köptes för 9600 kr och värdet idag är 21601.

Vinsten är då 333,36 kr per andel:

(21 601-9 600)/36 ≈ 333,36

Sålde gamla aktier och gjorde en förlust på ca 1800 kr. Tänkte sälja lite ur en fond för att kvitta den vinsten mot förlusten

För att få ut en vinst på 1 800 skulle du behöva sälja 5,4 andelar:

1 800/333,36 ≈ 5,4 andelar.

Värt att tänka på att detta då gäller om du har det i en akte/fond-depå. Ej ISK eller KF.

ISK och KF följer andra regler och kan ej kvittas mot varandra.

Tack för hjälpen!

1 gillning

Tack, det är depå så vill göra mig av med gammalt skräp där

1 gillning

Nu tänker jag kanske fel här men för att slippa betala 1 800 kr i skatt måste TS alltså ta ut 3 240 kr ur fonden för att få 1 800 kr i vinst.

Om man ist betalar 1 800 kontant i restskatt och inte säljer fondandelarna skulle dessa 3 240 kr med 7% snittökning ränta-på-ränta växa till 6 374 kr på 10 år och till 17 585 kr på 25 år (exkl. inflation).

Om detta stämmer skulle jag personligen betala skatten kontant, sätta in det som blir över vid försäljningen av skräpaktierna i en indexfond och se glad ut :slightly_smiling_face:

Om du missat det så kan det vara värt att veta att förlusten förgås inte helt skattemässigt även om du inte har en vinst att kvitta mot. Man tar kvoterat underskott av kapital till reduktion på skatt på inkomst av tjänst. Istället för att sänka skatten med 540 kr genom att sälja och kvitta mot vinst, så sänker du skatten med 378 kr. Om du inte vill sälja så handlar det alltså om att du missar någon hundralapp.

1 gillning

TS har en förlust, dvs vill använda förlusten för att minska sin skatt. Någon skatt ska inte betalas i ursprungsläget utan tvärtom.

1 gillning

Ja, där var visst fingrarna snabbare än hjärnan :zany_face:. Men mtp. avdraget mot inkomst av tjänst blir det väl isf ännu sämre att inte behålla fondandelarna på sikt?

Sälja fondandelarna skulle i detta fall kunna innebära att man flyttar dem från depå till ISK.

1 gillning

På tio år med 7% avkastning så ger de två olika skattealternativen 93 kronor i skillnad till skatteskördningens nackdel dvs försumbart.

Det är viktigt att jämföra samma saker. Här vill vi jämföra skattestrategi, och då måste konsumtionsmönster och investeringsstrategi hållas konstant. Om man inte rör sin investering och istället får avdrag så betyder det i princip att SKV kommer sätta in 378 kr på ditt likvidkonto. Om jag skatteskördar får jag istället en minskad investering och 3240 kr på kontot. Nu måste vi anta att konsumtionsmönster och investeringsvilja är samma i båda fallen, vi kan inte jämföra skattealternativen och samtidigt dricka öl för 3240 kr. Således bör kapitalet som frigjorts investeras. Eftersom man egentligen inte vill sälja enligt uppgift, så återinvesteras kapitalet rimligen igen i samma tillgång.

Vi får då två fall
Skatteskörd
Återköp total ingångsvärde 21606
Nytt anskaffningsvärde 0.85 * 9600 + 3240 = 11400
Värde efter 10 år 42492
Värde efter skatt 42492 - 0.3 * (42492 - 11400) = 33164

Ta på reduktion på skatt på inkomst av tjänst
Köp för 378 totalt ingångsvärde 21979
Nytt anskaffningsvärde 9600 + 378 = 9978
Värde efter 10 år 43236
Värde efter skatt 43236 - 0.3 * (43236 - 9978) = 33258

Har du schabloninkomst i ISK under året så kvittas det mot det också, så måste inte sälja något på depå.

2 gillningar

Tack för svar! Nu råkade jag faktiskt sälja några fondandelar när jag fyllde i procent för att kunna se antalet andelar och vad summan blev, var lite för snabb och tryckte tydligen på ok istället för avbryt haha. Tur det inte gäller några större summor…

Blev lite stressad dock så jag köpte samma fond på ett av min isk-konton för ungefär samma summa ifall det var dumt att sälja nu då fonden kanske fortfarande är påväg uppåt. Måste testa lite för att våga gå från mitt trygga vanliga sparkonto till att investera mera!:grimacing:

1 gillning